معاون گردشگری در مشهد: هتل‌ها نوروز افزایش تعرفه ندارند

به گزارش اخترشرق؛ علی اصغر شالبافیان در نشست خبری با خبرنگاران در مشهد در خصوص تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و تسهیلات آن برای بازسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی، اظهار کرد: این تبصره آذر ماه امسال ابلاغ شد و خوشبختانه در دستورالعمل مربوط به آن چندین اتفاق خوب برای هتل‌ها در نظر گرفته شد. نخست اینکه تسهیلات دولتی صرفا به ساخت تاسیسات گردشگری محدود نمی‌شود بلکه بازسازی و تجهیز آن را نیز در بر خواهد گرفت. همچنین براساس این مصوبه مجموعه هتل و یا تاسیس گردشگری به عنوان وثیقه مورد پذیرش بابت دریافت تسهیلات قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هفته گذشته بخش اول این تسهیلات ابلاغ و سهم هر استان مشخص شد. همچنین پروژه‌ها نیز در حال معرفی شدن است.

شالبافیان بیان کرد: علاوه بر این در آیین‌نامه جزء ۲ و ۳ بند الف ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه مصوبه دیگری از محل تصویب گذشت در مورد وضعیت تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی تاسیسات گردشگری که بر این اساس این تاسیسات تعرفه‌های مربوط به خود را داشته باشند. در حقیقت مشکل اصلی این بخش این بود که تعرفه‌گذاری انرژی برای بخش گردشگری در بخش‌های دیگر صورت می‌گرفت و صنعت گردشگری نیز از آن متاثر می‌شد. به عنوان نمونه تعرفه گاز هتل‌ها در مناطق سردسیر بعضا تا هفت برابر افزایش پیدا می‌کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به حل این مسئله در قانون بودجه ۱۴۰۰ به خبرنگار اخترشرق گفت: در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این موضوع گنجانده شد که نهایتا توسط مجلس به تصویب رسید. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت نفت، مسئله بهینه‌سازی مصرف گاز در هتل‌ها و تاسیسات گردشگری در دستور کار ادارات گاز هر استان قرار گرفت که این خدمات را به صورت رایگان به تاسیسات مزبور ارائه کنند.

شالبافیان تصریح کرد: البته درجه این همکاری‌ها در استان‌های مختلف متفاوت بوده است. به عنوان نمونه در اصفهان حدود ۳۳ هتل بابت بهینه‌سازی مصرف گاز اقدام کردند که در نتیجه بین ۱۶ تا ۳۰ درصد مصرف گاز آن‌ها بهینه‌سازی شد. این موضوع مجددا با ارائه گزارشی به وزیر نفت مورد پیگیری قرار گرفته تا این امکان برای سایر استان‌ها تمدید شود. تقاضای ما از جامعه هتلداران ایران نیز این است که این موضوع را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه در مورد ساماندهی تعرفه‌های آب، فاضلاب و برق هتل‌ها و تاسیسات گردشگری نیز پیشنهاداتی آماده و به مراجع ذی‌ربط ارائه شده است، گفت: در حال حاضر برای مسئله مصرف برق هتل‌ها و تاسیسات گردشگری طرح اصلاحیه ماده ۷ قانون مانع‌زدایی از صنعت برق آماده شده که در نوبت برررسی در مجلس است. البته وزیر نیرو نیز قول داد تا مادامی که آن طرح در مجلس تعیین تکلیف نشده، آیین‌نامه اجرایی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که حداقل افزایش تعرفه برق برای هتل‌ها لحاظ شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری و هتل‌سازی ایران، مطرح کرد: باید توجه داشت سرمایه‌گذاری و مشوق‌های مربوط به آن در بخش گردشگری کشور ناکافی است. سرمایه جایی می‌رود که بتواند حداکثر بازدهی را داشته باشد. گردشگری ایران حوزه بکر و پرظرفیتی است و علاقه‌مندان بسیاری نیز دارد، اما باید مشوق‌ها بیش از این باشد.

شالبافیان گفت: یکی از این مشوق‌ها مربوط به اعطای زمین و تراکم هاست. در این زمینه مصوبه‌ای از دولت اخذ شد که بر مبنای آن اساس قیمت‌گذاری زمین تاسیسات گردشگری قیمت زمین در زمان واگذاری باشد. این در حالی است که پیش از این قیمت کارشناسی زمین مربوط به زمان بهره‌برداری آن تعیین می‌شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله دیگر در حوزه مشوق‌ها مربوط به شهرداری هاست. در این راستا از سال پیش به صورت جدی وارد حوزه مطالبه‌گری از شوراهای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها شدیم و این پیگیری‌ها منجر به این شد که برخی مشوق‌های ساخت هتل احیا شود و گسترش یابد. به عنوان نمونه طی دو روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران در حوزه عوارض مربوط به ساخت هتل مصوبه‌ای داشت که بابت ساخت هر هتل تا ۶۰ درصد تخفیف اعمال می‌شد.

خبرنگار: زهرا بیات