به شکرانه بارش برف، حیوانات و پرندگان گرسنه و بی‌سرپناه را فراموش نکنیم
به شکرانه بارش برف، حیوانات و پرندگان گرسنه و بی‌سرپناه را فراموش نکنیم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی طی پیامی ضمن اشاره به‌ضرورت حفاظت و نگهداری از گنجینه ارزشمند تنوع زیستی استان، مردم را به حمایت از حیوانات و پرندگان بی‌سرپناه در سرمای زمستانی فراخواند.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی گفت: با توجه به بارش برف و برودت هوا در اغلب مناطق استان و به‌ویژه در نقاط کوهستانی و احتمال پناه آوردن وحوش به حاشیه سکونتگاه‌های انسان در مناطق شهری و روستایی، مردم محیط‌زیست استان را در حفاظت از حیات‌وحش یاری کنند و به شکرانه نزول رحمت الهی، در این شرایط سرد، حیوانات و پرندگان گرسنه فراموش نکنند.

این مقام مسئول از مردم درخواست کرد: در صورت مشاهده وحوش در نزدیکی سکونتگاه‌ها از زنده گیری آن‌ها جدا پرهیز کنند و مراتب را در اسرع وقت به محیط‌بانی‌ها و یا ادارات تابعه محیط‌زیست و یا سامانه ۱۵۴۰ اداره کل اطلاع دهند.

وی افزود: شرایط خاص روزهای سرد و برفی و پنهان ماندن مواد غذایی پرندگان در زیر برف موجب می‌شود تا بسیاری از پرندگان، به‌اجبار عادات غذایی خوردن کرم و حشره را کنار بگذارند و آنچه در این شرایط چاره‌ساز در رفع گرسنگی آن‌هاست، پسماندهای سفره‌های منازل است که به‌عنوان مکمل‌های غذایی می‌تواند آن‌ها را گرم و خطر اتلاف آن‌ها را پائین آورد.

همتی ادامه داد: در این شرایط حتی یافتن سرپناه هم برای پرندگان کوچک و ضعیف شهر آسان نیست و در این خصوص برخی از مردم بااحساس مسئولیت نسبت به‌قرار دادن لانه‌های دست‌ساز تلاش می‌کنند تا آن‌ها را از باد، باران، یخ یا برف زمستان در امان نگاه‌دارند و ازآنجاکه پرندگان آمادگی مقابله با افت ناگهانی درجه حرارت یا توفان‌های ناگهانی در زمستان را ندارند برای پیشگیری از اتلاف آن‌ها این اقدام بسیار مفید فایده خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به تأکید دین مبین اسلام و روایات متعددی که مهربانی با حیوانات را از زبان ائمه اطهار به انسان‌ها سفارش کرده‌اند گفت: در شرایطی که آسیب‌های جدی به زیستگاه‌های طبیعی وارد آمده و آلودگی‌های محیط‌زیست عرصه زیست و سلامت را بر حیوانات و پرندگان تنگ کرده است می‌توانیم با آذوقه رسانی به حیوانات، فرصت زنده ماندن را برایشان در این بحران سرما فراهم کنیم و آگاه باشیم که خداوند مهربانی‌ها، ناظر چگونگی رفتار ما با مخلوقات خود خواهد بود و هیچ رفتاری را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 81