تا پایان سال جاری مرز تقسیمات سیاسی اختلافی طرقبه-شاندیز و مشهد به جمع‌بندی می‌رسد

به گزارش اختر شرق؛ جواد خدائی در نشست خبری هفته دولت اظهار کرد: چند موضوع باعث شد که استان خراسان رضوی به این رتبه مهم دست یابد. اولین مورد به پروژه‌های متعدد طرح ملی مسکن مربوط است که با پیگیری آن‌ها و اقداماتی که در ماه‌های گذشته دنبال شد، موجب گردید که با آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در شهرهای بزرگ استان، حجم سرمایه‌گذاری و اعتبار پروژه‌های استان افزایش پیدا کند.

وی افزود: از طرف دیگر برای چند پروژه بزرگ اقتصادی، سرمایه‌گذارهای مهم و قابل توجه جذب شد که این مساله هم باعث شد خراسان رضوی با اختلاف از استان‌های دیگر، رتبه اول را در حوزه اعتبار ریالی پروژه‌ها بین استان‌های دیگر به‌دست بیاورد.

خدائی تاکید کرد: همچنین از بین ۲۰ دستگاه اجرایی برتر کشور، هفت دستگاه متعلق به استان خراسان رضوی است. اداره کل راه و شهرسازی و سازمان صنعت، معدن و تجارت رتبه‌های اول و دوم را به‌دست آورده‌اند؛ شرکت برق منطقه‌ای، شرکت عمران شهر جدید گلبهار، اداره کل راهداری، شرکت آب منطقه‌ای و شرکت گاز خراسان هم دستگاه‌هایی هستند که پروژه‌های ویژه‌ای داشتند و به‌عنوان دستگاه برتر شناخته شدند. جزئیات پروژه‌های این دستگاه‌ها توسط خودشان اعلام خواهد شد.

معاون استاندار با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۴۰۰۰ پروژه نیمه تمام در سال‌های مختلف به‌وجود آمده‌اند. بعضی از این پروژه‌ها هنوز ضرورت دارد که تکمیل شوند و برخی دیگر در آن زمان ضرورت داشته‌اند اما اکنون دیگر ضرورتی برای تکمیل‌شان وجود ندارد. اگر منابع کافی وجود داشت حتما باید تمام این پروژه‌ها تکمیل می‌شدند اما زمانی که محدودیت وجود دارد، مجبور به اولویت‌بندی هستیم. بعضی از این پروژه‌ها فقط در حد فونداسیون پیش رفته‌اند و تکمیل کردن آن‌ها اعتبارات هنگفتی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور هم مصوب شد که پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد در اولویت قرار گیرند، گفت: کریدور بادی خواف از بهترین مناطق بادی در جهان است و خوشبختانه با سیاست‌های جدید وزارت نیرو و استقبال سرمایه‌گذاران توانستیم قراردادهای سرمایه‌گذاری ارزنده‌ای در آن منطقه منعقد کنیم.

خدایی درخصوص حریم طرقبه-شاندیز و شهر مشهد تصریح کرد: این مساله قدمت بیش از ۱۵ سال دارد اما در این دوره تلاش کردیم که به سرانجام مطلوبی برسد. برای جمع‌بندی این موضوع، یک کمیته فنی تشکیل شد موارد اختلافی مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اکنون نیز در حال گفت‌وگوهای نهایی هستیم تا جمع‌بندی نهایی با وفاق طرفین را به وزارت کشور ارائه کنیم. در تلاشیم تا پایان سال جاری مرز تقسیمات سیاسی اختلافی طرقبه-شاندیز و مشهد به جمع‌بندی برسد؛ اما این موضوع نیازمند این است که به دور از ابعاد فنی و سیاسی واقعی موضوع دنبال نشود.

معاون استاندار با اشاره به طرح انتقال آب از عمان به استان‌های شرقی کشور گفت: در حوزه آب، تامین، توزیع، تعادل بخشی و جایگزینی را دنبال می‌کنیم. نمی‌توانیم بگوییم هر چقدر که آب نیاز داریم باید تولید کنیم. در قالب جایگزینی مانند پساب، تصفیه، تعادل بخشی دشت‌ها هم باید بتوانیم حوزه‌هایی که ممکن است را پوشش دهیم. انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور در حال اجرا است و ۳۰۰ کیلومتر از این پروژه در خراسان رضوی قرار دارد که لوله‌گذاری ۷۰ کیلومتر از این ۳۰۰ کیلومتر آماده و در آستانه اجرایی شدن قرار دارد.