معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هزینههای تحمیلی بر کامیونهای حامل بار صادراتی در مرز دوغارون این استان از سوی ایران و افغانستان را بیش از حد دانست و بر ساماندهی آن تاکید کرد.
به گزارش اختر شرق و به نقل از ایرنا؛ علی رسولیان در نشست با تجار و مسئولان شرکتهای حمل و نقل بینالمللی ایران و افغانستان در مشهد با بیان این مطلب که هزینههای تحمیلی بر کالاهای صادراتی انجام میگیرد و باید تدابیری اتخاذ کرد که این هزینهها کاهش یابد، گفت: بازنگری در نرخ عوارض دریافتی در مرز دوغارون و همکاری افغانستان در این خصوص به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک شایانی میکند، همچنین دو طرف باید تجهیزات و ساعت کاری خود در گمرک را افزایش دهند.
معاون استاندار خراسان رضوی در خصوص نظارت بر «سی. ام. آر» (سند مربوط به حمل و نقل بینالمللی با کامیون در جاده) صادره در بازارچه مرزی نیز، عنوان کرد: میتوان روشی اتخاذ کرد که شرکتهای حمل و نقل در بازارچه اقدام به صدور «سی. ام. آر» کنند و از صدور انواع صوری آن جلوگیری شود.
وی گفت: در قانون جمهوری اسلامی ایران نیازی به صدور سی. ام. آر در بازارچه نیست اما اگر شرکتهای حمل و نقل طی نامهای از وزارت امور خارجه افغانستان خواستار صدور سی. ام. آر در بازارچه مرزی شوند، میتوان این مرحله را در بازارچه دوغارون نیز اجرا کرد.
رسولیان با اشاره به معطل ماندن سه هزار دستگاه کامیون در دو طرف مرز دوغارون عنوان کرد: در صدد افزایش ساعت کار گمرک دوغارون هستیم تا بتوان از حجم کامیونهای مانده در مرز کاست.
معاون استاندار خراسان رضوی بر فعالیت جایگاههای سوخت در مرز تاکید کرد و گفت: جایگاههای سوخت و نازلها همواره باید فعال بوده و سوخت مورد نیاز را در اختیار کامیونها قرار دهند تا از قاچاق آن جلوگیری شود.
لازم به ذکر است؛ دوغارون در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان و در ۱۸ کیلومتری شهرستان تایباد و ۲۲۰ کیلومتری مشهد واقع است.
قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و کریدورهای بینالمللی و وجود گمرک دوغارون با بیش از صدسال قدمت به عنوان تنها مرز رسمی ایران با افغانستان این منطقه را از دیگر مناطق متمایز نموده است.
از دیگر مزایای این منطقه میتوان به فاصله نزدیک با ولایت هرات که کانون مبادلات و فعالیتهای اقتصادی افغانستان است، اشاره کرد.