۴۵ هزار میهمان افغانستانی در اربعین
۴۵ هزار میهمان افغانستانی در اربعین

سرکنسول ایران در هرات گفت: بر اساس پیش بینی های امسال ما، حدود ۴۵ هزار زائر افغانستانی بتوانند در این مراسم معنوی و بسیار بزرگ و با اهمیت شرکت کنند.

سرکنسول ایران در هرات گفت: بر اساس پیش بینی های امسال ما، حدود ۴۵ هزار زائر افغانستانی بتوانند در این مراسم معنوی و بسیار بزرگ و با اهمیت شرکت کنند.

محمد صدیقی فر سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات افغانستان در گفتگو با خبرنگار اختر شرق در تایباد در خصوص اقدامات انجام شده برای زوار افغانستان راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: جمعیت شیعی افغانستان از جمله کشورهایی است که قابل ملاحظه است و همواره شور و اشتیاق در بین این عزیزان برای زیارت بقاع متبرکه در ایران و عراق وجود داشته است و به تبع ارادتی که به حضرت امام حسین علیه السلام در افغانستان وجود دارد مانند سایر کشورهای اسلامی، جالب توجه است.

وی تصریح کرد: از زمانی که بحث راهپیمایی اربعین مطرح شده است، زوار افغانستانی نیز این اهتمام را داشتند که به این حرکت بپیوندند و هرسال شاهد رشد روزافزون در این خصوص بودیم به نحوی که سال گذشته حدود ۳۸ هزار زائر افغانستانی از طریق ایران به این راهپیمایی پیوسته بودند که از این میزان حدود چهار هزار نفر از طریق مرزهای هوایی و سایرین از طریق مرز زمینی به زیارت کربلای معلی مشرف شدند.

وی اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های امسال ما، حدود ۴۵ هزار زائر افغانستانی بتوانند در این مراسم معنوی و بسیار بزرگ و با اهمیت شرکت کنند. تسهیلاتی هم توسط نهادهای مرتبط با مراسم اربعین در داخل کشور و همچنین در وزارت خارجه پیش بینی شده که ان شالله هم بتوانیم در امر روان سازی صدور روادید برای زوار افغانستانی و همچنین کمک به تامین امنیت این زوار عزیز که با توجه به شرایط افغانستان و تهدیدات و ناامنی ها یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستند تا به مرز ایران می رسند، خدماتی داشته باشیم.

صدیقی فر با اشاره به جلسه صبح امروز در فرمانداری تایباد گفت: جلسه بسیار خوبی برگزار شد و من گمان می کنم که ان شالله با هماهنگی ها و جدیتی که فرماندار محترم و نمایندگانی که از استان حضور داشتند، شاهد بودیم خدمات موثری برای زوار عزیز داشته باشیم.

سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در خصوص تصویب منطقه آزاد دوغارون تایباد در جلسه صبح امروز هیات دولت و نقش این منطقه در مراودات اقتصادی با افغانستان گفت: این خبر بسیار خوبی برای منطقه است، یقینا مرز و گمرک دوغارون یکی از مبادی اصلی گمرکی کشور ماست. افغانستان یکی از بالاترین ظرفیت ها را برای توسعه اقتصادی با کشور ما داراست و ایران شریک اول تجاری افغانستان با سه میلیارد دلار مبادلات تجاری بر اساس آمار رسمی است، بستر اولیه و پیش شرط توسعه روابط تجاری، مسلم است موضوع گمرک است که منطقه آزاد می تواند کمک موثری به این مسئله نماید.

وی افزود: در بحث اقتصادی نیز بیش از هرجای دیگر، برکات این منطقه آزاد نصیب شهرستان تایباد می شود که به هرحال از شهرستان هایی است که خصوصا در بحث اشتغال نیاز جدی به آن احساس می شود و این قدم، قطعا قدم موثری برای توسعه و آبادانی شهرستان تایباد خواهد بود.

محمد صدیقی فر در خصوص فرهنگ و ارتباطات فرهنگی، هنری با ولایت هرات افغانستان عنوان کرد: شاید یکی از بحث هایی که از آغاز بکار من در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار دادیم، توجه به مسائل فرهنگی است و سبقه کار خودم نیز در حوزه فرهنگی است و برداشت من این است که به نسبت استعدادی که هرات در توسعه مبادلات فرهنگی دارد، کم نظیر است. این شهر پایتخت فرهنگی کشور افغانستان است و ارزش های فرهنگی که در هرات است، بالاترین قرابت فرهنگی را با کشور و بویژه شهرهای مرزی ما دارد.

وی با بیان اینکه بنده گمان می کنم توسعه مبادلات فرهنگی از الزاماتی است که باید بدان توجه کرد، اظهار کرد:  اگر به آثار عظیم فرهنگی موجود در هرات و پیوند آن با فرهنگ ایرانی اسلامی ما توجه کنیم، باید بگوییم در اکثر شهرهای بزرگ خراسان ایران، هیچ شهری مثل هرات، جلوه گاه فرهنگ و عظمت و شکوه تمدن ایرانی اسلامی را نشان نمی دهد، این شهری است که بسیاری از آثار خود را حفظ کرده است و به نظر می رسد اگر بخواهیم نمادی از خراسان قدیم را نگه داریم همه ما باید اهتمام ویژه داشته باشیم به حفظ این آثار فرهنگی در هرات و یقینا بدون کمک جمهوری اسلامی ایران این امر مقداری سخت باشد، امیدوار هستیم با تعاملی که با مسئولین فرهنگی کشور خواهیم داشت در آینده، بتوانیم قدمی در این خصوص برداریم.

لازم به ذکر است؛ خط مقدم این فعالیت های فرهنگی، باید شهرهایی باشند که از نظر جغرافیایی نیز به این شهر نزدیک باشند و به تبع زبان آنها را بهتر و دقیق تر درک کنند.

خبرنگار: علی بهمنی

image_printچاپ مطلب

Visits: 1