توقیف خودروی غیر مجاز حمل ماهی در حاشیه شهرستان کاشمر
توقیف خودروی غیر مجاز حمل ماهی در حاشیه شهرستان کاشمر

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر از توقیف و معدوم‌سازی محموله یک دستگاه خودروی غیرمجاز حمل ماهی توسط کارشناسان آن شبکه با همکاری نیروی انتظامی خبر داد.

به گزارش اخترشرق؛ دکتر سعید خانزاده گفت: مالک این خودرو علی رغم تذکرات قبلی مبنی بر پرهیز از عرضه ماهی فاقد هویت در حاشیه خیابان بدون رعایت مسائل بهداشتی، مرتکب تخلف و با حکم قضایی و حضور نیروی انتظامی توقیف شد.
بنا به گفته وی این سومین خودروی کشف شده توسط بازرسان شبکه دامپزشکی کاشمر در یک ماه گذشته می‌باشد که اقدام به عرضه ماهی بدون هویت و بخصوص ماهی حرام (کوسه ماهی) به جای ماهی شیر و تن پس از جداسازی باله، دم و سر آن‌ها را به صورت غیرقانونی به عنوان ماهی جنوب به فروش میرسانند.
وی اظهار کرد: گوشت کوسه به علت بی‌استخوان بودن و قابلیت عمل آوری به شکل فیله و استیک و قطعات کبابی، از بازار پسندی مناسبی برخوردار بوده و به همین سبب این سود جویان اقدام به عرضه آن با اسامی مجعول از جمله فیله ماهی شیر، ماهی تن و فیله ماهی بدون استخوان می‌نمایند که این نحوه عرضه علاوه بر تخلف فروش محصولی با نام محصولی دیگر، می‌تواند مشکلاتی از لحاظ سلامت برای برخی از شهروندان ایجاد نماید، از جمله در افراد دارای ناراحتی‌های قلبی و عروقی، افراد دارای بیماری نقرس و افراد دارای فشار خون بالا و همچنین برخی از افراد حساس به اوره و آمونیاک می‌تواند ایجاد شوک نماید که در صورت عرضه با نام واقعی تا حد زیادی از این معضلات جلو گیری خواهد شد.
این مقام مسئول برخی از روش‌های تشخیص لاشه کوسه از ماهیان دیگر را به قرار زیر عنوان کرد:
۱-در صورت وجود پوست در روی لاشه، بهترین روش تشخیص استفاده از روش لمس پوست است. پوست کوسه زبر بوده و مانند کاغذ سمباده زبر، روی دست خراش ایجاد می‌نماید. این ویژگی در هیچ گونه دیگری از ماهیان از جمله ماهیان حلال گوشت دیده نشده و خاص کوسه‌ها می‌باشد.
۲-ستون فقرات در کوسه‌ها با رنگ سفید مطلق، با نوک چاقو قابل مقطع برداری و گود شدن بدون ایجاد شکستگی است (به علت غضروفی بودن)، در حالیکه این بخش در ماهیان استخوانی به رنگ سفید شیری بوده و غیر قابل مقطع برداری به وسیله چاقو بوده و در صورت برداشت مقطع محل اصابت چاقو دچار شکستگی خواهد شد.
۳- گوشت اوره‌زدایی شده و تازه کوسه باید فاقد بوی تند و مشمئز کننده باشد و رنگ آن سفید است. در حالیکه گوشت کهنه و اوره‌زدایی نشده به رنگ قهوه‌ای همراه با بوی تند آمونیاکی می‌باشد.
در نهایت وی ضمن توصیه به شهروندان برای خرید اقلام پروتئینی از فروشگاههای مجاز که تحت نظارت شبکه دامپزشکی کاشمر هستند هشدار داد: بازرسین این شبکه با عرضه کنندگان هرگونه فرآورده خام دامی اعم ازگوشت و مرغ و ماهی تازه و منجمد خارج از فروشگاه‌های تحت نظارت شبکه دامپزشکی هیچ مماشاتی نکرده و در صورت مشاهده و یا گزارش‌های مردمی، پس از توقیف محموله، متخلف یا متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.


خبرنگار:فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 42