کاهش چهار برابری تولید هندوانه بذری در مقایسه با سال گذشته در جوین
کاهش چهار برابری تولید هندوانه بذری در مقایسه با سال گذشته در جوین

معاون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: برداشت هندوانه بذری این شهرستان با توجه به نبود بارندگی حدود چهار برابر در مقایسه با سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش اختر شرق؛ معاون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه کشت هندوانه بذری به عنوان کشت دوم منطقه و با هدف تولید تخمه معروف به تخمه جابانی (ژاپنی) از سوی کشاورزان کاملا خودجوش و بدون برنامه ریزی و کنترل هرساله اتفاق می‌افتد، گفت: با توجه به شرایط دمایی و نبود بارندگی نیز سطح زیرکشت این محصول در مقایسه با سال گذشته نیز ۵۰درصد کاهش و از دوهزار هکتار به یک هزار هکتار رسید.

عبداله آرین با بیان اینکه یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت این نوع هندوانه اختصاص یافته است، عنوان کرد: این محصول به عنوان هندوانه بذری نام گزاری شده و کشاورزان برای کشت هرساله از بذور خودمصرفی نیز استفاده میکنند.

آرین با اشاره به اینکه با توجه به نبود بارندگی و در واقع خشکسالی بوجود آمده نیز پیش بینی میشود امسال با میانگین برداشت هر هکتار ۴۰۰ کیلو نیز حدود ۴۰۰ تن هندوانه بذری تولید شود، اظهار کرد: هیچگونه اصلاحی در بذر این محصول انجام نمی‌شود و صرفا کشاورزان دانه هندوانه‌های بزرگتر و باکیفیت را جمع آوری و برای سال آینده نگه داری می‌کنند و بقیه دانه‌ها را به عنوان تخمه ژاپنی بعد از آماده سازی روانه بازار می‌کنند.

لازم به ذکر است؛ تخمه‌ژاپنی همان تخمه‌ی هندوانه است، نوعی هندوانه که ارزش اقتصادی چندانی ندارد اما تخمه‌های زیادی دارد و به «هندوانه آجیلی» مشهور است.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 52