توسعه کشت کلزا، اولویت خراسان رضوی
توسعه کشت کلزا، اولویت خراسان رضوی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با هدف رفع وابستگی از خرید و واردات روغن، توسعه و ترویج کشت دانه‌های روغنی در دستور کار قرار دارد و در این راستا علاوه بر کلزا، کشت دیگر انواع دانه‌های روغنی مانند کنجد و آفتابگردان نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

به گزارش اختر شرق؛ غلامرضا قنبری بیان کرد: به دلیل اهمیت دانه روغنی کلزا و نقش آن در امنیت غذایی کشور تنها خریدار این محصول دولت است و امیدواریم شاهد حمایت بیشتری در این زمینه باشیم.

وی بیان کرد: امسال در قالب کشت پاییزه پیش بینی می‌شود این محصول در سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای استان کشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: خوشبختانه این استان تا کنون در اجرای این طرح با قوت و موفقیت چشمگیری عمل کرده است و کشت کلزا که در استان در سال‌های ۷۸ تا ۷۹ با کاشت ۲۱۷ هکتار آغاز شده بود در سال زراعی اخیر به بیش از سه هزار هکتار افزایش یافته است.

در قالب کشت پاییزه در سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار کلزاکاری در استان مورد حمایت قرار گرفته و پیش بینی می‌شودوی گفت: دانه کلزا علاوه بر تامین نیاز روغن و تقویت امنیت غذایی، از نظر فنی باعث تقویت غنای خاک و افزایش عملکرد خاک و راندمان آن می‌شود و همچنین به دلیل گلدهی، کلزا در صنعت زنبورداری کاربرد داشته و از اندام رویشی آن برای علوفه دام هم استفاده می‌شود.

این مقام مسوول بیان کرد: این گیاه به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی و مقاوم بودن به شرایط خشکی و شوری، دارای کشت‌های بهاره و پاییزه است که با توجه به اقلیم شهرستان مشهد، کشت پاییزه آن با توجه به نزولات جوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

image_printچاپ مطلب