همایش بانوان در صنعت برگزار شد

به گزارش اخترشرق؛ نرگس خنده‌رو، رئیس ادارۀ توسعۀ مراکز فناوری و ارتباط با دانشگاه پارک علم و فناوری خراسان، در این نشست اظهار کرد: مأموریت پارک علم و فناوری فراهم‌کردن بستر زمینۀ تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی است و اینکه با توجه به تحصیلات فارغ‌التحصیلان دانشگاه، کدام مشکل جامعه حل می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی‌های پارک‌های علم و فناوری، ارائۀ آموزش‌ها و مشاوره‌های تخصصی، حدس زدن مشکل، در اختیار گذاشتن فضای استقرار، حمایت‌های مالی و وام و گرنت است. هدف ما این است که از هستۀ فناور به یک شرکت بالغ برسید.

خنده‌رو عنوان کرد: وزارت علوم طرح گرنت فناوری را از سال 99 اجرا کرده است و هدف آن هدایت و حمایت مالی پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکترایی است که به بازار منجر می‌شوند. همچنین طرح دستیار فناوری راداریم که مخاطب آن، همۀ دانشجویان هستند و هدف این طرح، حضور آنان در صنعت و کارآموزی همراه با کسب درآمد و دریافت گواهی پایان دوره است.

در ادامه، مریم اسلامی، مدیرعامل شرکت کیهان کاوان کوشا، بیان کرد: دانشجویان سعی کنند پیش از فارغ‌التحصیلی هدفمند شوند و مسیر شغلی خود را پیدا کنند. چالش نسل امروز در یافتن مسیر شغلی، رشد سریع تکنولوژی و اطلاعات و فضای مجازی است.

وی افزود: مهم‌ترین چالش زنان در ورود به اجتماع، نداشتن اعتمادبه‌نفس است که درنتیجۀ فضای فرهنگی خانواده، نظام آموزشی و مواجه با جو رقابتی با مردان ایجادشده است.

سپس، فرخ سادات کلالی، مدیر و کارآفرین برتر، اظهار کرد: خانم‌ها می‌توانند در هر برهه‌ای و هرزمانی در حوزۀ مدنظر خود فعالیت داشته باشند. به خود اعتماد و باور داشته باشیم و با تلاش و پشتکار، حصار امن خود را بشکنیم و تجربه به دست آوریم. همۀ ما می‌توانیم در اصلاح و بهبود شرایط فعلی نقش داشته باشیم.

وی ادامه داد: با کمک دانشگاه در دوره‌های آموزشی و کارآموزی شرکت کنید تا به یک ایدۀ جدید که می‌تواند محصول و بنگاه اقتصادی جدیدی را ایجاد کند برسید و رزومه و ارتباطات خود را تقویت کنید. حفظ کردن ارتباطات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در رفتار سازمانی است.

دکتر مجید فولادیان، عضو هیئت‌علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: زنان در صنعت به خاطر تحمل نابرابری‌ها بی‌نظیرند. مسیر یک زن در صنعت نسبت به یک مرد متفاوت است و موانعی برای خانم‌ها وجود دارد که برای آقایان اصلاً مطرح نیست.

وی ادامه داد: یکی از انواع تجلی نابرابری ساختاری، واردشان پسران به حوزۀ صنعت و دختران به حوزۀ علوم انسانی است. وظیفۀ جامعه‌شناسی عیان و بیان کردن این نابرابری‌ها در همۀ ابعاد است.

دکتر فولادیان تصریح کرد: زنان موفق در صنعت در خانواده‌هایی بزرگ‌شده‌اند که پدرانشان از آن‌ها حمایت کرده بودند یا همسرانشان این کار را انجام داده بودند.

در ادامه، دکتر عباس فیروزآبادی، عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: برای آمادگی ورود به بازار که دغدغۀ بزرگی برای جوانان این زمانه است، آموزش بسیار مهم و قابل‌توجه است. اکثر دانشجویان دانشگاه ما از رشته‌های نظری به دانشگاه آمده‌اند و تلاش برای مهارت افزایی درزمینۀ کاری بسیار مهم است.

وی ادامه داد: البته دانشگاه‌ها تا حدودی به سمت عمل‌گرایی رفته‌اند، مثلاً مرکز مشاوره که فقط برای مشاوره به دانشجویان خدمات می‌داد، اکنون بخش توانمندسازی و کلاس‌هایی را برای ارتقای مهارتی دانشجویان اضافه کرده‌ است.

دکتر فیروزآبادی تصریح کرد: در دوران دانشجویی وظیفۀ مهمی که باید دنبال کنید، کسب مهارت است. حتی اگر در رشتۀ شما مباحث نظری بیشترند، بازهم مهارت‌هایتان را ارتقا دهید، مثلاً کارگاه‌هایی را که در دانشگاه برگزار می‌شوند جدی بگیرید.

وی افزود: نسبت به گذشته، شاهد رشد زیادی درزمینۀ اعتماد‌به‌نفس خانم‌ها هستیم. اعتمادبه‌نفس ارتباط مستقیم با افزایش و ارتقای مهارت‌هایتان دارد و مطمئن باشید با افزایش مهارت‌‌ها، احساس خوبتان را نسبت به خود تقویت می‌کنید.

این عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خانم‌ها در فضای شغلی با یکسری مطالبات شغلی پنهان و مطالباتی از سمت خانه و خانواده روبه‌رو هستند که انرژی زیادی می‌گیرد و به آن‌ها فشار بیشتری وارد می‌کند و موجب فرسودگی شغلی می‌شود. یکی از اولین سیاست‌هایی که لازم است تغییر کند، در نظر گرفتن شرایط خاص برای خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی است.

خبرنگار و عکاس: سمانه جعفری