مهم‌ترین اثر مکتوب تاریخی شهرستان تایباد، در بلاتکلیفی چاپ به سر می‌برد
مهم‌ترین اثر مکتوب تاریخی شهرستان تایباد، در بلاتکلیفی چاپ به سر می‌برد

مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی مهم‌ترین شخصیت تاریخی شهرستان تایباد و مجموعه مزار وی مهم‌ترین اثر تاریخی این شهرستان است که تایباد بانام وی شناخته می‌شود، اما چاپ تنها کتاب مولانا پس از ۶۳۰ سال از ارتحال وی، همچنان به دلیل عدم‌حمایت در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی مهم‌ترین شخصیت تاریخی شهرستان تایباد و مجموعه مزار وی مهم‌ترین اثر تاریخی این شهرستان است که تایباد بانام وی شناخته می‌شود، اما چاپ تنها کتاب مولانا پس از ۶۳۰ سال از ارتحال وی، همچنان به دلیل عدم‌حمایت در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش اختر شرق؛ مجموعه تاریخی ارزشمند مقامات حضرت قطب الاقطاب مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی و همچنین نخستین اثر مکتوب ایشان با عنوان «تحقیق العقاید» که سال گذشته و در مراسم سالانه مزار حضرت مولانا رونمایی شد، بابی مهری تمام در شهرستان تایباد مواجه شده و هم‌اکنون منتظر حمایت متولیان شهرستان جهت چاپ هست.

عامر توکلی مدیر انجمن مفاخر تایباد و گردآورنده این آثار در گفتگو با اختر شرق اظهار داشت: دفتر آثار و مفاخر شهرستان تایباد در یک حرکت بزرگ توانست در فرصت کوتاهی بیش از ۵۰۰ سند تاریخی شامل نسخ خطی، عکس، ویدیو و صوت از شهرستان تایباد و باخرز کهن گردآوری کند که این آثار هم‌اکنون در مخزن این انجمن موجود بوده و هرازگاهی در مناسبت‌های مختلفی از برخی از آن‌ها رونمایی شده است. یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این انجمن چاپ کتاب ارزشمند «مجموعه آثار شیخ العالم سیف‌الدین باخرزی» است که در سال ۹۶ به چاپ رسید و شامل ۸ اثر بوده است.

توکلی افزود: بعد از چاپ این اثر که اتفاقاً مورد بی‌مهری در شهرستان قرار گرفت و حتی یک جلد آن توسط شورای شهر، شهرداری، امور کتابخانه و دیگر دستگاه‌های فرهنگی شهرستان خریداری نشد، بااین‌وجود بعد از چاپ این اثر، با همکاری استاد تاج محمدی به یک نسخه خطی کامل و بدون افتادگی از کتاب ارزشمند «مقامات مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی» از کشور انگلستان رسیدیم. از همان زمان کاربر روی این کتاب را آغاز کردیم، تحقیق جامعی انجام شد و این کتاب به همراه پژوهشی که انجام شد برای چاپ آماده شد که به دلیل عدم‌حمایت چاپ آن انجام نشد.

مدیر دفتر آثار و مفاخر تایباد تصریح کرد: بعدازاین واقعه، خوشبختانه به یک اثر نویافته از حضرت مولانا دست‌یافتیم که ۶۳۰ سال پس از وفات ایشان در دسترس نبود، این اثر که به نام تحقیق العقاید است، بلافاصله خریداری و کاربر روی آن آغاز شد و اینک هر دو اثر در یک مجموعه به همراه دو بخش دیگر شامل پژوهش‌نامه مولانا که به‌عنوان مقدمه کتاب ارائه‌شده و اطلاعات جامعی از زندگانی حضرت مولانا، تایباد پیش از قرن ۸ و همچنین دوره مولانا را ارائه می‌دهد، همچنین در انتهای کتاب تمام روایاتی که در خصوص مولانا در منابع مختلف تاریخی نقل‌شده است، گردآوری‌شده تا کتاب به‌عنوان یک اثر مرجع درباره مولانا، مورداستفاده قرار گیرد.

توکلی با گلایه از عدم‌حمایت از چاپ این آثار گفت: در همه شهرها، کتابخانه‌های مختلفی بخش‌هایی را به حوزه تاریخی خود اختصاص داده‌اند و همچنین تلاش می‌کنند با چاپ آثار بزرگان تاریخ خود، به‌نوعی قدمت و اصالت فرهنگ خود را به مهمانان ارائه دهند، با همایش‌های بسیار بزرگ تلاش می‌کنند در حوزه فرهنگ و هنر تأثیرگذار باشند و همچنین علاقه‌مندان ادبیات، تاریخ، فرهنگ و هنر را به‌سوی شهر خود جلب کنند و بارونق گردشگری خود، رونق اقتصادی ایجاد کنند، اما متأسفانه در تایباد نگاهی به این موارد نیست. البته با حمایت شورای شهر دوم یا سوم نسخه‌ای از مقامات مولانا به تصحیح دکتر گوشه‌گیر از دزفول چاپ شد، اما این نسخه دارای افتادگی‌های بسیار بود، لذا توقع از شورای شهر تایباد حمایت از این انجمن در جهت خرید نسخ خطی در دست مردم و چاپ سالانه حداقل یک کتاب است، اما به‌طور ویژه در حال حاضر چاپ تنها کتاب افتخار مردم تایباد، حضرت مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی، موردتقاضا و خواست این انجمن است، چراکه مجموعه تاریخی مزار مولانا و همچنین شهرستان تایباد سالانه مهمانان عمومی و اختصاصی بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد که متأسفانه به‌جز دیدن ایوان رفیع مزار ایشان، هیچ یادگاری از این شهر با خود به همراه نمی‌برند.

گزارشگر: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب