ثبت ۲۸ وقف جدید در کاشمر/ بدهی ۲۰۰ میلیارد ریالی ادارات دولتی به اوقاف کاشمر
ثبت ۲۸ وقف جدید در کاشمر/ بدهی ۲۰۰ میلیارد ریالی ادارات دولتی به اوقاف کاشمر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر ۲۸ وقف جدید با ارزشی بالغ‌بر ۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده است، گفت: اداره‌های دولتی این شهرستان بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به این اداره بدهی دارند.

به گزارش اختر شرق؛ حجت‌الاسلام نیساری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه وقف در سالن همایش بقعه متبرکه امامزاده سید حمزه (ع) برگزار شد، بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در چند بخش فعالیت دارد که مهمترین آن‌ها شامل حفظ، حراست و نگهداری از اموال موقوفات می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های ثبتی، حقوقی و بهره‌وری باید اقداماتی صورت گیرد، از اسکن ۱۶هزار و ۱۲۲ تصویر اوراق و اسناد پرونده‌های رقبات طی یک ‎سال گذشته و بارگذاری در سامانه جامع موقوفات کشور خبر داد و عنوان کرد: در شهرستان کاشمر ۱۱هزار و ۳۹۳ رقبه وجود دارد که متولی ۹ هزار و ۳۹۹ رقبه خود اداره اوقاف و امور خیریه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر تصریح کرد: با توجه به اینکه تصرف اراضی موقوفات یکی از دغدغه‌های اداره اوقاف و امور خیریه محسوب می‎شود به همین دلیل طی یک سال گذشته ۴۰۵۰ مورد از این رقبات در سامانه کاداستر بارگذاری شده است.

وی همچنین گفت: از سال گذشته تا کنون ۱۲ مورد به ارزش ۵۰ میلیارد ریال از سوی دادگاه اجرای احکام داشته‌ایم و بیش از ۲۰ مورد از اراضی موقوفات که ارزش بالایی داشته‌اند رفع تصرف شده‌اند.

نیساری عنوان کرد: طی این مدت ۲۲۵۰ رقبه به روزرسانی شده و ۱۸۱۲ مورد بازدید میدانی از رقبات کشاورزی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بقاع متبرکه شهرستان جزء بقاع شاخص کشوری هستند باوجود محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا داشتیم، اما اقداماتی در حوزه فرهنگی صورت گرفته به طوری که طی یک سال اخیر ۲۸ وقف جدید با ارزشی بالغ‌بر ۵۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده است و سه هزار و ۳۹۲ متر مربع فعالیت عمرانی در بقاع متبرکه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان شکل گرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه دو نوع طلبکاری از اداره‌ها داریم که شامل اجارات و پذیره‌ها می‌شوند، در پذیره‌ها بدهی ادارات دولتی بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد ریال می‌شود که فقط ۶۰ میلیارد ریال آن مربوط به آموزش و پرورش می‌باشد ولی بدهی اجاره‌ها بالغ‌بر سه میلیارد ریال است.

نیساری با بیان این مطلب که اگر چه برای هر ملک موقوفه یک بار پذیره پرداخت می‌شود، اما از زمانی که ادارات دولتی ملک را تصرف کردند هیچ پذیره‌ای پرداخت نکرده و این موجب شده میزان پذیره به نرخ روز تغییر کند و افزایش یابد، خاطرنشان کرد: از سال ۸۲ به بعد از برخی ادارات طلبکاری داریم، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کمتر از ۲۰ درصد فقط اجاره‌های خود را به موقع پرداخت می‌کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر مطرح کرد: افراد حقیقی نداریم که کسی چنین سابقه طولانی در بدهی داشته باشد البته برای اجارات چون قابل ملاحظه هم نیستند خیلی سخت‌گیری نداریم.

وی ادامه داد: تعداد هفت هزار و ۳۴۷ نفر به عنوان کارگر روز کار طی یک سال گذشته در بقاع متبرکه و زمین‌های موقوفه به کار گیری شده‌اند که مبلغ ۴۵۹ میلیون تومان به کارگران پرداخت شده است. همچنین تعداد ۶۴۵ بسته مهر تحصیلی به ارزش ۹۷میلیون تومان و ۲۰ سری کمک جیزیه به نیازمندان اهدا شده است.

وی یکی از اقدامات خوب در حوزه فضای مجازی در بقاع متبرکه شهرستان را اجرای ۳۴ برنامه مسابقه فرهنگی از طریق فضای مجازی اعلام کردو خاطر نشان کرد: ۸۱هزار و ۲۰۵ نفر از سراسر کشور در این مسابقات شرکت کردند که مبلغ ۶۱ میلیون تومان به حساب برندگان واریز شده است.

حجت الاسلام نیساری با بیان اینکه از آنجا که سبک زندگی اسلامی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌باشد، گفت: ۱۱ کلاس سبک زندگی اسلامی با حضور اساتید مجرب از قم و تهران برگزار شده است که ۳۰۸ جلسه برگزار و در مجموع ۶۲ متقاضی شرکت کرده اند.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های موثر در دهه محرم را که با استقبال خوب مردم همراه بود را برگزاری مراسم روضه‌های خانگی با حضور ۱۷ مبلغ عنوان کرد و گفت: یک هزار و ۴۰ مورد مراسم روضه خانگی در فضای رو باز و تعداد ۲۸۰ جلسه روضه خانگی محلات در قالب حسینیه سیار به همت مرکز افق بقاع متبرکه امامزاده سید مرتضی (ع)، امامزاده سید حمزه (ع) و امامزاده سید محمد (ع) اجرا شده است.

لازم به ذکر است؛ مراسم آئین غبارروبی و عطر فشانی ضریح مطهر امامزاده سید مرتضی (ع) با حضور واقفین خیراندیش، خانواده شهدا و جمعی از خدام رسمی و افتخاری این بقعه متبرکه برگزار در پایان این مراسم به مناسبت دهه وقف از واقفین نیک اندیش تجلیل شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1