مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:احداث یک کتابخانه می‌تواند منجر به تعطیلی یک زندان شود

به گزارش اخترشرق؛ تفاهم نامه همکاری با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سید امیر مرتضوی، معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان با هدف افزایش تعاملات فرهنگی امضا شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت اربعین حسینی گفت: مجموعه کتابخانه‌های عمومی امروزه از فضای سنتی به فضای مجازی متناسب با نیاز عموم مردم تبدیل شده اند. تصور مردم از کتابخانه‌ها محلی برای امانت کتاب و سالن مطالعه است در حالیکه در چند سال اخیر با توجه به تغییر کاربری آنان به فرهنگسراهای اجتماعی و دانشگاه‌های مردمی، در حال ارائه بالغ بر ۴۰ خدمت کتابخانه‌ای در غالب برگزاری بالغ بر ۱۰۰ برنامه و فعالیت فرهنگی در راستای ارتقای سواد اطلاعاتی مردم در حوزه‌های مختلفی همچون سیاسی، اجتماعی، حقوقی و. . است.
وی با بیان اینکه تلاش ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی حضور پررنگ در عرصه اطلاع رسانی، پیشگیری و مهارت افزایی است، تصریح کرد: کتابداران در قدیم صرفا از سر ذوق و علاقه به حوزه کتابداری وارد می‌شدند در حالیکه امروزه تمامی کتابداران دانش آموختگان رشته علم دانش‌شناسی و اطلاع‌رسانی هستند. در واقع آنان همچون یک پزشک عمومی در راستای پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی مردم برای ارجاعات اولیه در حال فعالیت هستند که این خود باعث تبدیل کتابخانه‌های عمومی به مراکز آموزشی غیررسمی شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک، اظهار داشت: به عبارت ساده‌تر برگزاری دوره‌های آموزشی باعث آگاهی کامل مردم از قوانین و عواقب انجام برخی کارها می‌شود و این به معنای ارتقای سواد حقوقی مردم است. ارتقای سواد اطلاعاتی مردم باعث ایجاد آگاهی و نشاط اجتماعی مومنانه و در نتیجه رضایتمندی شهروندی می‌شود.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر ترویج فرهنگ مطالعه، افزود: ایشان به دنبال جامعه کتابخوان هستند و این به معنای کتابخوان شدن همه اقشار جامعه در تمامی مناطق است. حال این وظیفه ما به عنوان دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر کتاب و کتابخوانی است که در دنیایی که با روند رو به رشد استفاده از فضای مجازی مواجه شده است، جایگاه کتاب را در جامعه تثبیت کنیم.
سبزیان ابراز کرد: بدون شک هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین کتاب شود و فضای مجازی نیز به نوعی مکمل برای دریافت اطلاعات است. می‌توانیم با ترکیب این دو حوزه در راستای عمق بخشیدن به دانش مردم، آنان را به سوی کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کنیم.
وی با اشاره به برگزاری نشستهای کتاب خوانی با حضور مدیران و مسئولین، گفت: قطعا اگر مردم حوزه مستمر مدیران را در این قبیل نشست‌ها ببینند، توجه بیشتری به این حوزه می‌کنند.
علی اکبر سبزیان افزود: تمام تلاش ما بر این است که احداث یک کتابخانه منجر به تعطیل شدن یک زندان و نجات مردم از گمراهی شود.

در ادامه سید امیر مرتضوی، معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم خراسان رضوی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی یک امر فراسازمانی است، گفت: این بدان معناست که این مسئله مختص به حوزه و قوه قضایی نیست بلکه مشارکت و همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد و یکی از تاثیرگذارترین این دستگاه‌ها که نقشی نیز برای آن در این حوزه تعریف شده است، کتابخانه‌های عمومی هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی می‌توان از این ظرفیت برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دوره‌های آموزشی متنوعی در راستای افزایش سواد حقوقی و قضائی مردم استفاده کرد، چرا که یکی از اصلی‌ترین دلایل ارتکاب جرم، عدم آگاهی است.

امیر مرتضوی افزایش سواد حقوقی و قضائی مردم را یکی از نیازهای جامعه امروز با توجه به افزایش استفاده از فضای مجازی عنوان کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی همچون آشنایی با جرائم، معرفی کتابهای مناسب با محوریت قوانین در حوزه‌های مختلف و… می‌تواند مردم را در کسب آگاهی لازم یاری کند.
وی با اشاره به آثار فاخر منتشر شده در این حوزه توسط نویسندگان، وکلا و قضات، اظهار کرد: معرفی این قبیل کتابها می‌تواند یکی از راهکارهای مناسب در این مسیر باشد.
معاون قضائی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در حوزه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم خراسان رضوی با اشاره به انجام کار فرهنگی بجای حبس در جرایم کوچک، گفت: می‌توان این قبیل افراد را تشویق به مطالعه کتاب و معرفی آن به جای گذران دوران حبس کرد. همچنین می‌توان با تقدیر از آنان با حضور ائمه جمعه شهرستانها انگیزه لازم برای استمرار در این کار را برای آنان فراهم ساخت.