حذف شغل دامداری در پی کم توجهی مسئولان در رشتخوار/ اگر مسئولین کاری نکند ۷۰ درصد سرمایه شهرستان از قسمت دام کوچک و بزرک از بین می‌رود
حذف شغل دامداری در پی کم توجهی مسئولان در رشتخوار/ اگر مسئولین کاری نکند ۷۰ درصد سرمایه شهرستان از قسمت دام کوچک و بزرک از بین می‌رود

مدتی است در پی خشکسالی سال جاری در رشتخوار متاسفانه یکی از شغل‌های اصلی مردم رشتخوار که پرورش دام سبک و سنگین است به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و بی‌کیفیتی و گرانی نهاده‌ها و کم توجهی برای رفع مشکلات دامداران که همواره فریادرسی ندارند در آستانه حذف این شغل در سطح شهرستان و افزایش بیکاری جوانان روستایی هستیم.

به گزارش اختر شرق؛ جمعی از دامداران شهرستان رشتخوار با درخواست از نماینده مردم رشتخوار و خواف در مجلس شورای اسلامی، مسئولان سطح شهرستان در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفتند: یک فکری برای دامداران و گاوداران منطقه رشتخوار کنید چون خشکسالی، گرانی نهاده‌ها و کم توجهی مسئولان مربوطه دمار این قشر را درآورده است.

حسن زارعی یکی از دامداران شهرستان رشتخوار در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با بیان اینکه نبود آذوقه، علوفه، نهاده‌های دامی در شهرستان باعث شده دامداران حتی دام‌های مولد را به قیمت ناچیزی از روی مجبوری بفروشند و اکنون دادرسی ندارند، عنوان کرد: اگر مسئولان سری به تنها کارخانه خوراک دام در سنگان بزنند و صف دامداران را برای تحویل خوراک را ببینید که از صف نانوایی‌ها شهرستان شلوغ‌تر است و کسانی را در این صفوف با نیسان‌های آبی می‌بینید که حتی افراد غیر دامداراند و برای دلالی و واسطه‌گری و فروش این نهاده‌ها به قیمت بیشتر به دامداران هر روز دنبال تحویل خوراک هستند.

سیدی یکی از دامداران شهرستان رشتخوار نیز در گفتگو با خبرنگار اختر شرق از بی‌کیفیتی خوراک و سهمیه ناچیز که ماهیانه هشت کیلو خوراک بی‌کیفیت برای هر دام که فقط از هر کیلوی آن فکر کنم ۴۰۰ گرم آن جو یا ذرت باشد اعتراض خود را به مسئولان اعلام کرد و گفت: کمبود خوراک باعث شده گاوهای پنج ماه آبستن به کشتارگاه تحویل دهند.

وی ادامه داد: میش‌های افشاری و بره‌های ماده در این شهرستان این روزها به دلیل‌عدم همراهی مسئولان راهی کشتار ر گاه‌ها شده و برای صدق صبحبتم سری به کشتارهای همجوار شهرستان رشتخوار برگزید.

حسین‌پور یک دامدار کریم آبادی نیز عنوان کرد: این روزها خشکسالی و گرانی و کمبود نهاده‌ها بر کسی پوشید نیست از مسئولین دام استان و کشور می‌خواهیم برای رفع کمبود در این شهرستان که یکی از شغل‌های اصلی مردم ۶۵ هزار نفر جمعیت این شهرستان است توجه کند و برای رفع مشکل ورود کنند.

این دامدار روستایی با بیان اینکه در سطح شهرستان بیش از ده هزار راس دام سنگین و ۲۰۰هزار راس دام سبک وجود دارد، گفت: نهاده‌های مخصوص جو برای گوسفندان را در اختیار خود دامدار بگذارید تا خود دامدار مدیریت کند و نه آنان را راهی کارخانه‌های خوراک دام، دلال بازی و گرفتار بوروکراسی‌های اداری کنند.

اکبری یک دامدار دیگر از شهرستان نیز بیان کرد: جهاد کشاورزی با شناختی که از دامداران سنتی و صنعتی دارد می‌تواند از طریق سامانه دامداری‌های صنعتی و سنتی را به کارخانه معرفی کند و پیگیر نهاده‌های دامی برای این قشر زحمتکش که در آستانه ورشکستگی هستند، باشد.

وی گفت: مسئولان مربوطه، دامداران روستا را با یک کد به سامانه معرفی کند تا اول به تعداد دام پول واریز کنند بعد آن شرکت جو را بفرستد یا تعاونی دامداران برای همه دام‌های منطقه جو و ذرت که اصلی‌ترین نهاده است بخرد و تحویل دامدار به تعداد دام تحویل دهد.

اکبری با بیان این مطلب که اگر تعاونی پول ندارد اول پول بگیرند، عنوان کرد: اگر مسئولین کاری نکند ۷۰ درصد سرمایه شهرستان از قسمت دام کوچک و بزرک از بین می‌رود که این موضوع خودش بیکاری، مهاجرت جوانان به حاشیه شهرها را دارد.

محمدی یک دامدار عباس آبادی نیز بیان کرد: جالب است دولت تا پارسال اکثر این دامدارها را با تشویق و وامی که خود بانک یا کمیته امداد امام خمینی (ره) در اختیار دامداران قرار داد باعث افزایش ظرفیت دام در منطقه شده و اکنون مدیریت نامناسب و حمایت ناکافی از دامداران باعث شده وام گیرندگان به قشر بدهکار جامعه تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه اکثر دامداران وام دارند مسولان باید برای تمدید یا امهال فکری بردارید، تصریح کرد: مصرف نهاده گاو شیری روزانه ۲۰ کیلو و گاوهای پلواری ۱۰ کیلو و برای گوسفند داشتی مادر روزانه یک و دویست و پلواری سنگین روزانه دو کیلو است، چرا این روزها کمبود نهاده‌ها باعث شود سال گذشته هکتارها زمین زعفران را دامداران مجانی علوفه‌اش را چراندن ولی امسال هر هکتار زمین زعفران برای چراندن علوفه‌اش باید ده میلیون تومان پول بدهد که این گرانی‌ها باعث شده شغل دامداری به خطر افتاد و دیگر برای این قشر به صرفه اقتصادی نباشد و در عوض هم دام موجود به دلیل نبود علوفه و نهاده با قیمت ارزان راهی بازار و کشتارگاه‌ها شود و در آینده مردم باید گوشت باید قیمت خیلی بالا بخرند.

این دامدار عباس آبادی در پایان گفت: این روزها حتی دامداران معتقدند نهاده‌های موجود در گمرک با قیمت جو و ذرت ۱۷۵۰ تومان بعلاوه کرایه است چرا با قیمت‌های نجومی باید دامدار خوراک را از کارخانه‌ها تحویل بگیرند، مسئولان پیگیر باشند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 110