۴۶ واحد متخلف تولید محلول ضدعفونی‌کننده غیرمجاز به دستگاه قضایی معرفی شدند
۴۶ واحد متخلف تولید محلول ضدعفونی‌کننده غیرمجاز به دستگاه قضایی معرفی شدند

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در طی ۹۰ نوبت بازرسی انجام شده ۴۳ هزار لیتر محلول غیرمجاز ضدعفونی‌کننده دست و سطوح باز و بسته کشف و ضبط شد و متخلفان ۴۶ واحد متخلف به دستگاه قضایی معرفی شدند.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر علی‌اصغر اسماعیل‌زاده اظهار کرد: مدیریت بر نظارت اقلام آرایشی دارویی و بهداشتی، همگام با نظارت در سایر حوزه‌های معاونت غذا و دارو در دوره بحران کرونا نظارت‌ها و بازرسی‌های ویژه را آغاز کرد و در این راستا ضمن تنظیم برنامه راهبردی مصوبات لازم را در جلسات برگزار شده داشتیم که ماحصل آن اعطای مجوزهای لازم به تولیدکنندگان مجاز بود.

وی افزود: در این مدت احساس مسئولیت مردم در بحث مبارزه با ویروس کرونا ستودنی و قابل تقدیر بود و در این ایام شاهد ۱۱۷ مورد تقاضای تولید محلول ضدعفونی‌کننده دست و سطوح باز و بسته الکلی و غیرالکلی توسط ۱۱۷ مجموعه بودیم که از این تعداد به ۲۱ مجموعه متقاضی دارای شرایط لازم مجوز تولید ۴۲ نوع محصول را داشتند ،مجوزهای آنان صادر شد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و  بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نظارت‌ها و کنترل‌ها به‌صورت مستمر و به دو شکل محسوس و نامحسوس انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۵ مورد بازدید را از شرکت‌ها و مجموعه‌های تولیدکننده داشته‌ایم و نمونه‌گیری لازم از محصولات تولیدی را در چند نوبت داشتیم که جهت اخذ تأییدیه‌ به آزمایشگاه ارسال شد و خوشبختانه مشکلی در محصولات تولیدی مشاهده نشد و جا دارد که از تولیدکنندگان این محصولات قدردانی نماییم.

دکتر اسماعیل‌زاده تصریح کرد: فعالیت تولیدکنندگان به‌صورت شبانه‌روزی بود تا دغدغه‌ای در این خصوص وجود نداشته باشد، اما در این میان شاهد سوءاستفاده افراد سودجو بودیم و در بازرسی‌هایی که تاکنون در ۹۰ نوبت انجام شده ۴۳ هزار لیتر محلول غیرمجاز ضدعفونی‌کننده دست و سطوح باز و بسته کشف و ضبط شد و ضمن پلمپ این واحدها، متخلفان این ۴۶ واحد متخلف در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفتند.

وی با ذکر این نکته که محصولات تولیدی متخلفان با متانول بود و نه تنها خاصیتی در جهت مبارزه با کرونا ندارن، بلکه به‌شدت سلامت افراد مصرف‌کننده را به‌خطر می‌اندازد، تأکید کرد: محصولاتی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شد استاندارد و مواردی که در دیگر مکان‌ها توزیع می‌شد فاقد استاندارد بودند، محصول استاندارد باید حاوی ۸۰ درصد اتانول باشد که این میزان در موارد غیراستاندارد کمتر از ۵ درصد بود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و  بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: درجهت ضدعفونی معابر و ادارات تهیه و توزیع ۲۳۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده را با همکاری شهرداری و دیگر مجموعه‌های استانی داشتیم و این محلول‌ها که حاوی آب ژاول بود از مراکز مجاز خریداری شد و در اختیار مجموعه‌های مختلف از جمله شهرداری قرار گرفت.

دکتر اسماعیل‌زاده گفت: در این مدت همراهی مردم قابل تقدیر بود که درکنار در خانه ماندنشان، بازویی قوی برای کادردرمانی کرونایی‌ها دیگر خدمتگزاران عرصه سلامت بودند و امیدواریم با ادامه همکاری‌ها به‌زودی‌زود شاهد ریشه‌کنی کووید ۱۹ و بازگشت مردم به وضعیت عادی باشیم.

وی افزود: خوشبختانه به محض شیوع ویروس کرونا کلیه واحدهای دارای مجوز تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده در خراسان رضوی پای کار آمدند، حتی برخی از واحدهایی که تولید این محصولات را نداشتند هم اعلام آمادگی کرده و با تغییر خط تولید خود اقدام به تولید انواع محلول‌های ضدعفونی کردند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و  بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تقدیر از احساس مسئولیت تولیدکنندگان در امر سلامت جامعه، اضافه کرد: واحدهای غیرمرتبط باوجود آنکه درآمدزایی بسیارخوبی از محصول تولیدی‌شان داشتند، اما به‌جهت کمک به مردم اقدام به تغییر خط تولیدشان کردند و در این شرایط بحرانی بدون توجه به مسائل مالی، نگاه غیراقتصادی داشتند تا بتوانند کمکی مؤثر در امر مبارزه با کرونا داشته باشند.

دکتراسماعیل‌زاده بیان کرد: در زمینه تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده مشارکت بسیارخوب شرکت‌های دانش‌بنیان را داشتیم و پیشنهادات مطرح شده در جلسات برگزار شده به سازمان غذا و دارو ارسال شد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماده هرنوع همکاری با شرکت‌های متقاضی تولید این نوع محصولات هست تا بتوانیم مؤثرترین خدمت را به مردم داشته باشیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 9