آسیب‌های اجتماعی دختران در نوجوانی
آسیب‌های اجتماعی دختران در نوجوانی

آسیب اجتماعی نوعی بی‌نظمی است که در بستر جامعه و متاثر از نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است و به مسائلی چون بیکاری، تکدی‌گری، فقر، طلاق، اعتیاد، خودکشی منجر می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ آسیب اجتماعی نوعی بی‌نظمی است که در بستر جامعه و متاثر از نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است و به مسائلی چون بیکاری، تکدی‌گری، فقر، طلاق، اعتیاد، خودکشی منجر می‌شود.

مهمترین آسیب‌های اجتماعی دختران:

دختران و اعتیاد به مواد مخدر

مهمترین آسیب اجتماعی دختران اعتیاد به مواد مخدر است. در خصوص اعتیاد زنان مقاومت کمتری نسبت به مردان دارند. و آنچه نگران کننده است پایین آمدن سن استفاده ازمواد مخدر در دختران است. و استفاده از محرک‌های صنعنی که بسیار خطرناک‌تر از مواد سنتی هستند.

از دلایل مصرف مواد در دختران کسب لذت و کنجکاوی و فشار دوستان و اختلافات خانوادگی است.

دختران معتاد در مقایسه با پسران بیشتر دچار عوارض ایدز وآسیب‌های اجتماعی و طرد شدن از اجتماع میشوند.

دختران و فرار از منزل

یکی دیگر از آسیب‌های جدی برای دختران فرار از منزل است. بیشتر این دختران در سنین ۱۴تا ۱۸سال هستند. و اگر توسط بهزیستی و نیروی انتظامی جمع نشوند ببش از ۶۰درصد آن‌ها زنان خیابانی می‌شوند. اکثر دختران فراری از منزل چون روی برگشت به خانواده را ندارند. و یا خانواده را محلی برای تامین آرزو‌های خود نمی‌بینند. ناخواسته جذب باندهای فساد می‌شوند.

دختران و مشروبات الکلی

یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی پیش روی دختران مصرف مشروبات الکی است. بر اساس امارها ۳۰درصد از دختران و زنان کشور مشذوبات الکی مصرف می‌کنند.

دختران و شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از دیگر موارد ی است که می‌تواند زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی گردد و با توجه به مطالب ارائه شده باید به دختران جوان در مورد انواع آسیب‌های اجتماعی آگاهی‌سازی کرد. اگر چه خانواده مهم است ولی نباید از دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها غافل شد.

یادداشت: مریم رحمانی، دانش آموز پایه ششم

image_printچاپ مطلب

Views: 0