راه لاجورد مجموعه آثار تابلوهای نقاشی نصرالله سروری هنرمند نقاش افغانستانی ساکن مشهد به نام راه لاجورد گنجنیه هنری پیامآور موضوعات آثار تابلوها بیشتر مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و فولکلور (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، بناهای باستانی، مناظر طبیعی، مافیا، جنگ، خشونت، آزادی خواهی، مبارزه با بیعدالتی و حقایق زندگی را در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر به تصویر کشیده است.
به گزارش اختر شرق؛ مجموعه راه لاجورد در محل میدان حافظ، خیابان قائم ۳۳، پلاک ۱۰، واحد ۴، از سوی اداره کل موزههای سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ایران ثبت شده است. مجموعه راه لاجورد شامل ۱۲۵ تابلوی نقاشی ارزشمند است. این مجموعه در مالکیت فریدالله ادیبآیین که وی یکی از هنرمندان نقاش افغانستانی ساکن ایران میباشد قرار دارد. برای این مجموعه پروانه فعالیت مجموعه داری صادر شده است.
فریدالله ادیب آیین در این چهار دهه توانسته است مجموعهای بزرگ بالغ بر ۱۲۵ شی تابلو نقاشی آثار نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان را جمع آوری و نگهداری مینماید و به عنوان حفظ حمایت از فرهنگ کشوراش افغانستان است. و در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ مجموعه ۱۲۵ اثر نقاشی ارزشمند نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان به شماره (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) از سوی وزارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تحت عنوان «راه لاجورد» به مالکیت فریدالله ادیب آیین ثبت شده است.
و با اخذ پروانه فعالیت مجموعهداری آثار ارزشمند نقاشی تحت عنوان «راه لاجورد» این مجموعه میتواند به صورت رسمی نسبت به برگزاری نمایشگاه یا ایجاد موزه خصوصی فعالیت کند.
زندگی نامه فریدالله ادیب آیین
فریدالله ادیب آیین (زاده ۱۶ آبان ۱۳۴۴ در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان، ساکن ایران مهندس، مخترع، کارآفرین، نقاش، پژوهشگر، محقق، و مجموعه دار آثار فرهنگی تاریخی وی در ۱۶ خرداد ۱۳۷۰ اختراع ماشین جوش و پرس پلاستیک به پارچه به وسیله امواج رادیویی برای اولین بار در جهان به شماره ثبت《۲۴۳۲۵》را به نام خود به مدت بیست سال ثبت کرد و با اخذ گواهی اختراع از اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی را از (ایران) دریافت کرده است فریدالله ادیب آیین در دهه هفتاد به کار آفرینی مجری و طراح سیستمهای مخابراتی مبدل تلفن همراه به ثابت برای شرکت مخابرات ایران پرداخت. وی دارای مدرک (معادل دکتری) مهندسی برق و پژوهش هنر را دارد.
فریدالله ادیب آیین مجموعه دار اهل افغانستان در ایران شناخته شده است. مجموعه وی از آثار تابلوهای نقاشی موضوعات بیشتر مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و فولکلور (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، بناهای باستانی، مناظر طبیعی، مافیا، جنگ، خشونت، آزادی خواهی، مبارزه با بیعدالتی و حقایق زندگی را در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر را تشکیل میدهد که بالغ بر ۱۲۵ شی هنری با ارزش تابلو نقاشی را شامل میشود. در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ به شماره (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) از سوی اداره کل موزههای وزارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تحت عنوان «راه لاجورد» به مالکیت فریدالله ادیب آیین ثبت شده است.
دوران نوجوانی
فریدالله ادیب آیین از یک خانواده تحصیل کرده درافغانستان، به دنیا آمد. پدر او عزیرالله نام داشت و درجه دار نظامی پادگان هرات و مادر وی معلم بود. او پنج سال داشت که وارد مدرسه شد و تحصیلات متوسطه خود را در هرات سپری کرد.
فریدالله ادیب آیین از همان کودکی شور و هیجان زیادی نسبت به نقاشی و طبیعت نشان میداد پدر اش، و بستگان او به هنر اصیل افغانستان علایق سرشارش داشتند فریدالله ادیب آیین هنوز چهارده سال داشت و پدراش عزیزالله که فرمانده توپخانه پادگان هرات بود در ۲۳ اسفند ۱۳۵۷ اقدام علیه بیعدالتی دولت وقت به دفاع از حقوق مردم در ۷ اردیبهشت ۱۳۵۸ به خاک ایران پناهنده شد. و سپس فریدالله ادیب آیین در سال (۱۴ آذر ۱۳۵۸) افغانستان را ترک کرد و به ایران مهاجرت نمود.
آغاز زندگی هنری
فریدالله ادیب آیین که از سال ۱۳۵۸ در کشور ایران مهاجرت کرده بود دریافت فریدالله ادیب آیین میگفت عمویش نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان نزد افرادی به خلق آثار نقاشی مشغول بود اما ادیب آیین علاقه که به هنر نقاشی داشته از عمویش درخواست نموده آثار را به خود خلق کند و از عمویش خواست به او آموزش هنر نقاشی را فراگیرد عمویش نصرالله سروری بسیار احراز خرسندی نمود اولین پیوند علاقه مندی شدید استاد و شاگرد بسیار مقاوم رقم و فریدالله ادیب آیین به هنر نقاشی بصورت جدی روی آورد و آموزش هنر نقاشی را نزد عمو یش نصرالله سروری نقاش برجسته افغانستان آموخت هر بار که قلم در دست میگرفته و تصویری بر بوم میکشید وجوداش سرشار از آرامش میشد در ابتدا ناتورالیسم (طبیعت گرایی) رئالیسم (واقع گرایی) را تجربه کرده است.
در همان ایام نیز آثار نقاشی خلق شده عمویش را خریداری میکرد و هیچ اثری را نبود که بدست فرد ثالث برسد و این روند سالیان متمادی ادامه داشت فریدالله ادیب آیین در دوران جوانی به آموزههای هنر نقاشی نزد عمویش نصرالله سروری ادامه میداد از آنجایکه نصرالله سروری حائز القاب و مدالهای مهم هنری نائل شده بود که میتوان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد. همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده بود و در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص بود و در آثارش بیشتر بناهای باستانی و زندگی مردم افغانستان را به تصویر میکشید و علاقه قلبی خود را به میهن از این طریق نشان میداد.
و در همان ایام فریدالله ادیب آیین سبکهای رئالیست، کلاسیک، مدرن را از نصرالله سروری بیشتر آموخت.
تاثیرات خلق آثار نقاشی در زندگی او
فریدالله ادیب آیین در طول همین چهار دهه سالیان متمادی بعداز سبک رئال سبک آبستره (انتزاعی)، اکسپرسیونیست انتزاعی (هیجان نمایی انتزاعی) را دنبال کرده است.
روندی را که ادیب آیین طی کرده است متاثر از پشتوانههای فکری و ذهنی در مطالعه رویدادهای مختلفی که در زندگی تحقیق در پژوهش هنر را تجربه کرده است که هر یک مسلما تصاویر ذهنی میسازند و البته هدایت و یادگیری توسط استاد نصرالله سروری ورود به دنیای حرفهای نقاشی از طریق به روز بودن و در عین یادگیری و جستجوی مداوم و بررسی کار و روش هنرمندان در طول تاریخ و از همه مهمتر هر چیزی را بهانهی کار کردن دانستن میتواند مسیری درست باشد؛ چون مطالعه و فعالیت در کنار هم میتواند همواره مورد استقبال قرار گیرد.
نقاشی یکی از هنرهایی است که پیشینه آن به اندازه قدمت بشریت میباشد.
اما در این میان مهمترین عاملی که باعث زنده ماندن این هنر شده است وجود نقاشانی است که برای به تصویر کشیدن تمامی زوایای زندگی، طبیعت، صنعت و انسانها و… از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
اختراعات و پژوهش
فریدالله ادیب آیین به پژوهشهای مختلف بین سالهای (۱۳۶۲ تا ۱۳۷۰) موفق به چهار اختراع گردید. ساخت سه دستگاه متفاوت دوربین عکس برداری و چاپ بدون دست داشتن شخص بصورت سیاه سفید و اتومات آن و رنگی تمام اتومات را آغاز کرد سپس ثبت شد.
فریدالله ادیب آیین بعد از تحقیقات علمی و عملی بعد از هیجده ماه در تاریخ ۱۶ /۲/۱۳۷۰ موفق شد اختراع دستگاه جوش پلاستیک به پارچه را به مدت بیست سال بنام خود به شماره ۲۳۳۷۰ ثبت کند.
ادیب آیین با تحقیقات و مطالعات دقیق طی هیجده ماه توانست با طراحی نو و کامل دستگاه جدیدی اختراع کند که جوش سرد پلاستیک به پارچه را بطور تمام اتوماتیک و نیم اتوماتیک در فرکانس بالا دهد. بااستفاده از این دستگاه جوش و پرس سرد روکشهای صندلی ماشین، زین موتورسکلیت انواع کمربند، کیف، کفشهای پرسی، وسایل پلاستیکی، لوازم التحریر و پوشاک انواع کاپشن و بارانی، وسایل پزشکی از قبیل دستکش و سرنگ همچنین جلد عینک انواع اسباب بازی، سفره ورومیزی، انواع خیمه صحرایی، قایق بادی، تشک بادی، روکش سیمهای کامپیوتر ولوازم پلاستیکی دیگر را این دستگاه پرس میکرد. و برای جوش و پرس پلاستیک نیاز به تولید فرکانس بالا توسط ژنراتورهای مناسب میباشد در طراحی مدار ژنراتور دستگاه لامپ استفاده شده و طراحی به شکلی صورت گرفته بود که صفحات حرارتی ژنراتور ((دی الکتریک) ) را به مقدار ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰ وات جمع آوری میکرد و میتوانست پلاستیک پرس کند. را طراحی و ساخت بود.
ویژگیهای طرح اختراع مهندس ادیب آیین بر خلاف نوع آلمانی ذکر شد که از پدال مخصوصی استفاده شده که زمان بالا و پائین آمدن قسمت فشار مبدل قالب را به زمان را تقلیل داده بود. گر چه در مدل آلمانی این دستگاه سیستم پرس بصورت هیدرولیک طی زمان زیاد انجام میشد.
و نحوه کار در ابتدا مواد پرس شونده زیر قالب قرار داده میشد و با فشار به پدال مخصوص قسمت مبدل فشار قالب نیز به آن متصل بود که روی صفحه آلومنینومی دستگاه پائین میآمد. سپس توسط استارت تایمر به کار میافتاد و زمان مورد نیاز قالب که از یک الی ده ثانیه بود به دستگاه دیکته میشود در این زمان ژنراتور تغذیه میشود و فرکانس تولیدی بالا را از قالب به صفحه آلومنینومی که برق مفید را عبور میدهد. لایه پرس شونده بین دو قطب قالب و صفحه گراند (منفی) قرار گرفته است.
نهایتا عبور فرکانس از قالب به صفحه گراند موجب ایجاد مقاومت توسط لایه پرسی و تولید حرارتی معادل ۲۵ درجه سانتیگراد میشود و لایه مورد نظر را پرس کرده جوش میدهد. ادیب آیین با توجه به اینکه مشکلاتی که در مراحل طراحی ساخت وثبت اختراع خود با آن مواجه بوده است عمدهترین مشکل وی دور بودن از تهران وعدم امکان تهیه به موقع و سریع امکانات و لوازم مورد نیاز بود که این معضل عمدتا بدلیل نبودن قطعات الکترونیکی و مکانیکی در مشهد و از این لحاظ به ناچار به تهران وابسته بوده و قاعدتا شهرهای دیگر کشور که از مشهد کوچیکتر با کم بضاعتتر هستند دهها برابر بیشتر با این نقیصه رو برو شده بود.
مشکل بعدی مساله ثبت اختراع بوده. ادیب آیین از مشاور فنی و و کیل آقای برا ثبت اختراع کمک گرفت و پس و به ثبت رساند. ادیب آیین سه اختراع دیگر داشته و مالکیت معنوی آنها را به ساییر افراد منتقل نموده است.
تجارت و مهارتهای مهندسی
فریدالله ادیب آیین در سالهای ۱۳۷۲ پژوهش خود را در طراحی و ساخت سیستم رادیویی مخابراتی تلفن از راه دوررا شروع کرد و سپس موفق به ساخت دستگاه اف ایکس را شد کار برد این سیستم برای مکان هایکهعدم و یا محروم از ارتباطات تلفن بوند ادیب آیین پس از مدت چندین سال به دیزاین و تولید و نصب سیستم اف ایکس توسط گروه تخصصی که داشت خدمات به مکانهای محروم از خدمات مخابراتی که میساخت برخوردار مینمود.
نمایشگاهها
۱- نمایشگاه انفرادی مجتمع فرهنگی هنری دارالفنون توس در سال ۱۳۷۲ مشهد
۲- نمایشگاه انفرادی بین المللی مشهد مخصوص اتباع خارجی در سال ۱۳۷۶ مشهد
۳- نمایشگاه گروهی بین المللی کمسیون ملی یونسکو ایران سال ۱۳۹۹ تهران
اخذ القابها
۱- گواهی ثبت اختراح
۲- اخذ تقدیر نامه دارلفنون طوس
۳- اخذ پروانه مجموعه داری از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی
۴- اخذ تقدیر نامه ایکوم از طرف وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی به لحاظ حفظ اشیائ فرهنگی تاریخی
رسانهها
انتشار در روزنامه کیهان
انتشار در روزنامه اطلاعات
انتشار در روزنامه جمهوری اسلامی
انتشار در روزنامه رسالت
انتشار در روزنامه تهران تایمز
انتشار در رسانهها
اختراع فریدالله ادیب آیین
فریدالله ادیب آیین بعد از تحقیقات علمی و عملی بعد از هیجده ماه در تاریخ ۱۶ /۲/۱۳۷۰ موفق شد اختراع دستگاه جوش پلاستیک به پارچه را به مدت بیست سال بنام خود به شماره ۲۳۳۷۰ ثبت کند.
ادیب آیین با تحقیقات و مطالعات دقیق طی هیجده ماه توانست با طراحی نو و کامل دستگاه جدیدی اختراع کند که جوش سرد پلاستیک به پارچه را بطور تمام اتوماتیک و نیم اتوماتیک در فرکانس بالا دهد. بااستفاده از این دستگاه جوش و پرس سرد روکشهای صندلی ماشین، زین موتورسکلیت انواع کمربند، کیف، کفشهای پرسی، وسایل پلاستیکی، لوازم التحریر و پوشاک انواع کاپشن و بارانی، وسایل پزشکی از قبیل دستکش و سرنگ همچنین جلد عینک انواع اسباب بازی، سفره ورومیزی، انواع خیمه صحرایی، قایق بادی، تشک بادی، روکش سیمهای کامپیوتر ولوازم پلاستیکی دیگر را این دستگاه پرس میکرد. و برای جوش و پرس پلاستیک نیاز به تولید فرکانس بالا توسط ژنراتورهای مناسب میباشد در طراحی مدار ژنراتور دستگاه لامپ استفاده شده و طراحی به شکلی صورت گرفته بود که صفحات حرارتی ژنراتور ((دی الکتریک) ) را بمقدار ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰ وات جمع آوری میکرد و میتوانست پلاستیک پرس کند. را طراحی و ساخت بود.
ویژگیهای طرح اختراع منهدس ادیب آیین بر خلاف نوع آلمانی ذکر شد که از پدال مخصوصی استفاده شده که زمان بالا و پائین آمدن قسمت فشار مبدل قالب را به زمان را تقلیل داده بود. گر چه در مدل آلمانی این دستگاه سیستم پرس بصورت هیدرولیک طی زمان زیاد انجام میشد.
و نحوه کار در ابتدا مواد پرس شونده زیر قالب قرار داده میشد و با فشار به پدال مخصوص قسمت مبدل فشار قالب نیز به آن متصل بود که روی صفحه آلومنینومی دستگاه پائین میآمد. سپس توسط استارت تایمر به کار میافتاد و زمان مورد نیاز قالب که از یک الی ده ثانیه بود به دستگاه دیکته میشود در این زمان ژنراتور تغذیه میشود و فرکانس تولیدی بالا را از قالب به صفحه آلومنینومی که برق مفید را عبور میدهد. لایه پرس شونده بین دو قطب قالب و صفحه گراند (منفی) قرار گرفته است.
نهایتا عبور فرکانس از قالب به صفحه گراند موجب ایجاد مقاومت توسط لایه پرسی و تولید حرارتی معادل ۲۵ درجه سانتیگراد میشود و لایه مورد نظر را پرس کرده جوش میدهد. ادیب آیین با توجه به اینکه مشکلاتی که در مراحل طراحی ساخت وثبت اختراع خود با آن مواجه بوده است عمدهترین مشکل وی دور بودن از تهران وعدم امکان تهیه به موقع و سریع امکانات و لوازم مورد نیاز بود که این معضل عمدتا بدلیل نبودن قطعات الکترونیکی و مکانیکی در مشهد و از این لحاظ به ناچار به تهران وابسته بوده و قاعدتا شهرهای دیگر کشور که از مشهد کوچیکتر با کم بضاعتتر هستند دهها برابر بیشتر با این نقیصه رو برو شده بود. مشکل بعدی مساله ثبت اختراع بوده. ادیب آیین از مشاور فنی و و کیل آقای برا ثبت اختراع کمک گرفت و پس و به ثبت رساند.
فریدالله ادیب آیین به پژوهشهای مختلف بین سالهای (۱۳۶۲ تا ۱۳۷۰) موفق به چهار اختراع گردید. ساخت سه دستگاه متفاوت دوربین عکس برداری و چاپ بدون دست داشتن شخص بصورت سیاه سفید و اتومات آن و رنگی تمام اتومات را آغاز کرد سپس ثبت شد.
زندگی نامه نصرالله سروری
نصرالله سروری (زاده ۱۳۲۱ هجری شمسی در شهر باستانی هرات) افغانستان او در نه سالگی به هنر نقاشی روی آورد تشویقهای نخستین اطرافیان و اِستعداد ذاتی او را شیفته هنر نقاشی ساخت. وی در ایام جوانی تحت نظر هنرمندان برجسته نقاش افغانستان نظیر، خیر محمد خان یاری، کریم شاه خان، هنرجو، بهزاد سلجوقی و احمد کهزاد اصول هنر نقاشی را آموخت و سالهای متمادی به مطالعه تاریخ هنر پرداخت. نصرالله سروری پس از تحصیل در رشته مخابرات از (حربی پوهنتون) کابل فارغ التحصیل شُد و در ارتش افغانستان خدمت کرد و در کنار آن از خلاقیت و ابتکار در منظومه هنرهای زیبا، دست نکشید. نصرالله سروری در هنگام وفات ۷۵ سال داشت.
زندگی هنری
نصرالله سروری یکی از تاثیرگذارترین هنرمند نقاش پیشکسوت افغانستان در سبک رئالیسم و ناتورالیسم فلسفی ایده آلیسم محسوب میشود شهرت وی نگارگر محبوب و هنرمند پیشتاز مردمی افغانستان میباشد.
نصرالله سروری شیفته نقاشی از مردم طبقه کارگران رنجبر به اصل «هنر برای مردم» و «هنر آیینه اجتماع» باور داشت.
اشتراک وی در یکی از جشنوارههای هنری هندوستان که در سال ۱۳۴۱ از خلق یک اثر به نام ویسوا میترا، (رمان عشق) که الهام گرفته از داستان یک بیوه زن هندی ساکن ترینگر دهلی جایزه معتبر گریت آرتیست را به دست آورد.
نگارههای دیواری شهر هرات پس از خروج نیروهای ارتش شوروی از افغانستان توسط نصرالله سروری به تصویر کشیده شد. موضوع این نگارههای دیواری اکثراً تصاویری از مناظر طبیعی و وضعیت مقاومت گران افغان در میدانهای جنگ اختصاص یافته است.
مهاجرت نصرالله سروری
نصرالله سروری که هنگام خدمت در ارتش افغانستان در زمان حکومت دکتر نجیب الله توسط نیروهای مجاهدین مورد ضرب شت قرار گرفت یگانه علت بواسطه اینکه چرا نصرالله سروری کارمند دولت میباشد و خدمت میکند. تا اینکه این استاد به ایران مهاجرت کرد.
مجدد در زمان طالبان نصرالله سروری به علت خلق آثار که به تصویر میکشید از سوی طالبان مورد بازداشت قرار گرفت و بخش تابلوهای نقاشیهای پرتره این هنرمند را طالبان به آتش کشاندن و تمامی مدارکهای هنری و القابها تقدیر نامههای هنری این استاد را آتش زدند. و از وی تعهد گرفتند که دیگر به خلق نقاشی تصویر انسان نپردازد.
نصرالله سروری مجدد به ایران مهاجرت کرد توسط برادر زادهاش فریداالله ادیب آیین مورد حمایت قرار گرفت این هنرمند سالیان به خلق آثار نقاشی پرداخت و بخشهای دیگری از آثارش برای حفظ شدن از تخریب طالبان توسط برادرزادهاش خریداری شد آثاری که در زمان مهاجرت وی به تصویر کشیده شد به علت تشویق شدن در زمینه هنر و بهره از فضای مثبت از بهترین و نفیسترین آثار وی میباشد.
زندگی خصوصی و ازدواج
نصرالله سروری در ایام جوانی با خانمی به نام نجیبه ازدواج نمود. اما همسرش باردار نمیشد و آنها پسری را به فرزند خواندگی از کسی پذیرفتند. تا اینکه پس از چند سال وی با خانمی بنام مومنه ازدواج مجدد کرد و از او صاحب فرزند گردید. پس از مدت زیادی که گذشت یکی از اقوام سروری که با خواهر نابینااش زندگی میکرد از نصرالله سروری درخواست کرد که اگر ممکن است همسری را برای خواهر نابینااش معرفی کند اما تلاش برای ازدواج وی حاصل نشد چون او نابینا بود. به گفته خود نصرالله سروری روزی خانم نابینا به ناراحتی میگوید آیا ممکن است من بتوانم ازدواج کنم من کور هستم وکسی حاضر نیست با من ازدواج کند به گفته سروری از این بیان او بسیار متاثر شدم تا اینکه بعد از مدتی زمان که میگذرد سروری از روی حس انسان دوستی خودش پیشنهاد به ازدواج میدهد و با خانم نابینا ازدواج میکند و از او تا زمان حیاتاش مواظبت میکرد.
القابها و افتخارات
نصرالله سروری نخستین تقدیر نامه از طرف مقامات دولتی را اخذ نمود و طی نه دوره از حکومتهای حاکم بر سرزمین افغانستان به دریافت جوایز، القاب، و مدالهای مهم هُنری و تقدیرنامهها نائل گردید، که میتوان از عنوانهای زیر نام برد:
• اخذ جوایز گریت آرتیست در خلق اثر هنری بنام (ویسوامیترا یا رمان عشق) در هنر نقاشی در سال ۱۳۴۱ از هندوستان.
• حائز لقب کمال الدین بهزاد/ در سبک رئالیسم از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان.
• حائز لقب هنرمند پیشتاز مردمی از طرف مقامات فرهنگی افغانستان.
• حائز لقب نگارگر محبوب افغانستان معتبرترین جوایز و افتخارات از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان.
• اخذ (چهارده) جایزه مقام اول در مسابقات نقاشی متمادی در سطح کشور از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان.
• اخذ تندیس از طرف شورای هنری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
• اخذ جوایز، مقامها و مدالهای معتبر دیگری نیز در طول بیش از نیم قرن کار هنری، به وی اهدا شده.
• اخذ مجوز در نمایشگاه دائمی ((موزه خصوصی) ) آثار نصرالله سروری از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و ادارهکل موزهها ایران
• نشریات در باره نصرالله سروری
• نشر در کتاب موزه داران و مجموعه داران خراسان رضوی صفحه ۲۰۱ از آثار و زندگی نامه این هنرمند نوشته شده است.
• نشر کتاب رنگ و رنج هنر آوران هَری نویسنده محمد رفیع اصیل یوسفی در ص ۴۵۸ زندگی نامه این هنرمند نشر شده است
• نشر روزنامه همشهری خراسان رضوی مورخه یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸صفحه یک و دو
• نشر خبرگزاریهای میراث، آریا، فارس، پانا، آریا نیوز، دهها پایگاه خبری و روزنامه
• نشر خبرگزاریهای فارس افغانستان، طلوع نیوز، پژواک، شفقنا، آوا صدای افغان، فرهنگ پرس، پاسبان
• نشر مجله دوربین مربوط موزه اداره کل موزه ولایت هرات
• در باره نصرالله سروری رسانههای دویچه وله و رسانههای ایران و افغانستان در باره مجموعه آثار ارزشمند نصرالله سروری منتشر کردهاند.
بنیان گذار و طراح اولیه موزه منظر جهاد افغانستان
پس از خروج نیروهای ارتش شوروی از افغانستان و سقوط دولت طالبان نصرالله سروری توانست برای عملی شدن ساخت و بنا نمودن موزهای در باره جنگهای سه دهه مردم افغانستان با نیروهای ارتش شوروی در زمان حضور در افغانستان که به وقوع پیوسته بود مقامات حکومت دولت وقت را متقاعد نماید. سروری از طرف مقامات دولتی به اروپا و روسیه سفر کرد از بازدید موزهها و پانوراما اِلهام گرفت و از پیشنهاد وی در شکل طراحی موزه استقبال شد. سپس ساخت بنا موزه اجراء شد و نصرالله سروری چندین سال به خلق آثار دیواری به روی دیوارههای داخل این موزه پرداخت. موضوعات این آثار که نشان دهنده مقاومت مردم افغانستان در برابر ارتش شوروی است، به تصویر کشید. سروری شیفته نقاشی از مناظر طبیعی، سربازان اُردو، تجهیزات نظامی و زندگی مردم بود.
دیواره نگاریهای او در موزه منظر جهاد که از ماندگارترین نقاشیهای او محسوب میشوند، شامل آثاری ازَصحنههای جهاد و مقاومت مردم افغانستان در برابر نظامیان شوروی وقت میباشد به همین لحاظ موضوعات خلق آثار وی باعث شد این موزه شهرت «مَنظر جهاد» را به خود اختصاص دهد این موزه در دامنه کوه مشرف به شمال شهر هرات واقع گردیده.
آثار نصرالله سروری درگالری ملی افغانستان
نصرُالله سروری در راستای رُشد فرهنگ وکُلتور اَصیل کشورش با نمایش گُذاشتن تابلوهای متعدد خویش در نقاط مختلف کشور توانست پیامآور خوبی برای مردم باشد وی با نگارستان ملی افغانستان در ایام کارکردهای هنری خویش با این اداره همکاریهای بیدریغ و همه جانبه نموده است و تابلوهای نفیس نصرالله سروری به نام «دهکده» سبک فولکلوریک گوشه از زندگی مردم شمالی و دیگری «دوشینه» در نگارستان ملی افغانستان واقع در شهر کابُل بطور دائم به نمایش گذاشته شده. نصرالله سروری شاگردان زیادی در عرصه هنر نقاشی تربیت و به جامعه هنری افغانستان تقدیم نموده است.
مجموعه آثار نصرالله سروری
مجموعه بالغ بر یکصدو بیست و پنج اثر نقاشی رنگ و روغن ¬به شمول آثار مهم برجسته نیز که در یک مجموعه خصوصی موضوعات فرهنگی تاریخی، بناهای باستانی، مناظر طبیعی، زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، فلسفی، اجتماعی، سیاسی، مافیا، جنگ، خشونت، چپاول، آزادی خواهی، مبارزه با بیعدالتی و حقایق زندگی با اهمیت شناساندن تمدن فرهنگ وکلتور آداب محلی مردم افغانستان را در تمامی زوایای در گذر گسترده تاریخ معاصر با موضوعات جغرافیا را به تصویر کشیده شده است.
حمایت از مجموعه آثار نصرالله سروری
فریدالله ادیب آیین بردار زاده نصرالله سروری که از سال ۱۳۵۸ در کشور ایران مهاجرت کرده بود و در سالهای ۱۳۶۳ نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان نزد افرادی به خلق آثار نقاشی در ایران مشغول بود اما ادیب آیین علاقه که به هنر نقاشی داشته از عمویش درخواست نموده آثار را به خود خلق کند و از عمویش خواست به او آموزش هنر نقاشی را فراگیرد عمویش نصرالله سروری بسیار احراز خرسندی نمود اولین پیوند علاقه مندی شدید استاد و شاگرد بسیار مقاوم رقم و فریدالله ادیب آیین به هنر نقاشی بصورت جدی روی آورد و آموزش هنر نقاشی را نزد عمویش نصرالله سروری نقاش برجسته افغانستان آموخت هر بار که قلم در دست میگرفته و تصویری بر بوم میکشید وجوداش سرشار از آرامش میشد در ابتدا ناتورالیسم (طبیعت گرایی) رئالیسم (واقع گرایی) را تجربه کرده است.
در همان ایام نیز آثار نقاشی خلق شده عمویش را خریداری میکرد و هیچ اثری را نبود که بدست فرد ثالث برسد و این روند سالیان متمادی ادامه داشت فریدالله ادیب آیین در دوران جوانی به آموزههای هنر نقاشی نزد عمواش نصرالله سروری ادامه میداد از آنجایکه نصرالله سروری حائز القاب و مدالهای مهم هنری نائل شده بود که میتوان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد. همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده بود و در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص بود و در آثارش بیشتر بناهای باستانی و زندگی مردم افغانستان را به تصویر میکشید و علاقه قلبی خود را به میهن از این طریق نشان میداد.
و در همان ایام فریدالله ادیب آیین سبکهای رئالیست، کلاسیک، مدرن را از نصرالله سروری بیشتر آموخت.