همایش آموزش ترویجی معرفی سبد محصولات کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان برگزار شد

به گزارش اختر شرق؛ حسین عطائی سلامی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی، در حاشیه این همایش گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وظیفه تدارک، تامین و توزیع انواع نهادهای کشاورزی را برعهده دارد. وزارت جهاد کشاورزی ۲۳۱ هزار سهمیه کود یارانه‌ای به استان خراسان رضوی اختصاص داده است.

وی افزود: از این سهمیه، ۱۷۶ هزار کود ازته، ۳۲ هزار کود فسفاته و ۱۴ هزار و ۶۰۰ کود پتاسه بود که تاکنون ۸۰ درصد تامین و تدارک شده است و امیدواریم تا پایان سال به صد در صد برسیم. همچنین ۷۹ درصد سهمیه بین شهرستان‌های استان از طریق سامانه رصد و پایش کودی و حواله الکترونیک بین کشاورزان توزیع شده است.

عطایی سلامی با اشاره به اینکه در تمام ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی کارگزار داریم و ۱۷۶ انبار استاندارد برای سهولت دسترسی کشاورزان ایجاد شده است، عنوان کرد: هدف از برگزاری این همایش انتقال دانش و اطلاعات تولید کنندگان کشور به شبکه کارگزاران برای بهره‌برداری بخش کشاورزی به جهت بهره‌وری اقتصاد کشاورزی است.

وی گفت: این چهارمین همایش است که در خراسان رضوی برگزار می‌شود و در کل کشور ۳۷ همایش برگزار شده است. در این همایش ۱۴ شرکت حضور داشتند که هفت شرکت هم استانی بودند. ۲۳ شرکت در خراسان رضوی تولید کننده کود هستند که ۹ شرکت با ما تفاهم‌نامه دارند، که اکثریت دانش بنیان هستند. همه این ۲۳ شرکت زیر مجموعه انجمن تولیدکنندگان کود استان هستند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی گفت: یکی از اهداف اصلی شرکت، بحث خودکفایی کود و انگیزه برای تولیدکنندگان داخلی است. در حال حاضر ۹۰ درصد تولیدات کود یارانه‌ای، توسط تولیدات داخلی تامین می‌شود.

عطایی سلامی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان وارد تولید موادی شده‌اند که کمترین وابستگی به مواد اولیه وارداتی دارند. شرکت‌ها از تولید راضی بودند و نیاز خارجی آن‌ها کمتر شده است. کشاورزان نیز محصول آن‌ها اعلام رضایت داشته‌اند.

به گزارش خبری اخترشرق احمد قربانی جوکار، دبیر برگزاری همایش‌های آموزشی ترویجی و معرفی سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کشور نیز در این همایش اظهار کرد: ما سعی داریم در بحث خودکفایی کشاورزی قدم برداریم. چون شرکت خدمات کشاورزی مجری خودکفایی کودهای کشاورزی است، ۸۰ درصد این امر محقق شده است.

وی افزود: سعی داریم حمایت از شرکت‌های داخلی باشد تا اینکه وارد کننده باشیم، شرکت‌های هستند که قابلیت رقابت با بخش خارجی را دارند. اگر وزارتخانه منع صادرات نداشت، می‌توانستند با شرکت‌های خارجی در صادرات به کشورهای دیگر رقابت نمایند. اما ما فضا را برای کودهای جدیدی که در ایران نیست نمی‌بندیم.

قربانی جوکار در خصوص مشکل کودهای نسل قبل وعدم محلول در آب نیز توضیح داد: کودهای هستند که با تکنولوژی روز به سمتی رفته‌اند که صد در صد حلالیت در آب دارند و برای آبیاری در نوارهای تپ یا آبیاری بارانی استفاده می‌شود و کاملا مشکل رسوب‌گذاری را ندارند.

مجری همایش‌های آموزشی ترویجی سازمان خدمات حمایتی کشاورزی کشور در خصوص میزان نیاز کشور به کود نیز عنوان کرد: آمار دقیق نه موسسه آب و خاک و نه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که مسئول کودهای یارانه‌ای است ندارند. ما شبکه فروش خود را رایگان در اختیار تولید کننده گذاشته‌ایم، اما هیچ سیستم برای داده‌ها نداریم. در موسسه آبرو خاک هم این سیستم وجود ندارد که بدانند چه مقدار نیاز برآورده شده و چه مقدار باید تولید گردد.

وی در پایان گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای سال ۱۴۰۲ یک سیستم هوشمند را بررسی و اجرا خواهد کرد که مقدار و فروش هر استان را از نظر کودهای غیر یارانه‌ای بررسی می‌نماید تا یک تحلیل بهتر به دست آورد.

خبرنگار: زهرا بیات