واکسیناسیون ۲۷۰ قلاده سگ گله وصاحبدار در خوشاب
واکسیناسیون ۲۷۰ قلاده سگ گله وصاحبدار در خوشاب

رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری خطرناک هاری تعداد ۲۷۰ قلاده سگ گله و نگهبان بصورت صد در صد واکسینه شدند.

محمود ترخاصی در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با بیان اینکه دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک بین دام وانسان است و حدود ۶۰ درصد کل عوامل بیماری زا، بین انسان و دام مشترک هستندگفت:

 بیماری‌هایی مهلکی چون بروسلوز، سیاه زخم، سل، لیشمانیوز (سالک)، کیست هیداتیک، هاری، جنون گاوی، آنفولانزای پرندگان، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و بیماری‌های نوپدیدی مانند سارس و ده ها نوع بیماری انگلی از جمله بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان هستند.

ترخاصی اضافه کرد: جهت پیشگیری از این بیماریهای مهلک که در صورت بروز علاوه بر جمعیت دامی، جوامع انسانی را نیز تهدید می کنند. سازمان دامپزشکی طبق پروتکل مدیریت بیماریها برنامه های خاصی دارد. بطوریکه نیروهای عملیاتی دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک بین دام و انسان می باشند؛ و گاهاً پرسنل دامپزشکی خود قربانی بیماریهای مشترک می شوند.

وی افزود: در سال جاری تا کنون جهت پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز (تب مالت) تعداد ۵ هزارو ۵۸۲ راس بره بزغاله ماده، تعداد ۱۹۲ راس گاو وگوساله به صورت رایگان مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند در مورد بیماری شاربن (سیاه زخم) ۱۲ هزار و ۲۰۵ راس دام سبک و ۱۰۷ راس دام سنگین نیز بر علیه این بیماری واکسینه شده اند و پنج روستای منتخب شهرستان هم مورد پایش این بیماری قرار گرفته است.

در مورد پیشگیری از بروز بیماری خطرناک هاری تعداد ۲۷۰ قلاده سگ گله و نگهبان بصورت صد در صد واکسینه شده اند در مورد بیماریهای مانند شاربن (سیاه زخم)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و … اقدامات پیشگیرانه خاصی در حال انجام است.

وی با اظهار اینکه هزینه واعتبارات لازم برای پیشگیری از این بیماریهای قابل انتقال از دام به انسان به مراتب کمتر از درمان می باشد، خاطرنشان کرد: نیاز است سازمان دامپزشکی بعنوان یکی از تخصصی ترین ارگانهای بهداشتی کشور که مقبولیت جهانی هم دارد تقویت شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 45