مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی مطرح کرد؛پیشنهاد تشکیل اتحادیه کتابخانه‌های عمومی جهان اسلام با محوریت کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش اخترشرق؛ آئین رونمایی از کتاب «منتخب القصائد» اولین اثر چاپ شده توسط آستان قدس رضوی همزمان با روز صنعت چاپ به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با مشارکت سازمان کتابخانه ها، موزوه‌ها و مرکز آستان قدس رضوی، سازمان علمی و فرهنگی و مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛ مهدی قیصری نیک، معاون امور کتابخانه‌های وابسته آستان قدس رضوی؛ حسین خسروی، معاون کل کتابخانه‌های آستان قدس رضوی؛ ابوالفضل حسن آبادی، مدیر گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی و مصطفی لعل شاطری، پژوهشگر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی و مصحح کتاب برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی به پیشگاه حضرت مهدی (عج) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: در این جلسه توفیق میزبانی از فرهیختگان را در ۱۳۸ برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی داریم. به عنوان یک طلبه و یک کنشگر اقل فرهنگی در استان خراسان رضوی به سهم خود و همکارانم در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به ویژه حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، اسناد و موزه‌های آستان قدس رضوی برای برگزاری این برنامه فاخر در قالب سه شنبه‌های علمی و فرهنگی تقدیر و تشکر می‌کنم.
وی تصریح کرد: نکته مهم در این حوزه رونمایی از آثاری است که شاید کمتر به آن توجه شده است و این قبیل برنامه‌ها باعث معرفی آثار و مکتوبات باارزشی می‌شود که مورد اغفال واقع شده است.
علی اکبر سبزیان افزود: خدا قوت به مصطفی لعل شاطری می‌گویم که اهتمامی ویژه در باز نشر کتاب «منتخب القصائد» پس از گذشت حدود یک قرن داشته است. بنده قبل از برگزاری آئین‌های رونمایی از کتاب، خود را مقید به خوانش آن می‌دانم تا آشنایی کلی نسبت به اثر پیدا کنم. یکی از نکات جالب در این اثر اهتمام مرحوم راقم مشهدی به تدوین مجموعه از اشعار افراد مختلف است که در سه بخش به عرض ارادت خود نسبت به ساحت اهل بیت (ع) و به ویژه واقعه کربلا پرداخته اند. در واقع می‌توان این اثر را یک منبع مناسب برای ذاکرین اهل بیت (ع) با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای استفاده از منابع فاخر و عمیق و همچنین برای محققین و پژوهشگران دانست.
وی با بیان اینکه هر کتاب چاپ شده نتیجه دغدغه چندین ماه و یا سال یک نویسنده است، اظهار کرد: باید در ادامه به دغدغه مصطفی لعل شاطری توجه کنیم که به چه نیت و هدفی سعی در بازنشر این اثر پس از گذشت یک قرن شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: این اقدام سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز آستان قدس رضوی می‌تواند کمک شایانی به شناخت دقیق فعالیت‌ها و کارکردهای کتابخانه‌های عمومی نماید. امیدوارم خروجی این برنامه منشا اثری برای رشد و پویایی فرهنگی بیشتر در جامعه شود.
وی با بیان اینکه شعار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارائه خدمت در راستای افزایش دانایی و آگاهی به عموم مردم است، اظهار داشت: امروز کتابخانه‌ها با ارائه بالغ بر ۴۰ خدمت با هدف پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی مردم در حال فعالیت هستند.
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در پایان پیشنهاد راه اندازی اتحادیه کتابخانه‌های عمومی جهان اسلام با پرچمداری آستان قدس رضوی را داد و گفت: همگرایی در جهان اسلام در کتابخانه‌های عمومی با محوریت آستان قدس رضوی می‌تواند باعث تعاملات، مبادلات و تسهیلگری در دسترسی به منابع در اختیار کتابخانه‌های عمومی جهان اسلام شود.
وی افزود: بار دیگر تاکید می‌کنم که هر آنچه که امروز در قالب برنامه‌های فرهنگی انجام می‌دهیم در راستای زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی (عج) است.

در ادامه حجت الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ضمن تسلیت ایام ماه صفر و اربعین حسینی و قدردانی از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برای میزبانی این برنامه، گفت: در معارف دینی و قرآنی آنچه که همواره بر آن تاکید شده و به ما آموخته‌اند این است که مقصود از رسیدن به معنای انجام کار گروهی است، همانگونه که در قرآن کریم نیز بارها به آن اشاره شده است. هم افزایی و همکاری در انجام کارها باعث رقم خوردن اتفاقات موثر و مفیدی می‌شود.
وی با اشاره به آئین رونمایی از کتاب «منتخب القصائد»، افزود: با دیدن افراد جوانی همچون مصطفی لعل شاطری دو حس متضاد خوشحالی و غم را در خود احساس می‌کنم. خوشحالی از این باب که فردی با این سن با ابتکار و در دست گرفتن موضوعی مناسب با شهامت به تحقیق و تفحص در یک حوزه خاص می‌پردازد و ناراحتم از این بابت که تعداد این محققین بسیار کم است.
حسینی تصریح کرد: تاریخ نشان داده هر جا که مردم را باور کرده‌ایم به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کرده ایم. امروز نیز باید در حوزه‌های مختلف به جوانان فرصت دیده شدن بدهیم و آنان را باور کنیم تا بتوانیم برای آینده نخبگان موثری را تربیت کنیم.
وی همچنین از پیشنهاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برای ایجاد اتحادیه کتابخانه‌های عمومی جهان اسلام استقبال و اعلام آمادگی کرد.

در پایان مصطفی لعل شاطری، مصحح کتاب «منتخب القصائد» ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری این آئین گفت: نخستین دستگاه چاپ در قرن ۱۵ میلادی اختراع و در قرن ۱۸ وارد ایران شد. در دوره قاجار عباس میرزا نائب السلطنه نخستین چاپخانه را در تبریز با استفاده از تکنیک چاپ سربی تاسیس کرد اما به واسطه دسترسی مردم به نسخ خطی و بهره گیری از زیبایی آن، کمتر مورد استقبال قرار گرفت.
وی تصریح کرد: تا اینکه در سال ۱۲۴۹ قمری صنعت چاپ سنگی وارد ایران شد و نخستین کتاب چاپ شده توسط این صنعت یک جلد قرآن کریم به کوشش میرزا صالح شیرازی بود. در همان سال نیز در مشهد نخستین کتاب چاپ سنگی به همت آستان قدس رضوی با تولیت موتمن الملک با نام «منتخب القصائد» توسط راقم مشهدی به چاپ رسید.
لعل شاطری اظهار کرد: بر اساس جدیدترین یافته‌ها پس از آغاز به کار این چاپخانه از سال ۱۲۴۹ تا ۱۳۴۴ قمری بالغ بر ۲۸ اثر در حوزه‌های مختلف مذهبی، فقهی، ادبی، تاریخی چاپ شده است.
وی در خصوص کتاب «منتخب القصاید» ابراز کرد: این کتاب نخستین کتاب انتشاریافته از سوی چاپخانه آستان قدس رضوی در سال ۱۲۹۴ قمری و به عنوان اولین کتاب چاپی مشهد است. این اثر دربردارنده مجموعه‌ای از قصاید علی راقم مشهدی، از خوشنویسان و شاعران مشهدی است که با کتابت او نیز آماده چاپ شد. افراد دیگری همچون متولی وقت، مؤتمن الملک، میرزا رفیع و اسماعیل تاجر هروی به‌عنوان فعالان و حامیان نشر نیز در چاپ و خلق این اثر مشارکت داشتند.
مصطفی لعل شاطری افزود: از جمله ویژگی‌های ظاهری کتاب «منتخب القصائد» می‌توان به جلد و صحافی، قطع، کاغذ، خط و صفحه آرایی آن اشاره کرد که این موارد جزء شاخص‌های مناسب به عنوان نخستین تجربه چاپ در مشهد است. در بعد محتوا نیز هر چند قرارگیری اشعار بصورت پشت سر هم از توالی منظمی برخوردار نیست، اما با خوانش متن، می‌توان سه زیر شاخه مدح، منقبت و ذکر رشادت‌ها و مصائب ائمه اطهار (ع) و خاندان ایشان؛ مدح متولیان، حکمرانان و فعالان سیاسی و نظامی خراسان و بعضا در سایر مناطق و مدح اهل علم، ادب و فرهنگ را تشخیص داد.

در پایان این آئین ضمن رونمایی از کتاب «منتخب القصائد»، پوستر برنامه رونمایی و امضا شد.