نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت: تأثیرات انقلاب اسلامی بر جوانان خارج از ایران
نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت: تأثیرات انقلاب اسلامی بر جوانان خارج از ایران

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت با اشاره به اتفاقات اخیر در فلسطین به تأثیرات انقلاب اسلامی بر جوانان خارج از ایران پرداخت.

به گزارش اختر شرق؛ ناصر ابو شریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت با اشاره به اتفاقات اخیر در فلسطین در خصوص اهمیت انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری آن بر نهضت بزرگ اسلامی از منظر خارجی و نه داخلی ایران، خاطرنشان کرد: در زمان پیروزی انقلاب بنده دوازده‌ساله بودم. در آن زمان اسلام خیلی مهجور و غریب مانده بود. فلسطین هم جزء کشورهای اسلامی محسوب می‌شود اما بین دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۷۰ میلادی تقریباً اکثر جوانان اسلامی تحت تأثیر اندیشه‌های کمونیستی بودند و جوانان مسلمان در فلسطین هم از این قاعده مستثنی نبودند و نوعی دین‌گریزی در میان آن‌ها دیده می‌شد.

وی ادامه داد: البته در آن زمان روحانیون خوبی هم بودند که تلاش می‌کردند جوانان را به‌سوی دین و مسجد جلب کنند. ما در منطقه خودمان روحانی خوبی داشتیم که اقدام به جذب جوانان می‌کرد. بااین‌حال در مسجد در زمان برگزاری نماز جماعت شاید در یک صف و نصفی بیشتر نماز برگزار نبود. حتی نماز جمعه که به‌نوعی یک نماز سنتی محسوب می‌شود هم در روزهای جمعه حداکثر یک مسجد به همین اندازه را می‌توانست جمعیت پر کند.

ابو شریف بابیان اینکه در آن دوره جوانان به دلیل مورد تمسخر قرار گرفتن، خجالت می‌کشیدند که در اماکن عمومی نماز بخوانند، گفت: در آن دوره معمولاً جوانان اکثراً روزه نمی‌گرفتند. البته در رابطه با یک مقطع زمانی دهه‌ی ۵۰ یعنی ۱۳۳۰ و دهه‌ی ۷۰ که ۱۳۵۷ شمسی اگر بخواهیم حساب کنیم، جریان تأثیرگذاری و ایدئولوژی چپ‌گرای کمونیستی بر جامعه بود درحالی‌که قبل از آن ما جریان‌ها و جنبش‌های زیادی داشتیم.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت بابیان اینکه کل سرزمین فلسطین تحت اشغال قرار دارد اما اشغالگری‌ها مختلف است، مطرح کرد: منطقه‌ای که بنده در آن زندگی می‌کنم یعنی کرانه‌ی باختری تحت اشغال نظامی است. وقتی نامی از سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ برده می‌شود یعنی فلسطینیانی هستند که تقریباً ۲۰ درصد دیگر از جمعیت رژیم صهیونیستی و اسرائیل را آنجا تشکیل می‌دهند و مجبور شدند که شناسنامه و تابعیت آنچه به اسرائیل نام‌گذاری شده را داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۷۸ یعنی یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی من در منطقه‌ی فیبه بودم و یک نقطه‌ای نزدیک تورکن است که داخل مناطقی است که به اسرائیل مربوط می‌شود. در آن زمان به مسجد آنجا رفتم و در هنگام نماز شش تا پیرمرد بودند و من نوجوان آنجا نماز خواندم.

ابو شریف تصریح کرد: البته به این معنا نیست که مبارزات ملت فلسطین در آن زمان وجود نداشت بلکه اکثر فعالیت‌های ضد صهیونیستی در آن زمان با ایدئولوژی‌های ملی‌گرایی و چپ‌گرایی و الهام گرفته از تفکرات غربی بود؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که آن تحول بزرگ در جامعه‌ی فلسطینی به وجود آمد به‌خصوص این تأثیرپذیری برای جوانان بسیار زیاد بود به‌نحوی‌که می‌توانیم بگوییم که به‌شدت تحت تأثیر آن قرار گرفتند.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت خاطرنشان کرد: شما تصور کنید که تا سال ۱۹۷۹ اکثر شوراهای دانشجویی در اختیار کمونیست‌ها و چپ‌گراها بود؛ اما از ۱۹۸۰ تا سال ۱۹۸۳ به‌طور کامل در عرضه‌ی اسلام‌گرایان قرار گرفت. در رابطه با پوشش در آن زمان اکثر مردم لباس غربی می‌پوشیدند، دختران جوان و نوجوان پوشش بی‌حجاب داشتند وقتی سن آن‌ها بالاتر می‌رفت یک پوشش یا روسری روی سر آن‌ها بود اما موهای آن‌ها بیرون بود. در بین پیرزن‌ها و سالخوردگان کمی حجاب رعایت می‌شد.

وی بابیان اینکه در سال ۱۹۸۰ یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دختران باحجاب کامل اسلامی و بدون هیچ فشار نه اداری و نه پلیسی و خود آن‌ها به‌صورت خودخواسته این حجاب را انتخاب کردند، عنوان کرد: این مسئله فقط مربوط به فلسطین نیست و دریکی از دانشگاه‌های اردن که به‌شدت به بی‌بندوباری هم معروف بود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد موج وسیعی از احترام به حجاب و استفاده از حجاب بین دختران دانشجو بودیم و امروز هم می‌توان گفت از پیروزی انقلاب تا به امروز می‌شود به‌راحتی بگوییم که بیش از ۹۰ درصد دختران و بانوان فلسطینی بدون هیچ نوع فشار قانونی یا هر نوع فشار دیگری حجاب را انتخاب کرده و محجبه هستند.

وی بیان کرد: بیداری اسلامی از آن زمان آغازشده بود به‌نحوی‌که بعد از سال ۱۹۸۰ شاهد موج بزرگی از بیداری اسلامی و روایش به‌سوی اسلام‌گرایی بودیم. البته قبل از آن‌هم اخوان المسلمین در این سرزمین فعالیت می‌کردند اما امکانات آن‌ها بسیار ضعیف و حضورشان کمرنگ بود.

ابو شریف بابیان اینکه فلسطینیان که بعد از سال ۱۹۴۸ و تأسیس رژیم صهیونیستی در سرزمین خودشان داخل خط سبز باقی‌مانده بودند تا سال ۱۹۶۷ تحت شدیدترین فشارهای رژیم صهیونیستی برای تبدیل نگاه و فرهنگ آن‌ها به‌سوی اسرائیل بودند، مطرح کرد: در آن زمان جریان‌های کمونیستی به حدی در میان فلسطینیان ۱۹۴۸ گسترش پیداکرده بود که فلسطینیانی که تابعیت یا شناسنامه‌ی رژیم صهیونیستی را داشتند تا به امروز نیز رهبران جنبش کمونیست در اسرائیل محسوب می‌شدند؛ یعنی اگر جریان‌های کمونیستی را در آن مناطق ببینید اکثراً عرب هستند. منت‌ها بعد از ۱۹۷۹ و پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اوج گرفتن جریان اسلامی بودیم و با «شیخ قدس» جریان بزرگی را رهبری کردیم و همچنان هم رهبری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۷۸ وقتی وارد مسجد شدم، فقط شش نفر نمازگزار بود و شش سال بعد در سال ۱۹۸۴ یک وولوویی داشتم و دوستم در آنجا مکانیکی داشت و قرار بود آن را برای تعمیر ببرم، وقتی نماز مغرب شد من وارد مسجد جدیدالاحداثی شدم و دیدم که پر از نمازگزار شده بود و همه هم جوان بودند.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت بابیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلابی فرامذهبی بود و این مسئله را اکثر جوامع جوان آن را پذیرفتند و امام خمینی را نه‌تنها رهبر یک مذهب بلکه رهبر تمام مسلمانان و مستضعفان می‌دانند، عنوان کرد: در فلسطین یا کشورهای عربی دیگر مذهب سنی حاکم است بااین‌حال ما امام خمینی را به‌عنوان یکی از رهبران بارز خود می‌دانیم و از ایشان پیروی می‌کنیم.

ابو شریف اظهار کرد: این نشان می‌دهد که ملت‌ها و مردم فراتر از مذهب هستند و اگر این تفرقه یا جدایی سازی برای مذهبی صورت می‌گیرد، معمولاً از بالا به آن‌ها تحمیل می‌شود و متأسفانه برخی از علما این کار را شروع می‌کنند.

وی بابیان این مطلب که عامه‌ی مردم معمولاً به رفتار اشخاص و نه به مذهب اشخاص نگاه می‌کنند، گفت: با خواستن همه‌ی مردم جهان اسلام با قلب خود به ایشان ایمان آوردند و از ایشان پیروی کردند.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت مطرح کرد: امام خمینی به‌عنوان یک روحانی، سیاستمدار و یک مدیر مسئله‌ی فلسطین را به‌عنوان مسئله‌ی جهان اسلام معرفی کرد. من به دلیل تعصبات این مسئله را عنوان نمی‌کنم و تعصبی هم نسبت به این مسئله‌ی امام خمینی نداشتم بلکه درک بالای ایشان را به شرایط پیرامونی خودشان نشان می‌داد.

وی با اشاره به اینکه قدس یک منطقه‌ی مقدس از دیدگاه اسلام است، تصریح کرد: قدس معراج گاه پیامبر اسلام به آسمان است. گهواره و محل رشد و نمو بسیاری از پیامبران است. محل تولد حضرت عیسی مسیح و محل زندگی حضرت ابراهیم است. بر اساس روایات موجود سرزمین محشر و نشر است.

وی بیان کرد: علاوه بر اهمیتی که از بُعد دینی قدس از آن بهره می‌برد به دلیل اینکه تمام توطئه‌ها و پروژه‌های توطئه‌ی غربی و استکباری دقیقاً در این منطقه متمرکزشده است، به آن اهمیت و ابعاد بیشتری می‌بخشد. قرارداد رژیم صهیونیستی و اسرائیل در این نقطه از سرزمین جهان و درواقع یک پروژه‌ی فرانسوی بود که از زمان امپراتوری بناپارت اواخر قرن ۱۸ میلادی وجود داشته است.

ابو شریف بابیان اینکه ناپلئون بناپارت به دنبال فتح و اشغال قدس بود اما با مقاومت شدید مردم منجر شد، گفت: ناپلئون باوجوداینکه یکی از مشهورترین افرادی بود که اقدام به کشورگشایی کرده بود بااین‌حال با شکستش در فلسطین، زمینه‌های فروپاشی امپراتوری او فراهم شد. البته فرانسوی‌ها رهبری جنگ‌های صلیبی علیه مسلمانان را بر عهده داشتند.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت اظهار کرد: اسرائیل یک پروژه‌ی خبیثانه‌ی غربی است تا یک جسم غریب در داخل ساختار جهان اسلام قرارگرفته و همواره با ایجاد مشکلات مانع از همسویی و همگرایی مردم شود. در قرن نوزدهم بود که بریتانیا ادامه‌ی این پروژه را به عهده گرفت. البته هم‌زمان با جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷ وعده‌ی بارکور زمینه‌ساز این حضور شد و اواسط قرن ۱۹ هم این مسئله آغازشده بود و به اوج خود رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۱۷ بود که بریتانیا، فلسطین و قدس را به اشغال خودش درآورد. شما حجم حمله‌ی بریتانیا به فلسطین را نمی‌توانید تصور کنید. در آن زمان ۳۱۷ هزار نظامی بریتانیایی برای اشغال فلسطین به ما حمله کردند. به دنبال گرفتن انتقام از امت اسلامی و انتقام جنگ‌های صلیبی بودند. در سال ۱۹۴۸ وقتی بریتانیا از فلسطین خارج شد و وی خاطرنشان کرد: در همان زمان رژیم صهیونیستی را تشکیل داد، یک‌صد هزار کارمند و ۸۱ هزار نظامی را ازآنجا خارج کردند. این در حالی است که کل جمعیت فلسطینیان در آن زمان یک و نیم میلیون نفر بود. با این ارقام تجسم کنید که چه حمله‌ای در آن زمان به مردم فلسطین شده بود.

ابو شریف گفت: در آن زمان بریتانیا یک ابرقدرت بلامنازع بود. در آن زمان نیمی از کره‌ی زمین در اشغال بریتانیا بود. چین، آفریقای جنوبی، استرالیا و مناطق دیگر تحت کنترل پادشاهی بریتانیا بود و منطقه‌ی خلیج‌فارس و بخش‌هایی از ایران هم در اختیار بریتانیا بود. گرچه جنبش صهیونیسم نقش بزرگی در تأسیس رژیم صهیونیستی داشت اما این بریتانیا بود که زمینه‌ساز حضور و فعالیت و قدرت گرفتن باندهای جنایتکار صهیونیست در فلسطین شد.

وی بیان کرد: ابتدا با وعده‌ی بارکور و وعده‌ی کشور قومی برای یهودیان زمینه‌ساز این اقدام شد و بعدازآن با اشغال نظامی مستقیم فلسطین این امکان را به صهیونیست‌ها داد تا خود را در این سرزمین تقویت کنند.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت عنوان کرد: از دیدگاه امام خمینی مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی محوری و اساسی محسوب می‌شود و حتی مسئله‌ی فلسطین به یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی تبدیل شد. ایشان در چند سخنرانی رژیم اسرائیل را به غده‌ی سرطانی توصیف کردند. توصیفی که هیچ‌گاه قبل از ایشان کسی از این واژه استفاده نکرده بود و نشان می‌داد که چه تأثیر تخریبی اسرائیل بر جسم امت اسلامی دارد. به‌طور حتم امت اسلامی باوجود غده‌ی سرطانی اسرائیل در جسم خود، هرگز روی خوشی و بهبودی را نخواهد دید.

ابو شریف بابیان اینکه مسئله‌ی فلسطین یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی است و آزادی فلسطین یکی از اهداف انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در چارچوب آن نیروی قدس سپاه پاسداران تشکیل شد، عنوان کرد: اقدام روز قدس، صرفاً به خاطر یادبود و حضور در خیابان‌ها نیست بلکه تجدید بیعت مردم با این اندیشه و با این آرمان محسوب می‌شود.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت با اشاره به ابعاد مختلف مسئله‌ی فلسطین، گفت: در بُعد دینی آن ما نماز می‌خوانیم چون بر ما واجب است و وقتی سر بخشی از سرزمین اسلامی توسط بیگانگان اشغال می‌شود، جهاد هم در آن زمان واجب عینی می‌شود. مسئله‌ی ما توانمندی ملت فلسطین برای مقابله با رژیم صهیونیستی کافی نیست. چون فقط اسرائیل نیست بلکه قدرت‌های بزرگ جهانی نیز از این رژیم حمایت می‌کنند.

وی عنوان کرد: کمک‌های امریکا از رژیم صهیونیستی سالانه چهار میلیارد دلار است که گاهی تا ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش پیدا می‌کند. این صرفاً کمک‌های مادی است و به‌غیراز آن کمک‌های معنوی، سیاسی، حمایت از رژیم صهیونیستی در مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی و کمک‌های مادی دیگر در شرایط خاص را باید اضافه کنیم اما در مقابل کمک‌های میلیاردی کل بودجه گروه‌ها و جنبش‌های فلسطینی چند میلیون دلار هم نمی‌شود. علاوه بر آن گروه و مردم فلسطین در حلقه‌های مختلفی از محاصره قرار دارند.

ابو شریف بابیان اینکه نوار غزه نه‌تنها از چهار جهت معمول بلکه از آسمان و زیرزمین محاصره است و اجازه‌ی هیچ کاری را ندارد، مطرح کرد: شاید مسئله‌ی محاصره از زمین را شوخی بگیرد اما هرچند وقت یک‌بار گروه‌های مقاومت دستگاه‌های شنود، یا دستگاه‌های زلزله یاب یا دستگاه‌های دیگری را که رژیم صهیونیستی زیر نوار غزه در مناطقی که جاگذاشته است را کشف می‌کند و یک منطقه‌ی مسطح است که بلندترین تپه‌ی آن ۸۰ متر است و ازنظر نظامی کاملاً تحت اشغال است یعنی مثل جنوب لبنان نیست که کوهستانی باشد و بشود در آن استتار کرد. اینجا هیچ جای استتاری وجود ندارد.

وی ادامه داد: گروه‌های فلسطینی سعی کردند برای مقابله با این مسئله تونل‌هایی را زیر نوار غزه حفر کنند اما هم از طرف رژیم صهیونیستی و هم از طرف مصر اقدام به ایجاد دیوارهای آهنی در عمق بسیار زیاد در زمین ایجاد کردند و خندق‌هایی را به وجود آوردند و آب دریا را وارد آنجا کردند که هر سوراخی که بشود، آب وارد آن گردد.

وی بیان کرد: بااین‌حال مقاومت موفق شد پیروزی‌های سلحشورانه و قهرمانانه‌ای را در جنگ سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ و جنگ سیف القدس که سال گذشته به وقوع پیوست را به ثبت برسانند. نوار غزه امکان ارتباط جغرافیایی با کرانه‌ی باختری را ندارد چون در میان آن‌ها مناطقی که مربوط به اسرائیل است وجود دارد.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت خاطرنشان کرد: کرانه‌ی باختری به‌طور کامل با دیوار حائل کاملاً محاصره‌شده. دیوار بزرگی که دورتادور کرانه‌ی باختری کشیده شده است. ارتباط کرانه‌ی باختری با اردن نیز کاملاً بسته‌شده و تنها یک گذرگاه برای عبور افراد وجود دارد که آن‌هم سه تا دروازه دارد. یک دروازه دست اسرائیل، یکی دست اردن و دیگری دست تشکیلات خود گران است.

ابو شریف با اشاره به اینکه در داخل خود کرانه‌ی باختری بیش از ۲۰۰ شهرک مهاجرپذیر صهیونیست وجود دارد، عنوان کرد: ده‌ها پایگاه و پادگان ارتش رژیم صهیونیستی در آن ایجادشده که برخی از آن پادگان‌ها بسیار بزرگ است. در اکثر شهرهای فلسطینی خیابان‌ها یا بزرگراه‌های کمربندی ایجادشده که فقط مختص صهیونیست‌ها است و یک محاصره‌ی دیگری برای شهرهای فلسطینی ایجاد کرده. مساحت کرانه‌ی باختری شش هزار کیلومترمربع است که در آن ۶۵۰ پست ایست بازرسی رژیم صهیونیستی وجود دارد. برخی از این ایستگاه‌های بازرسی عبور از گیت‌های مرزی بین کشورها هم دشوارتر است.

وی ادامه داد: به‌جز مشکلات و اذیت و آزارهایی که در این مسیر وجود دارد که خودرو ازیک‌طرف و افراد پیاده ازیک‌طرف دیگر می‌روند. زندگی فلسطینیان عذاب در عذاب و مشکل‌آفرین است البته این مشکل‌آفرینی را صهیونیست‌ها ایجاد می‌کنند تا فلسطینیان، فلسطین و سرزمین خودشان را ترک کنند.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت بابیان اینکه علاوه بر بُعد دینی، مسئله‌ی فلسطین یک مسئله‌ی بشردوستانه و انسانی هست، مطرح کرد: امکانات ملت فلسطین در مقابل این جنایات رژیم صهیونیستی که از سوی اکثر کشورهای جهان موردحمایت قرار می‌گیرند اصلاً کافی نیست و نیازمند همیاری امت اسلامی است. جنایات علیه ملت فلسطین همچنان ادامه دارد.

ابو شریف بیان کرد: در سال ۱۹۴۸ بزرگ‌ترین پاک‌سازی نژادی در تاریخ بشریت به وقوع پیوست و دوسوم جمعیت یک کشور از آن اغفال شدند. بیش از ۱۲۰ کشتار دسته‌جمعی به ثبت رسیده و مستند شده وجود دارد، بیش از ۵۳۰ روستا و شهر فلسطینی از بین رفتند و تخریب شدند و این جنایت تا به امروز هم ادامه دارد و اگر دیروز اخبار را گوش کرده باشید، دیدید که در زمان برگزاری نماز صبح، نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی حمله کردن و نمازگزاران را در حال نماز موردحمله قراردادند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ نمازگزار زخمی شدند و بیش از ۴۰۰ نفر توسط صهیونیست‌ها دستگیر و بازداشت شدند اما به اعتراف کارشناسان صهیونیست تا الآن نتوانستند مقاومت کشور فلسطین را بشکنند. به‌طور مثال جمعیت فلسطینیان در داخل فلسطین تاریخی تا به امروز هم از جمیعت یهودیان موجود در آن بیشتر است.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین در حوزه علمیه ولایت در پایان اظهار کرد: بااینکه روزبه‌روز کار تخریب فلسطینیان از سرزمین آبا و اجدادی‌شان ادامه داشته و صهیونیست‌ها از اقصی نقاط جهان سعی درآوردن یهودیان و صهیونیست‌ها به این سرزمین دارند. همان‌طور که کافران به‌طور یکدست با ما می‌جنگند پس ما هم باید علیه آن‌ها متحد و یکدست باشیم.

خبرنگار: اسماء شهلایی

image_printچاپ مطلب

Visits: 81