مشارکت در اهدای خون، مشارکت در سلامت جامعه است

به گزارش اخترشرق؛ دکتر علی حسنی در نشست خبری دکتر مجدی سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با اصحاب رسانه گفت: افرادی که خون اهدا می‌کنند به انتقال خون، خون نمی‌دهد، بلکه در انتقال خون، برای خود خون می‌دهد. هرلحظه می‌تواند جای اهداکننده و مصرف‌کننده خون عوض شود. وقتی در زمان بیماری مطالبه به مصرف خون‌داریم باید در زمان سلامت مطالبه به اهدای خون نیز داشته باشیم.

وی افزود: اهدای خون وظیفه یک فرد نیست، وظیفه جمعی است و همت تمام افراد جامعه را می‌طلبد. سازمان انتقال خون واسطه‌گر قشر سالم جامعه به قشر بیمار جامعه است.

معاون اداره کل انتقال خون خراسان رضوی بیان داشت: رفتاری که فرد آگاهانه یا نا‌آگاهانه، مستقیم یا غیرمستقیم در معرض ترشحات بدنی فرد دیگر گیرد را ما رفتار پرخطر می‌گوییم که خال‌کوبی، حجامت از این جمله هستند و یک سال معافیت اهدای خون‌دارند. برای اینکه ما مسئول سلامت اهداکنندگان و مصرف‌کنندگان خون هستیم باید سختگیری نماییم.

دکتر محمدرضا مجدی، سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی نیز عنوان کرد: هدف سازمان انتقال خون مهم و حیاتی است که ترغیب اهدای خون و در مسیر استانداردشده فرآورده‌هاست. همچنین وظیفه سازمان انتقال خون تهیه خون سالم و نگه‌داری در شرایط استاندارد است. در سازمان انتقال خون معمولاً از فرآورده‌های خون که گلبول‌های قرمز، پلاسما و پلاکت است، استفاده می‌شود و کمتر خود خون مصرف می‌شود.

وی افزود: کسی که خون اهدا می‌کند در ۲۴ ساعت اول ۵۰ درصد خون که آب است جبران می‌شود و آن قسمتی که مربوط به سلول است از بخش رزرو بدن جبران می‌گردد و مغز استخوان خون‌سازی می‌نماید. خون‌سازی در کاهش سرطان و فشارخون مؤثر است.

دکتر مجدی اظهار داشت: در سال گذشته ۱۷۹ هزار مراجعه‌کننده اهدای خون داشتیم که ۱۴۲ هزار خون‌گیری انجام شد که نسبت به سال ۹۹ به میزان ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ بالای ۲۵ درصد مراجعه‌کنندگان معاف شدند، ۱۵ درصد برای بار اول اهدا داشته، ۵۶ درصد اهدای مستمر حداقل دو بار در سال دارند و ۲۹ درصد سابقه اهدای خون را داشته اما مستمر نبوده است.

سرپرست انتقال خون خراسان رضوی بابیان اینکه آقایان در سال ۴ بار و خانم‌ها ۳ بار می‌توانند اهدای خون داشته باشند، بیان داشت: یکی از مشکلات درصد پائین اهدای خون در بانوان است، متأسفانه در کشور زیر ۵ درصد و در خراسان رضوی ۵/۵ درصد بانوان اهدای خون‌دارند. در جمعیت جوان نیز اهدای خون در حد انتظار نیست و معافیت در این قشر زیاد است. خال‌کوبی، حجامت و استفاده داروئی طبق دستورالعمل معافیت ایجاد می‌نماید.

ایشان بابیان اینکه ساختمان فعلی اداره کل تکمیل نیست، گفت: اولویت ما در سال ۱۴۰۱ تکمیل ساختمان فعلی و همچنین احداث فاز دو ساختمان اداره کل است. پیش‌بینی ما مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که تاکنون هیچ مبلغی تخصیص نیافته است.

دکتر محمدرضا مجدی تصریح کرد: یکی از مسائل که امسال دست پیگیری داریم، فعال کردن مجمع خیرین اهدای خون استان است؛ و همچنین تلاش داریم وضعیت سبز خونی را تداوم دهیم. اگر برای یک هفته ذخیره خون داشته باشیم، وضعیت سبز است، بیشتر از یک هفته نمی‌توانیم ذخیره کنیم چون تبدیل به ضایعات می‌شود. در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ ما در وضعیت قرمز بود اما بااطلاع رسانی و پیگیری‌ها از اسفندماه خوشبختانه از وضعیت سبز خارج نشده‌ایم.

خبرنگار: سمانه جعفری