پروژه بزرگ بازار مبادلات مالی و تجاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون/ ایران باید بازیگر مهمی در چرخه اقتصاد افغانستان باشد
پروژه بزرگ بازار مبادلات مالی و تجاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون/ ایران باید بازیگر مهمی در چرخه اقتصاد افغانستان باشد

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در خراسان رضوی در گردهمایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون بابیان اینکه در دو سال گذشته سطح روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور افزایش‌یافته، از سرمایه‌گذاران ایران خواست در چرخه اقتصاد این کشور به‌عنوان یک بازیگر مهم حضورداشته باشند.

به گزارش اختر شرق؛ جابر انصار سرکنسول افغانستان در خراسان رضوی در مراسم کلنگ زنی چند پروژه بزرگ اقتصادی در مرز دوغارون که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: امروزه روابط اقتصادی ایران خوشبختانه وارد فاز سوم خود با افغانستان شده است. مرحله جدید باید فضای اعتماد را برای حوزه‌های سیاسی امنیتی و اقتصادی فراهم کند. خوشبختانه در دو سال گذشته سطح رفت‌وآمد هیئت‌های دو کشور، مانند روسای جمهور، وزرای اقتصادی و خارجه گسترش‌یافته و سطح روابط اقتصادی و اجتماعی از دو سال قبل رونق گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در کنار امضای تفاهم‌نامه‌ها باید کمیته‌های آسیب‌شناسی نیز داشته باشیم، افزود: در سطح مقامات ارشد دو کشور، اراده برای همکاری وجود دارد؛ اما در سطح اجرایی مدیران منطقه‌ای اصطکاکاتی وجود دارد که باید تجزیه‌وتحلیل شود و پیشنهادها و انتقادات خود را به مسئولان ارشد دو کشور ارجاع دهند. افغانستان آمادگی دارد این کمیته را تشکیل دهد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در خراسان رضوی تصریح کرد: امروز پروژه‌های بسیار قدرتمند در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون کلنگ زنی می‌شود، اما دوستان ایرانی باید بررسی کنند که در افغانستان یک بازیگر مهم اقتصادی باشند، نه‌فقط صادرات کالا، بلکه برای انتقال علم و صنعت باید، شهرک صنعتی هرات را تقویت کنند و سرمایه‌گذارانی که وارد شوند، فاز اول تولید در دوغارون و فاز دوم آن را در شهرک صنعتی هرات انجام دهند تا بتوانند در جریان چرخه اقتصادی در افغانستان وارد شوند و با چرخه تولید و صنعت افغانستان یک ارتباط زنجیروار داشته باشند.

انصار افزود: افتتاح این بازار را تبریک می‌گویم، امیدوارم اهداف نهایی این پروژه‌ها با اهداف کشور افغانستان یکسان باشد و دو کشور یکدیگر را به‌عنوان یک کریدور بزرگ اقتصادی و ترانزیتی دیده و همکاری کنند.

 گفتنی است در این مراسم پروژه بزرگ بازار مبادلات مالی و تجاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون با حضور امام‌جمعه، فرماندار و مسئولین شهرستان کلنگ زنی و سایت پلن آن در با حضور مقامات ارشد اقتصادی افغانستان و استان خراسان رضوی در مشهد رونمایی شد.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب