آغاز برداشت کاملیا از سطح ۱۸ هکتار از اراضی شهرستان جوین
آغاز برداشت کاملیا از سطح ۱۸ هکتار از اراضی شهرستان جوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین از آغاز برداشت دانه روغنی کاملیا از سطح ۱۸ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه اهمیت کشت دانه‌های روغنی، به عنوان یک نیاز ملی، در شرایطی که در تحریم بسر میبریم لازمه‌ی تامین امنیت غذایی در کشور است، گفت: ترویج کشت دانه‌های روغنی لازمه تامین امنیت غذایی در کشور است.

قارزی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار در استان ۱۸ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان جوین به کشت گیاه دارویی کاملینا اختصاص یافته، عنوان کرد: این گیاه کم‌آب‌طلب بوده، نسبت به سرما و خشکی مقاوم است و به طور کلی با آب و هوای منطقه سازگار است همچنین علاوه بر این گیاه هزینه تولید پایینی دارد و به همین دلیل کشت آن برای کشاورزان مقرون به صرفه است.

قارزی ادامه داد: کشت گیاه کاملینا در جوین مهر و آبان انجام شد که میزان مصرف بذر ۶ تا ۷ کیلوگرم در هکتار بود و این دانه‌های روغنی در بهار برداشت خواهد شد؛ متوسط عملکرد این گیاه نیز ۲ تن در هکتار پیش‌بینی شده است.

قارزی با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی، دانه روغنی کلزا را از دیگر دانه‌های روغنی ارزشمند دانست که در حال حاضر در شهرستان جوین کشت می‌شود و سطح زیر کشت آن حدود ۷۵۰ هکتار است. همچنین کنجد یکی دیگر از دانه‌های روغنی است که در شهرستان جوین کشت می‌شود و سطح زیر کشت آن ۲۱ هکتار است.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 64