کشاورزان زعفران کار تربت جام: دولت هیچگونه حمایتی از زعفران‌کاران نمی‌کند!
کشاورزان زعفران کار تربت جام: دولت هیچگونه حمایتی از زعفران‌کاران نمی‌کند!

این روزها روند خرید زعفران توسط اتحادیه تعاون روستایی تربت جام با گلایه مندی زعفران‌کاران تربت جام همراه است و از آنجایی که قیمت هر کیلو پوشال زعفران مبلغ ۱۱ میلیون تومان و هر کیلو نگین زعفران مبلغ ۱۳ میلیون تومان مصوب گردیده است و این روزها کشاورزان این شهرستان به امید تحویل دست رنج خود به اتحادیه تعاون روستایی تربت جام در صف‌های انتظارایستاده ولی زعفران‌کاران با گلایه مندی از نحوه تحویل زعفران آنان از سوی اتحادیه تعاون روستایی معتقد بر این هستند که دولت برخلاف وعده‌های حمایتی از کشاورزان آنچنان حمایتی از زعفران‌کاران نمی‌کنند و تمامی این گفته‌ها در حد همان شعار باقی مانده است.

به گزارش اختر شرق ؛این روزها روند خرید زعفران توسط اتحادیه تعاون روستایی تربت جام با گلایه مندی زعفران‌کاران تربت جام همراه است و از آنجایی که قیمت هر کیلو پوشال زعفران مبلغ ۱۱ میلیون تومان و هر کیلو نگین زعفران مبلغ ۱۳ میلیون تومان مصوب گردیده است و این روزها کشاورزان این شهرستان به امید تحویل دست رنج خود به اتحادیه تعاون روستایی تربت جام در صف‌های انتظارایستاده ولی زعفران‌کاران با گلایه مندی از نحوه تحویل زعفران آنان از سوی اتحادیه تعاون روستایی معتقد بر این هستند که دولت برخلاف وعده‌های حمایتی از کشاورزان آنچنان حمایتی از زعفران‌کاران نمی‌کنند و تمامی این گفته‌ها در حد همان شعار باقی مانده است.

شعار دولت با عملکرد آنان قابل قیاس نیست

شراف الدین رحمتی یکی از کشاورزان منطقه پایین جام این شهرستان می‌گوید: امسال هزینه‌های بالای کارگری باعث گردیده مقدار ۹ کیلوگرم زعفران خشک بدست آمده از سه هکتار کشت زعفران تنها کفاف جوابگوی هزینه‌ها را نخواهد کرد چه رسد با اینکه امیدی به سودآوری داشته باشیم.

وی افزود: جهت تحویل زعفران به اتحادیه تعاون روستایی تربت جام یک روز از ساعت هشت صبح در صف طولانی تحویل زعفران ایستادم که متاسفانه بعد از سه ساعت معطلی زعفران ما را تحویل نگرفتند حال سوال اینجاست آیا برخورد این چنینی حاصل شعارهای دولت در حمایت از زعفران‌کاران می‌باشد.

وی درادامه گفت: گلایه ما ازدولت این است اگر قصد حمایت از کشاورزان زعفران کار را ندارند پس چرا اعلام می‌کنند و اگر پایبند به شعارخودتان می‌باشید پس چرا تحویل نمی‌گیرید و اگر از قصد حمایت هم ندارید لااقل اعلام کنند تا کشاورزان دنبال کشت زعفران نباشند.

همچنین درویش احمد بیرجندی یکی دیگراز زعفران‌کاران تربت جام می‌گوید: از صبح جهت تحویل ۱۰ کیلو زعفران به اتحادیه تعاون روستایی تربت جام درصف انتظارقرارگرفتم نوبت که به ما شد گفتند قبول نمی‌کنیم به بازاربردم وقتی فهمیدند که اتحادیه قبول نکرده با مبلغ ناچیزی خریداری می‌کردند آن بصورت یک ماهه آیا این است حمایت دولت از زعفران‌کاران.

وی تصریح کرد: اگر دولت قصد حمایت از زعفران‌کاران را نداشت چرا این قدر حمایت از زعفران‌کاران را در بوق و کرنا کرد، آیا حمایت و شعار دادن آن‌ها با برخوردهای این چنینی با کشاورزان برابری دارد.

اسماعیل حافظ دوست دیگر زعفران کاراین شهرستان گفت: پنج کیلو زعفران خشک کرده به امیدی آوردم که تحویل اتحادیه تعاون روستایی تربت جام بدهم پس از کلی معطلی به ما گفتند ما زعفران پوشالی تحویل نمی‌گیریم و تنها زعفران نگین را قبول می‌کنیم سوال ما از مسئولین این است اگر زعفران پوشالی را تحویل نمی‌گرفتند پس چرا ازصبح یک کارشناس را مشخص نکردند که کیفیت زعفران افراد درصف ایستاده را بررسی و اگرمورد قبول اتحادیه واقع نمی‌شد اعلام می‌کردند که ما این قدر معطلی در صف را نمی‌کشیدیم.

وی در ادامه افزود: وقتی دولت برای قیمت زعفران پوشالی و همچنین زعفران نگین قیمت خرید مصوب می‌کند پس چرا زعفران پوشالی ما را تحویل نمی‌گیرند مگر زعفران پوشالی من چه مشکلی داشت این‌ها هدفشان فقط تحویل زعفران نگین است و بس.

تیمور رسولی با بیان اینکه دولت آن طوری که می‌بایستی از کشاورزان حمایت کند نمی‌کند گفت: دولت فقط باب دل خودش و تاجر کارمی کند و ما هیچگونه رضایتی از این نحوه عمل دولت نداریم چون حرف و عمل آنان با هم برابری ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: امروز مقدار چهار کیلو گرم زعفران خود را آوردم که تنها هزینه برداشت آن برایم هر کیلو ۶۰ هزارتومان هزینه داشت الان که اتحادیه خریداری نمی‌کند می‌بایستی به بازار برده و با قیمت کمتری بفروشم که این برایم صرف نمی‌کند چون کفاف هزینه‌های کارگری را نمی‌کند.

سید حسین نجفی زعفران کار صالح آباد گفت: زعفران کشتی است با اینکه در بعضی مناطق سطح هکتار آن کاهش یافته ولی هزینه‌های آن نسبت به سنوات گذشته چندین برابرشده است و قیمت زعفران هم نسبت به سه سال قبل حداقل ۴۰ درصد کاهش داشته است که این خود یک مشکلی برای کشاورزان شده است.

وی در ادامه می‌گوید: با این قیمتی که دولت برای زعفران پوشالی و نگین اعلام نموده است جوابگوی هزینه‌ها را نمی‌شود. نحوه خرید زعفران در حال حاضر از سوی اتحادیه تعاون روستایی تربت جام خیلی اسفناک است حداقل بایستی هر نفر شش ساعت در صف انتظار قرار گیرد تا نوبت او گردد بعدش هم می‌گویند محصول زعفران شما مورد تائید نمی‌باشد خوب کسی نیست به این آقایان بگوید اگر این چنین است چرا ازهمان ابتدای صبح که کشاورزان جهت تحویل محصول خود به اتحادیه مراجعه می‌کنند یک کارشناس را مسئول قرار نمی‌دهند تا زعفران کشاورزان را بازدید درصورت‌عدم تائید اعلام نموده که در صف چندساعته قرار نگیرند.

وی بیان کرد: مسئولین درابتدا به ما اعلام کردند که پوشال را قبول می‌کنیم ولی باز دوباره اعلام کردند که قبول نمی‌کنیم همین که بین دلال‌ها صحبت گردید که پوشال قبول نمی‌کنند قیمت به شدت افت کرد و با این کار کشاورز مجبور می‌گردد به هر قیمتی که شده زعفران خود را در بازار بفروشد و اگر امروز به داد این مردم رسیدگی نگردد فردا دیر خواهد بود.

هدف دولت تاثیرگذاری در بازار است

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی تربت جام هم می‌گوید: خرید زعفران درشهرستان براساس دستورالعمل صادره از سوی سازمان تعاون روستایی استان وکشوراز تاریخ ۱۷ آبان ماه شروع و تا پایان آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت و تا کنون مشکلی بابت خرید زعفران کشاورزان در تربت جام پیش نیامده است و یکی ازدغدغه‌هایی که کشاورزان دارند بحث پوشال و نگین است و تعریف پوشال در بین تعدادی از کشاورزان فرق می‌کند ما براساس نتایج آزمایشگاهی خریداری می‌کنیم درحالی که کشاورز با تشخیص خودش و بازار مدعی می‌گردد پوشال ما مرغوب است.

امیدرضا حسین زاده همچنین افزود: اینکه می‌گوینددرتربت جام خریدزعفران به کندی صورت می‌گیردما این را رد می‌کنیم چون ازکل ۲/۵ تن زعفران خریداری شده در استان تاکنون یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم آن توسط اتحادیه تعاون روستایی تربت جام خریداری گردیده است و این قول را می‌دهم که در پایان ۵۰ درصد زعفران خریداری شده در کل استان مربوط به تربت جام باشد.

وی در ادامه به برگشت زعفران کشاورزان اشاره کرد و گفت: درسال گذشته زعفران کشاورزان در چهار گرید خریداری می‌گردید یعنی کشاورز هر جور زعفرانی که می‌آورد از چهار گرید خارج نبود و اتحادیه خریداری می‌نمود و برگشتی‌های ما کمتراز۱۰ درصد یعنی شش و هفت درصد بود ولی امسال طرح دولت دراین است که زعفران کشاورزان را در دو گرید خریداری نماید و به همین خاطر برگشتی‌های ما درهنگام تحویل زعفران کشاورزان زیاد شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی تربت جام هدف دولت ازخرید زعفران تاثیرگذاری دربازارزعفران ذکر کرد و گفت: هدف دولت از خرید زعفران این می‌باشد که در بازار تاثیرگذاری داشته باشد و با مقدارخریدی که انجام می‌دهد تاثیر بگذارد که کشاورز با دلخواه خودش و با قیمت خودش دربازار به فروش برساند.

ضرر کشاورزان از محدودیت‌های اعمال شده

معاون فنی جهاد کشاورزی تربت جام گفت: در سال جاری ۵۸۰۰ هکتار ازاراضی کشاورزی این شهرستان زیرکشت زعفران قرارگرفت که با توجه به وضعیت جوی ورسیدگی کشاورزان به مزارعه خودشان عملکرآن‌ها خوب بود ولی نسبت به سال گذشته کاهش عملکرداشتیم ودرسال جاری با توجه به نوسانات بازار در سال گذشته اتفاق افتاد افزایش سطح زیرکشت نداشتیم متاسفانه سطح زیرکشت زعفران درشهرستان تربت جام با توجه به وضعیت نیروی انسانی و کارگری خیلی زیادتراست چون درزمان برداشت و در پیک برداشت مشکل کارگری داریم چه در هنگام برداشت گل و چه درهنگام پاک کردن گل و این باعث می‌گردد که قیمت تمام شده زعفران برای کشاورز سنگین تمام گردد ولی با توجه باینکه به ازای هرهکتار ۱۸۰ نفر روز اشتغال‌زایی در زعفران صورت می‌گیرد و این اشتغال‌زایی هم خاص مردم همین منطقه می‌باشد برای ما اهمیت داشته و می‌بایستی ازاین کشت حمایت کنیم.

باقر خدادادی به خرید حمایتی زعفران از سوی دولت پرداخت و گفت: دربحث خرید حمایتی که سال گذشته انجام گرفت بدقولی‌هایی هم ازجانب سازمان تعاون روستایی وهم ازسوی دولت اتفاق افتادو یک مقداری کشاورزان متضرر گردیدند امسال هم خریدحمایتی با یک سری محدودیت‌هایی شروع گردیده که ما در دفاع از کشاورز اظهار کردیم که این محدودیت‌هایی که اعمال گردیده ظلمی به کشاورز می‌باشد، درست است که یک مقداری نوسانات بازار را کنترل کرد و افزایش قیمت در بازار به وجود آورد.

وی درخصوص‌عدم خرید زعفران از کشاورزان گفت: چون امسال خرید زعفران برخلاف سالهای گذشته با دو گرید پوشال مرغوب ونگین خریداری می‌گرددوازسویی چون شرایط منطقه ما ونیروی کاری منطقه جوری است که زعفران را بصورت پوشال معمولی خشک می‌کنند این است که خیلی از زعفران‌ها به این دلیل نمی‌توانند تحویل مراکز دولتی بدهند که این امکان دارد به دست دلال‌ها بیفتد و بازار را پایین بکشاند ولی در نهایت طرح حمایتی با توجه به دستورالعمل‌ها و قول‌هایی که دادند که ۳۰ درصد تحویل زعفران بصورت نقد خریداری می‌گردد و مابقی را حداکثر ظرف سه ماه پرداخت خواهند کرد این کمک شایانی به بخش کشاورزی خواهد کرد.

خرید زعفران در دو گرید پوشال مرغوب و نگین

پژمان‌پور مدیر اتحادیه تعاون روستایی استان و مباشر طرح حمایتی خرید زعفران درسال ۹۹ می‌گوید: درسال جاری خرید زعفران با توجه به سیاست‌های کلان کشور ازکشاورزان برخلاف سال گذشته در دو گرید پوشال مرغوب و نگین خریداری می‌گردد آن هم مشروط بر این که زعفران تحویلی خاص خود کشاورز تولیدکننده باشد و بر اساس معرفی نامه از سوی جهاد کشاورزی شهرستان که میزان سطح زیر کشت و همچنین میزان تولید آن مشخص گردیده باشد و هدف از آن افزایش اعتبار کیفی زعفران خریداری شده می‌باشد.

وی افزود: کل میزان اعتبار برای خرید زعفران در کشور مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که مبلغ ۳۰ درصد قیمت زعفران خریداری شده پس از اعلام نتیجه آزمایشگاهی بصورت نقد به کشاورزان پرداخت می‌گردد و مابقی حداکثر ظرف مدت سه ماه ازتاریخ زعفران تحویل داده شده به تعاون روستایی شهرستان.

وی درادامه به بحث بد قولی دولت در پرداخت زعفران تحویلی از کشاورزان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: درسال جاری این بحث درسازمان تعاون روستایی کشور خیلی شدید مطرح گردید که با مدیریت جدید سازمان تعاون روستایی کشور به لطف خدا در سال جاری دولت به تعهدات خود عمل خواهد کرد و مشکلی ازاین جهت همچون سال گذشته گریبان‌گیر زعفران‌کاران نخواهد شد.

خبرنگار: مهدیه اعلمی

image_printچاپ مطلب

Visits: 16