حل اختلاف‌های ۱۳ساله بین مشهد و طرقبه-شاندیز در دستورکار مدیران استانی و شهری قرار گیرد
حل اختلاف‌های ۱۳ساله بین مشهد و طرقبه-شاندیز در دستورکار مدیران استانی و شهری قرار گیرد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد از استانداری و شوراهای شهرستان طرقبه-شاندیز و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا اختلافات بین طرقبه-شاندیز و مشهد را بعد از ۱۳ سال حل‌وفصل کنند و این استخوان لای زخم محدوده اختلافی را التیام ببخشند؛ معضلی که هر روز به پتانسیل‌های زمین و استعدادهای واقع در فاصله بین دو شهرستان لطمه می‌زند.

به گزارش اختر شرق؛ محمدهادی مهدی‌نیا در مراسم افتتاح زیرگذر شهید برونسی که با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و شهردار و مدیران شهری برگزار شد، در نقشه پروژه‌های عمرانی شهر مشهد، سبد جامعی از پروژه‌های متنوع در نقاط مختلف را شاهد هستیم، اظهارکرد: این پراکنش و گستردگی، در بخش‌های مختلف شهر نشان‌دهنده عزم راسخ مدیریت شهری در جهت تحقق وعده‌هایی است که به شهروندان دادیم.

وی با بیان اینکه راهبرد شورای پنجم، اتمام پروژه‌های کلنگ‌زنی شده در همین دوره از مدیریت شهری است، گفت: از بدنه مدیریت شهری مشهد، شهردار و معاونت‌های مختلف که با تلاش شبانه‌روزی برای بهره‌برداری به موقع از پروژه‌ها در تکاپو هستند، کمال تقدیر و تشکر را دارم.

مهدی‌نیا درخصوص زیرگذر شهید برونسی، گفت: این پروژه بخشی از پازل ارتباط شهرستان طرقبه-شاندیز با مشهدمقدس است؛ تقاطع چهار سطحی آزادگان، اصلاح هندسی پل پرتوی و همین دوربرگردان مجموعه‌ای از اقدامات عمرانی و فیزیکی است که موجب تسهیل این ارتباط می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با بیان اینکه شرایط شهرنشینی امروز که زندگی اپارتمان نشینی را تحمیل می‌کند و حس نوستالژی مردم از از گذشته سبب می‌شود که شهروندان مشهدی برای گذران اوقات فراغت به ییلاقات طرقبه و شاندیز مراجعه کنند، تصریح کرد: برخی بر این باورند که نباید شرایط را به نحوی تسهیل کنیم و شرایطی فراهم آوریم تا شهروندان مشهدی برای گذران اوقات فراقت به طرقبه و شاندیز مراجعه نکنند؛ چنین جمله‌ای اشتباه بوده و مغایر با توسعه پایدار است.

مهدی‌نیا گفت: توسعه پایدار از دو واژه «توسعه» و «پایدار» تشکیل شده و نادیده گرفتن توسعه در کنار پایداری، کج‌فهمی است؛ البته بهره‌گیری از پتانسیل‌های محیطی شهرستان طرقبه‌-شاندیز باید به مقداری صورت گیرد که امکان جایگزینی آن‌ها هم برای طبیعت فراهم باشد ولی نادیده گرفتن نیازهای اجتماعی مردم برای استفاده از طبیعت نیز با سخت کردن نحوه استفاده عموم از این امکانات، اقدام شایسته‌ای نیست.

وی با بیان اینکه در کنار حل مسائل این پازل ارتباطی بین شهرستان طرقبه شاندیز با مشهد که با درایت شهردار درحال انجام است، شهرداری طرقبه نیز کارهای خوبی برای بلوار امام‌رضا (ع) انجام داده، تصریح کرد: بخش کالبدی، سخت افزاری و پروژه‌ای این پازل درحال تکمیل است ولی بخش نرم‌افزاری باقی می‌ماند.

مهدی‌نیا در ادامه از استانداری و شوراهای شهرستان طرقبه-شاندیز و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا بخش نرم‌افزاری که محدوده اختلافی است را بعد از ۱۳ سال حل‌وفصل کنند و این استخوان لای زخم محدوده اختلافی را التیام ببخشند؛ معضلی که هرروز به پتانسیل‌های زمین و استعدادهای واقع در فاصله بین دو شهرستان طرقبه-شاندیز و مشهد لطمه می‌زند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد از شهردار مشهد نیز خواست تا این موضوع را به جدیت پیگیری کند و از تلاش‌های وی در بحث دنبال کردن پروژه‌ها و همکاری بین دو شهرستان برای تکمیل پروژه‌های مشترک تقدیر و تشکر نمود.

مهدی‌نیا با بیان مشکلات این حوزه سبب شده تا ظرفیت‌های زمین در محدوده طرقبه شاندیز از بین برود، گفت: اگر عکس‌های ماهواره‌ای طی ۱۳ سال گذشته این پهنه را مشاهده کنیم، زمین‌های چندهکتاری مناسفانه به قطعات ۵۰۰ و ۲۰۰ متر تفکیک شده که ظرفیت توسعه را در آینده به شدت تهدید می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در پایان تصریح کرد: از مسئولین استانی و همکارانم در شهرستان طرقبه-شاندیز می‌خواهیم مه همدلانه نسبت به حل این موضوع اهتمام بیشتری ورزند.

image_printچاپ مطلب