رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: قرار است کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی به کمیسیونهای ICC (اتاق بازرگانی بین الملل) متصل شوند که در این راستا کمیسیونهای تجارت، حمل و نقل و سرمایهگذاری در اولویت این اقدام قرار دارند و هدف نیز ارتقای ظرفیتهای این ساختارهای تخصصی- مشورتی است.
به گزارش اختر شرق؛ غلامحسین شافعی در نشستی با روسای کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی، عنوان کرد: اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) بزرگترین نهاد بینالمللی است که با رویکرد کمکرسانی به روند توسعه اقتصادی در سطح جهان پایهگذاری شده و صدها هزار شرکت خصوصی در اقصی نقاط جهان عضو آن بوده و در اتاقهای متعددی نیز تشکیل شده است.
وی به تحولاتی اشاره کرد که در کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) در حال شکلگیری است و گفت: شاهد بودیم که ICC پاریس هم در مدت سه ماه اخیر رابطه مطلوبی با این کمیته برقرار کرده است و تعاملات و پیگیریهای بیشتری نیز از جانب این کمیته در دست انجام میباشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: کمیسیونهای تخصصی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز نسبت به گذشته رو به تعالی هستند اما میتوان شرایط خوب آنها را بهتر از وضعیت فعلی کرد، اگر تلاشی برای ارتقای بیشتر کمیسیونها انجام میگیرد دلیلی بر وجود کمبودی در آنها نیست.
شافعی افزود: در مورد کمیسیونها آییننامهها و شیوه نامههایی در اتاق بازرگانی ایران وجود دارد که نمونه آنها در اتاقهای بازرگانی استانها نیز تدوین شده است، این شیوه نامه به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد ارائه، تصویب و ابلاغ شده و لازم الاجراست.
وی با تاکید بر اینکه نباید شیوه نامه کمیسیونهای اتاق بازرگانی کنار گذاشته شود، گفت: اگر مواردی در این شیوه نامه نیاز به اصلاح دارد باید این اقدام انجام شود، همان طور که قانون بد را نباید حذف کرد بلکه میتوان با انجام اصلاحات، آن را به یک قانون خوب تبدیل نمود.
شافعی با اشاره به دستور کارهای مطروحه در کمیسیونهای تخصصی اتاق ها، خاطرنشان کرد: موضوعات مطروحه باید به دو بخش تقسیم شود، نمیتوان نسبت به مشکلات و مسائل روزمره فعالان اقتصادی بیتفاوت بود، با توجه به اینکه کشور همواره در شرایط اضطرار به سر میبرد و هر روز شاهد بروز مسائل مختلف در حوزه اقتصادی هستیم، طرح و بررسی این موضوعات عاجل نیز ضروری مینماید اما از سوی دیگر به جای اینکه کمیسیونها هزار مسئله و مشکل را بخواهند یک جا حل و فصل نمایند، میتوان آنها را بر چند موضوع و اولویت مهم متمرکز کرد تا در بازهای معین، یک خروجی کارآمد را در همان سرفصلهای هدفگذاری شده، ارائه نمایند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص ارزیابی عملکرد کمیسیونها نیز عنوان کرد: هیچ فردی مخالف یک ارزیابی منصفانه نیست، اگر قرار بر انجام اقدامی برای بررسی عملکرد کمیسیونهای اتاق باشد، باید این ارزیابی برپایه اصول و قواعدی استوار گردد.
شافعی مطرح کرد: در مورد مولفههای ارزیابی عملکرد کمیسیونها ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد که هیچ اعتراضی به این موضوع نیست، نظرات میتواند شنیده و حتی اعمال شوند اما در غایت کار، باید از این ارزیابی در جهت ارتقای سطح کمیسیون ها، حمایت شود.
وی بر تعامل کمیسیونهای تخصصی اتاق مشهد با ساختارهای متناظرشان در اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد و گفت: زمینه حضور روسا یا اعضای دیگر کمیسیونهای اتاق بازرگانی مشهد در نشستهای کمیسیونهای هم ارز آنها در اتاق بازرگانی ایران فراهم میشود.
وی ایجاد یک پنجره مجازی در سایت اتاق بازرگانی مشهد برای تعامل بهتر اعضای کمیسیونها در این بستر را اقدامی موثر دانست و عنوان کرد: کمیسیونهای تخصصی باید اتاق فکر هیات نمایندگان باشند، بتوانند از ظرفیتهای مشورتی این بخش در اتخاذ تصمیمات و حل مسائل و مشکلات بهره بگیرند. باید کمیسیونها و هیات نمایندگان اتاق به تعامل و اتفاق نظری در مسائل مختلف برسند تا برون داد بررسی هر موضوع از اتاق بازرگانی فاخر و توامان اثرگذار باشد.
اقدامات شورای راهبردی برای نظارت بر کمیسیونها
مسئول نظارت راهبردی کمیسیونهای اتاق مشهد نیز در این جلسه به رویکردهای موجود در بررسی عملکرد این ساختارهای تخصصی- مشورتی پرداخت و گفت: بررسی مشکلات و چاره جویی از آن ها، تبادل نظر و تعامل در جهت بهبود فضای کسب و کار، ایجاد و تدوین برنامهها و لوایح در خصوص کمیسیونها (به منظور انجام یک فعالیت کیفی) و برگزاری نشستهای متعدد با دیگر شوراهای نظارتی و ساختارهای موجود نظیر دبیرخانه شورای گفتگو، از جمله اقداماتی بود که به منظور ارتقای کیفی فعالیت کمیسیونها در طول یک سال گذشته انجام پذیرفت.
محمود امتی بیان کرد: فرم ارزیابی کمیسیونها تدوین و در آن پنج مرحله یا گام برای ارزیابی عملکرد کمیسیونها پیش بینی شده است. مرحله اول شامل تدوین و ارائه برنامههای راهبردی کمیسیونها، مرحله دوم شامل تعامل و هماهنگی موضوعات مطروحه کمیسیونها با اتاق بازرگانی، فاز سوم دربرگیرنده اقدامات عملیاتی کمیسیون ها، گام چهارم شامل خروجی و دستاوردهای کمیسیونها و مرحله پنجم دربرگیرنده دستاوردهای خاص این ساختارهای تخصصی در پی اجرای برنامههای خاص میشود.
وی ادامه داد: دبیرخانه شورای راهبردی و نظارت بر کمیسیونهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی مستنداتی را از کمیسیونها دریافت و آنها را امتیازبندی کرده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تشریح نقایص عملکرد کمیسیونهای اتاق بازرگانی پرداخت و گفت: بررسی عملکرد کمیسیونها منجر به احراز چندین مورد نقیصه شده که شورای راهبردی و نظارت بر کمیسیونها برای هر مشکل یا ضعف، راهکارهایی ارائه کرده است.
وی در ادامه توضیحاتی در باب مشکلات، رویههای اجرایی و… ارائه کرد و گفت: کمیسیون یک رابطه دوسویه بین فعالان اقتصادی در حوزههای مختلف و اتاق بازرگانی است، فعالان اقتصادی مجرب و صاحب علم از ظرفیت اتاق میتوانند برای پیگیری مسائل و حل مشکلات مختلف بهره گیرند.
وی بررسی مشکلات و آسیبهای کمیسیونهای تخصصی اتاق بازرگانی را از دیگر وظایف شورای راهبردی و نظارت بر کمیسیونها دانست و خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادات ما به منظور رونقبخشی به روند تعامل اعضای کمیسیونها و انگیزه بخشی جهت مشارکت بیشتر آنها در امورات کمیسیون ها، ایجاد پنجرهای تعاملی در فضای مجازی و بر بستر سایت اتاق بازرگانی خراسان رضوی است. هر یک از کمیسیونها در شبکههای اجتماعی گروهی برای ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات و مصوبات کمیسیون دارند اما این ظرفیت میتواند در یک ساختار کارآمدتر، تجمیع و مدیریت شود.
وی تاکید کرد: به مدد این ساختار، تمامی مصوبات، نقطه نظرات و دیدگاههای اعضای کمیسیونها در یک بستر جامع جمعبندی و برای همه فعالان اقتصادی قابل رصد خواهد بود.
امتی اظهار کرد: هر چه کمیسیونهای اتاق بازرگانی، بارورتر و خروجی عملکرد آنها موثرتر و تخصصیتر باشد، آبرو و اعتباری برای اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خواهد بود، همه تلاش شورای راهبردی و نظارت در این جهت بوده است، باید مکانیزم و روشی طراحی شود تا از ظرفیت اتاق بازرگانی برای بارورتر کردن فعالیت کمیسیونها بهره بگیریم.
نظارت بر عملکرد و امتیازبندی کمیسیونهای اتاق بازرگانی
علی کبیر، دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: براساس شیوه نامه ارزیابی عملکرد کمیسیونهای اتاق بازرگانی، شاخصهای کمی و کیفی عملکردی آنها مورد بررسی قرار گرفت و با دستیابی به اعدادی در این خصوص، کمیسیونها به ترتیب عملکرد خود در سطوح مختلف امتیازبندی شدند.
وی با بیان اینکه همچنین براساس نظرسنجی انجام گرفته از کمیسیون ها، بعضی چالشها نیز در این بخش مطرح است که باید رفع شوند، تصریح کرد: فرم ارزیابی عملکرد کمیسیونها و تقویم برنامه کمیسیونها تدوین و ابلاغ شده است و دبیر کمیسیون نیز موظف به برگزاری نشستها براساس تقویم مذکور میباشد.
کبیر خاطرنشان کرد: کمیسیونهای اتاق بازرگانی یک نهاد مشورتی به شمار میآیند و نه اجرایی پس خروجی کمیسیون هم از درون جلسه بیرون میآید. سقف اعضای هر کمیسیون ۲۰ نفر است و در هر نشست نیز پنج نفر از مسئولان دولتی و متولیان تشکلهای بخش خصوصی میتوانند حضور پیدا کنند. اگر هر یک از اعضای کمیسیون به کرات در نشستها شرکت نکرد باید به کلی از لیست اعضا حذف شود.
عملکرد کمیسیونها در بوته بررسی و نقد
هاشم صفار کارشناس مرکز بررسیها و مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده برای نظمبخشی و ارتقای عملکرد کمیسیونها و توامان اتخاذ رویکردهای نظارتی موثر در این بخش ارائه کرد و گفت: با اتاق بازرگانی ایران مکاتبه و فهرست اعضای هیات رئیسه کمیسیونها دریافت شده است، در این راستا برای ایجاد ارتباط و انسجام بین کمیسیونهای اتاق بازرگانی مشهد و کمیسیونهای اتاق بازرگانی ایران، از طرف هیات رئیسه کمیسیونها، فردی به عنوان نماینده معرفی و موظف شود تا در ابتدای هر نشست کمیسیون، آنچه در کمیسیون متناظر در اتاق بازرگانی ایران طرح شده بود را به اعضا اعلام کند.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات همیشگی این بوده که ظرفیتی برای تجمیع تجربیات کمیسیونها در اختیار نداشتیم و لذا موضوع تالار گفت و گو پیشنهاد شد تا بتوان به صورت سخت افزاری این موضوع را دنبال کرد.
کارشناس مرکز بررسیها و مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: براساس مولفههایی مانند برخورداری از برنامه جامع، داشتن تعاملات موثر با ارگانها، اقدامات و دستاوردهای کمیسیونها، عملکرد کمیسیونها مورد ارزیابی قرار گرفت که در این راستا یک سری امتیازات در هر شاخصی مدنظر قرار گرفت و براساس این امتیازات و شاخصها، کمیسیونها رتبهبندی یا امتیازبندی شدند.
صفار با بیان این مطلب که امتیازبندی کمیسیونها در چهار گروه انجام گرفته است و مشکلات آنها نیز شناسایی شده و راهکارهایی نیز برای آن ارائه گردیده است، از ابتدای سال نیز از همه کمیسیونها درخواست شد تا اهداف و برنامههای خود را به شورای نظارت اعلام کنند اما برخی از دستورکارهای کمیسیونها براساس اهداف اعلامی از سوی آنها نبوده است، تاکید کرد: باید نشستهای کمیسیون مشخص و هدفمند باشد، در این نشستها از افراد توانمند دانشگاهی و صاحب نظر استفاده شد، ضرورت برگزاری نشستهای کمیسیون باید مشخص باشد، ورودی به مباحث مورد بحث در نشست و خروجی و دستاوردهای آن باید نظاممند و قابل رصد باشد و همچنین مصوبات هر نشست در قالب دوم فرم درج شود تا قابلیت ارائه آنها را به شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی داشته باشیم.
ضرورت انجام اصلاحات در ارزیابی کمیسیونهای تخصصی اتاق مشهد
محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: وظیفه رییس کمیسیون، برنامه ریزی برای ماموریتهای خود است اما دبیرخانه اتاق بازرگانی وظیفه بارور کردن نتیجه این ماموریتها را دارد.
وی بیان کرد: کمیسیونها در مصداق، مشاورین هیات نمایندگان بوده و ذات کمیسیون ارائه دیدگاه تخصصی به ارکان ارشد این اتاق میباشد. این ساختارها باید مغتنم داشته شده و دبیرخانه اجرایی نیز مسئولیت خود را برای مدیریت بهتر و کمک بیشتر به آن ها، به انجام برساند.
سیدحسین احمدی سلیمانی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: به طور قطع به روند ارزیابی عملکرد کمیسیونها اشکالاتی وارد است که باید اصلاح شوند. هرچند ایرادات دیگری نیز در ادوار گذشته بوده که به مرور اصلاح شدهاند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر، موضوعات راهبردی در دستور کار کمیسیونها قرار گرفته و همین امر به تنهایی گام مثبت رو به جلو تلقی میشود.
احمدی سلیمانی با بیان اینکه خروجی عملکرد کمیسیون ها، شامل دو بخش بلند و کوتاه مدت است، عنوان کرد: کارنامه عملکرد بلندمدت کمیسیونها نتیجه طرح موضوعات آنها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواهد بود.
وی با اشاره به مسائل مربوط به انرژی و حمل و نقل گفت: برخی از موضوعات مانند مشکل تامین گاز صنایع در زمستان بیش از ۱۰ سال است که در این استان مطرح میباشد و این موضوع نیاز به پیگیری ویژه از سوی کمیسیونهای تخصصی دارد و رسیدن به یک نتیجه کارآمد در این حوزه، همگرایی کمیسیونهای دیگر را نیز میطلبد.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: صنایع معدنی بزرگترین مشتری و مصرف کننده خدمات حمل و نقلی هستند و لذا باید مشکلات در این حوزه به صورت هماهنگ شده توسط کمیسیونهای حمل و نقل، انرژی و معدن در قالب نشستی مشترک بررسی و راهکار لازم در این رابطه ارائه شود.
یک پیگیری موثر میتواند به یک مطالبهگری درست منجر شود
نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز پس از استماع نکات مطرح شده در این نشست، گفت: چند سالی است که ایجاد نظم در برگزاری نشستهای کمیسیونهای اتاق بازرگانی در در دست پیگیری میباشد. قطعا حصول یک نتیجه کارآمد از این ساختارهای مشورتی، در گرو ورود درست به موضوعات اساسی خواهد بود. در واقع یک پیگیری موثر میتواند به یک مطالبهگری درست منجر شود.
حسین محمودی خراسانی خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس کمیسیونی امکان حضور در نشست این کمیسیون را نداشته باشد، باید حتما نشست با حضور نائب رییس آن برگزار شود و تشکیل جلسات به این واسطه، به تاخیر نیافتد.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی یک سال و نیم اخیر وضعیت اقتصادی کشور و تحریمها و تورم، اثرات منفی همه جانبهای بر عملکرد بخش خصوصی داشته و فضای کمیسیونهای تخصصی اتاق را هم متاثر از خود ساخته است.
محمدعلی چمنیان با بیان اینکه کمیسیون سرمایهگذاری در خصوص مباحث مربوط به تامین مالی، طی هر هفته سه یا چهار نشست کارشناسانه برگزار میکند که تشکیل هر یک از آنها زمان زیادی را صرف میکند و لذا باید این مهم در ارزیابی کمیسیونها لحاظ شود، عنوان کرد: نیاز به اعضای خوب و قوی در کمیسیونهای مختلف اتاق بازرگانی خراسان رضوی داریم، چرا که آرای و دیدگاههای آنها میتواند در حوزه گسترده سرمایهگذاری یا عرصه وسیع تامین مالی، به کمک ما بیاید.
ملاکهای ارزیابی عملکرد کمیسیونهای تخصصی اتاق ها، کلیشهای نباشد
نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه، تریبون را در اختیار گرفت و بیان کرد: در مسیر نظم بخشی به عملکرد کمیسیون ها، اقدامات مطلوبی انجام گرفته است اما هنوز ملاکهای ارزیابی بسیار کلیشهای هستند زیرا ماهیت کاری کمیسیونها و وظایف و عملکرد آنها مساوی نیست. برخی کمیسیونها ارجاع بیشتری دارند، ذات برخی از آنها نیز به نحوی است که عملکردشان باید در ضرایب دیده شود.
محمود سیادت گفت: با این حال هر سال کمیسیونهای اتاق بازرگانی روند رو به رشدی داشتهاند و در ارتباط با کارکرد کمیسیونها گامهای مثبتی برداشته شده است، با این حال در ارزیابی عملکرد کمیسیونها باید وزن موضوع مطروحه در هر ساختار و در دایره کسب و کار آن مورد توجه قرار گیرد.
احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بهتر بود فرمهایی که از سوی شورای راهبردی و نظارت بر کمیسیونهای اتاق بازرگانی تدوین شده، قبل از نهایی شدن در اختیار کمیسیونها برای رفع اشکالات موجود و نظردهی، قرار میگرفت.
وی تاکید کرد: موضوعاتی که در کمیسیونها مطرح میشوند، باید در مراحل بعدی به صورت مجدانه از سوی ساختارهای مختلف نظیر شورای گفتگوی استانی و مرکز، پیگیری شوند تا نتیجهای حاصل آید و همین امر میتواند به انگیزهسازی برای اعضای این کمیسیونها منجر شود.
محسن شادمان، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست و در ارزیابی عملکرد کمیسیون ها، گفت: این ساختارهای تخصصی- مشورتی، ظرفیتی است که باید فعالان اقتصادی از این طریق بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. از سویی شاهدیم که ارتباط بین کمیسیونهای اتاق بازرگانی استان با ساختارهای متناظر خود در اتاق ایران کم رنگ است. به عنوان مثال، اعضای کمیسیون این اتاق در حوزه انرژی از موضوعات مطروحه در کمیسیون انرژی اتاق ایرانی بیاطلاع هستند.
علی اکبر علیزاده قناد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: کارآمدی کمیسیونها در گرو پرهیز از پراکندگی در پرداخت به موضوعات مرتبط با هر حوزه است.
وی مطرح کرد: بررسی یک یا دو مشکل و به نتیجه رساندن آن بهتر از بررسی چندین مشکل و ثمر نیافتن هیچ کدام از آنهاست. کمیسیون گردشگری اتاق این موضوع را مدنظر قرار داده است و تا موضوعی را به نتیجه نهایی نرساند، پیگیری موضوع دیگری را آغاز نمیکند.
فرصتهای ویژه کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC)
در بخش دیگری از این جلسه، تریبون در اختیار نیکتا حسین نیا، نماینده کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) در مشهد قرار گرفت.
وی در سخنانی به تشریح جایگاه و اهمیت این ساختار پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی بین المللی ICC در سال ۱۹۱۹ در پاریس شکل گرفت و به عنوان تنها نماینده بخش خصوصی در جهان، نقش و سهم منحصر به فردی را در تسریع و تسهیل مراودات تجاری ایفا میکند.
وی بیان کرد: حوزههای فعالیت ICC شامل سیاستگذاری و تسهیل مراودات تجاری در سطح بین المللی، تدوین مقررات و استانداردسازی کدهای بین المللی به منظور سهولت کسب و کار در عرصههای جهانی و… است که شامل برخی از این مقررات اعتبارات اسنادی، اینکوترمز، ضمانت نامههای عندالمطالبه و فرم نمونه قراردادها و… میشود.
حسین نیا با بیان اینکه داوری بین المللی در امور تجاری و اقتصادی (که بزرگترین داوری بخش خصوصی در جهان به شمار میآید)، انتشار آخرین اخبار و اطلاعات تجاری و اقتصادی و… از دیگر فعالیتهای ICC است، مطرح کرد: شورای و دبیرخانه بینالمللی در واقع از نمایندگان کمیتههای ملی تشکیل شده و بالاترین رکن آن نیز اعضای هیات رئیسه هستند که فعالیتهای تعیین شده را به جهت اجرا، تایید میکنند.
وی خاطرنشان کرد: ساختار مذکور در برگیرنده ۱۲ کمیسیون تخصصی در حوزههایی نظیر؛ حقوقی، داوری و مقررات بازرگانی، تسهیلات گمرکی و تجاری، اقتصاد دیجیتال، انرژی، محیط زیست، سرمایهگذاری و… است. این مجموعه پس از اطلاع از مشکلات کمیسیونهای متناظر و اخذ پیشنهادات در کمیتههای ملی عضو دبیرخانه ICC، موضوعات را مورد پردازش قرار داده و به رویکردها قوام میبخشد تا نهایتا ماحصل کار، در سطح بین المللی و به عنوان راهکار و سیاستهای کلان بازرگانی، به جامعه جهانی کسب و کار ارائه شود.
نماینده کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین الملل در اتاق بازرگانی مشهد گفت: این کمیته نیز در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و در سال ۱۳۶۴ بنا به توصیه دولت و تلاش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، دوره جدید فعالیت خود را آغاز کرد.
وی تصریح کرد: وظایف کمیته ایرانی شامل همکاری و ارتباط با مقر ICC در پاریس و تبادل اطلاعات به منظور توسعه و ترویج فعالیتهای اقتصادی بین المللی برای فعالان اقتصادی کشور میباشد. در این راستا اقداماتی همچون اطلاعرسانی و بهره برداری از مقررات با تاکید بر منافع ملی ایران، مشارکت جویی در رویدادها و تصمیمسازیها و ایجاد زمینه لازم برای تعامل اتاقهای بازرگانی در عرصههای مرتبط، برگزاری سمینارها و دورههای تخصصی برای اعضای این اتاق ها، تشکیل کمیسیون متناظر پاریس در کمیته ایرانی به منظور مشارکت در تصمیمسازیهای بین المللی، ترجمه و انتشار کتب برای بهره برداری اعضا و… نیز پیگیری میشوند.
به گفته حسین نیا در کمیته ایرانی، ریاست بر ذمه رئیس اتاق بازرگانی ایران بوده و در رده بعد نیز دبیر کل، عهده دار تمامی امور اجرایی کمیته ایرانی ICC میباشد.
وی در خصوص فدراسیون اتاقهای بازرگانی تصریح کرد: WCF به عنوان یکی از شاخههای تخصصی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICC) به شمار میآید که به منظور ایجاد هماهنگی در تصمیمات اقتصادی بینالمللی و برقراری ارتباط سازنده میان اتاقهای بازرگانی، تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در واقع هیات رئیسه کمیته ایرانی ICC متشکل از هفت عضو منتخب شورای کمیته ایرانی ICC بوده و شورای مذکور نیز دارای ۲۴ عضو منتخب مجمع عمومی است. مجمع عمومی اشاره شده هم دربرگیرنده کلیه اعضای کمیته ایرانی ICC میباشد.
حسین نیا گفت: نماینده کمیته ایرانی در اتاق بازرگانی مشهد نیز مسئولیت عضویت در پلتفرم WCF را دارد تا زمینه همکاری و مشارکت با کمیته ایرانی، تعامل جهت برگزاری دورههای آموزشی این ساختار در استان ها، حضور در نشستها و سمینارها و جلسات و کمیتههای ملی ایرانی ICC، ارائه پیشنهادات در خصوص گسترش همکاریها با اتاق بازرگانی بین الملل، معرفی و ترویج فعالیتهای اتاق بازرگانی بین الملل و اعلام خدمات مشاورهای و همکاری در برگزاری کنفرانسهای بین المللی و ملی در استان مرتبط با کمیته ایرانی را فراهم کند.
وی در پایان به پارهای از اقدامات قابل اجرا در اتاق مشهد که با همکاری کمیته ایرانی صورت خواهد گرفت، اشاره کرد.