رویشگاه‌های بنه و بادامشک شهرستان بردسکن مورد تهدید چرای بی‌رویه دام
رویشگاه‌های بنه و بادامشک شهرستان بردسکن مورد تهدید چرای بی‌رویه دام

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن گفت: رویشگاه‌های بنه و بادامشک مورد تهدید چرای بی‌رویه دام قرار گرفته است.

به گزارش اختر شرق؛ حمیدرضا اقبالی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن با بیان این خبر گفت: با توجه به پراکنش گونه بنه و بادامشک در مناطق کوهپایه‌ای خراسان رضوی به لحاظ مقاوم بودن آنان به خشکی و کم آبی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش، تلطیف هوا و تأمین آب‌های زیرزمینی و مأمن و مأوای حیات وحش در کوهپایه‌های شهرستان بردسکن کم نظیر بوده و از اهمیت بالایی برخوردارند.

اقبالی عنوان کرد: وجود خشکسالی و نبود علوفه مورد نیاز دام بویژه بُز که به خوردن برگ‌های سبز و ساقه‌های این درختان علاقه وافری دارد شرایط سخت و شکننده فشار چرا را بر این گونه‌های درختی رقم زده است و همین امر موجب شده تا این رویشگاه‌ها مانع زادآوری گونه بنه و بادامشک شود.

وی ادامه داد: فشار بیش از حد دام بر مرتع به دلیل کوبیدگی خاک در اثر لگد کوبی دام، افزایش فشردگی خاک، کاهش تخلخل و نفوذپذیری خاک شده و استقرار پوشش گیاهی را با مشکل مواجهه می‌سازد و نهایتا افزایش رواناب و فرسایش بیشتر خاک را به همراه دارد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن برای رفع این مشکل راه حل‌هایی همچون اصلاح و احیاء مراتع، اصلاح نژاد دام‌ها و تهیه طرح‌های مرتعداری تلفیقی و اجرای آن با هدف بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مرتعداران دانست و گفت: این امر موجب کاهش وابستگی ساکنین در روستاها و مرتعداران به دامداری به عنوان تنها منبع درآمد خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Views: 72