خلیل‌آباد، دهمین شهرستان خراسان رضوی در انعقاد تفاهم نامه مدیریت مشارکتی
خلیل‌آباد، دهمین شهرستان خراسان رضوی در انعقاد تفاهم نامه مدیریت مشارکتی

تفاهم‌نامه مدیریت مشارکتی در شهرستان خلیل آباد طی جلسه‌ای در فرمانداری منعقد شد. شهرستان خلیل‌آباد دهمین شهرستان استان خراسان رضوی در انعقاد تفاهم‌نامه مشارکتی است.

به گزارش اختر شرق؛ در این جلسه که با حضور مدیران ارشد شرکت آب منطقه‌ای، فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی، رئیس هیئت مدیره و دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خلیل‌آباد به منظور انعقاد تفاهم‌نامه مدیریت مشارکتی برگزار شده بود در خصوص مفاد تفاهم‌نامه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

طاهری قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه امروز خلیل‌آباد از نعمت داشتن مدیریت مشارکتی بهره‌مند می‌شود، تصریح کرد: پس از این مدیریت منابع آبی این شهرستان با تبادل نظر و بهره‌مندی از خرد جمعی همه بخش‌های ذیربط صورت خواهد گرفت.

طاهری اهداف شرکت آب منطقه‌ای را در دو بخش مدیریت کامل آب‌های داخلی و انتقال آب از حوزه‌های دیگر بیان کرد.

وی با اشاره به شیرین‌سازی و انتقال آب از سواحل چابهار به استان‌های شرق کشور و خطوط شبکه انتقال آن که بالغ بر ۳۰۰۰ کیلومتر عنوان شده است، مطرح کرد: یکی از خطوط فرعی انتقال، آب شیرین شده دریا را به سه شهرستان کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن خواهد رساند.

در این جلسه قاسم‌پور فرماندار خلیل‌آباد از فضای مشارکتی بوجود آمده در حوزه مدیریت منابع آب شهرستان ابراز خرسندی کرد و گفت: هرجا از خرد جمعی استفاده شده است تصمیمات در آن بخش عقلانی و جامع بوده است.

وی انعقاد این تفاهم نامه را به منزله برداشتن باری از دوش کشاورزان و سهیم کردن آن‌ها در تصمیمات کلان حوزه مصارف آب کشاورزی عنوان کرد.

اولیایی رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی نیز با بیان اینکه تا دیروز متاسفانه کشاورزان خود را در مقابل آب منطقه‌ای می‌دیده‌اند اما امروز در کنار هم ایستاده‌اند، عنوان کرد: از زمانی که نظام صنفی به مباحث آبی ورود کرده است با تعامل شکل گرفته با امور منابع آب کاشمر بسیاری از مشکلات در این حوزه حل شده است و امیدواریم بتوانیم با جلب اعتماد کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای به پایداری منابع آب زیرزمینی کمک کنیم.

نعمت نژاد معاون حفاظت و بهره‌برداری استان و عضو کمیته صیانت از منابع آب استان موضوع این تفاهم‌نامه را مشارکت و هم‌افزایی در راستای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه منابع آب بیان کرد.

در پایان ممدوحی مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استان ضمن قرائت مفاد تفاهم عنوان کرد: مفاد این تفاهم‌نامه توسط نمایندگان کشاورزان، کارشناسان حقوقی و فنی آب منطقه‌ای در محل شرکت مدیریت منابع آب ایران نهایی و پیشنهاد شده است.

لازم به ذکر است؛ پس از انعقاد تفاهم‌نامه و در ادامه جلسه موضوعات دیگری از قبیل اختصاص برق استخرهای کشاورزی، امکان‌سنجی احداث بندهای ذخیره‌ای و تغذیه مصنوعی در نقاط بالادستی شهرستان، طرح تجمیع چاه‌های کشاورزی، مدیریت سیلاب در نقاط مستعد بحران سیل از جمله بخشی از شهر خلیل‌آباد و روستاهای هفت‌خانه و حسین‌آباد، اجرای طرح شبکه آبیاری پایین دست سد شهید مدرس با مشارکت کشاورزان و همچنین تامین آب شرب دام‌های منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بررسی برخی از این موضوعات از جمله اختصاص برق استخرهای کشاورزی به تشکیل جلسات تخصصی‌تر با حضور کارشناسان ذیربط موکول شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 14