معاون استاندار خراسان رضوی:  کاهش خطر فرونشست نیازمند تغییر نگاه به توسعه شهری است
معاون استاندار خراسان رضوی:  کاهش خطر فرونشست نیازمند تغییر نگاه به توسعه شهری است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: کاهش مخاطرات ناشی از فرونشست‌ها در استان نیازمند تغییر دیدگاه‌ها و رویکردها نسبت به توسعه نواحی شهری و روستایی است.

به گزارش اخترشرق؛ جواد خدایی در وبینار آموزشی مربوط به روز «ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» که با رویکرد مخاطرات فرونشست‌ها برگزار شد، اظهار کرد: منشا آنچه فرونشست به نظر می‌آید و به یک مخاطره تبدیل شده است، تفاوت ما و بدنه دیدگاه‌هایمان در توسعه است.

وی تاکید کرد: لازم است که در پیشگیری از مخاطراتی مانند فرونشست، برنامه جدی داشته باشیم و تلاش کنیم محوریت تصمیم گیری‌ها برتر از اراده‌های مدیریتی و مبتنی بر دانش و رویکردهای علمی بخصوص در مسیریابی برای آینده باشد، باید به صورت عاجل تحقیقات جدی پیرامون مخاطراتی مانند فرونشست و نحوه مواجهه با آن را آغاز کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز رویکرد این وبینار تخصصی را انتقال تجربیات و کاهش اثرات فرونشست دانست و گفت: خراسان رضوی به دلیل برخورداری از ویژگی خاص اقلیمی، ساختار زمین شناسی، وضعیت توپوگرافی و خصوصیات ایدئولوژیکی ظرفیت بروز ۲۰ نوع مخاطره طبیعی را دارد که مهمترین آن سیل و زلزله است.

محسن نجات بیان کرد: در پهنه جغرافیایی خراسان رضوی بیش از ۹۰ گسل فعال شناسایی شده که ۲۱ مورد از این گسل‌ها بسیار پیچیده است، خشکسالی و بیابان زایی، توفان، انجماد، سرمازدگی، آلودگی آب و هوا و محیط زیست جزو مخاطرات ویژه‌ای است که استان خراسان رضوی را در طول سنوات گذشته تهدید کرده است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۲۵ زلزله ۶ ریشتری در تاریخ استان به وقوع پیوسته است که نشان می‌دهد، احتمال بروز خطر و آسیب‌پذیری استان بسیار بالا است، از سوی دیگر یک سوم پهنه خراسان رضوی ظرفیت سیل ریزی دارد و ۷۴ درصد از آن را اقلیم خشک و ۲۶ درصد را نیمه‌خشک تشکیل می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: تصویب و برگزاری شورای عالی مدیریت بحران و تصویب سند ملی راهبردی مدیریت بحران کشور در دولت سیزدهم یک اتفاق مبارک برای کشور در حوزه بحران خواهد بود که امید است هر چه زودتر محقق شود.

نجات عنوان کرد: امروزه که برنامه‌های جامع کاهش خطر، آمادگی و پاسخ، بازسازی و بازتوانی برای همه استانها تصویب شده است، ما را به این سمت و سو سوق می‌دهد که بیشتر آماده باشیم و خود را مهیای حوادث احتمالی و اتفاقات احتمالی کنیم.

وی تدوین اطلس جامع در خصوص فرونشست را نیاز کشور خواند و اظهار امیدواری کرد این اطلس به صورت عملیاتی در نقاط مختلف کشور عملیاتی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: هم اینک برنامه‌ای به منظور توسعه فرهنگ ایمنی پایدار در استان تدوین شده و نیاز است که سیاستهای کلی نظام در خصوص حوادث غیرمترقبه و قانون مدیریت بحران کشور به صورت جدی اجرایی و عملیاتی شود.

نجات، شرایط ویژه خراسان رضوی در خصوص پذیرش سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر را مورد تاکید قرار داد و افزود: این شرایط ایجاب می‌کند که مدیران بالادستی در اجرای سیاستهای ابلاغی در خصوص مدیریت بحران به این استان توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 20