۴۰۵ واحد گلخانه فعال در شهرستان مشهد
۴۰۵ واحد گلخانه فعال در شهرستان مشهد

مسئول باغبانی شهرستان مشهد گفت: راندمان بالای آبیاری، امکان کنترل عوامل محیطی و آفات و بیماری‌ها، راندمان بالای تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز و همچنین امکان تولید و عرضه محصول خارج از فصل از جمله عواملی است که موجب گردیده احداث گلخانه‌ها و تولید محصولات کشاورزی، امروزه به یکی از سود آورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل شده است.

به گزارش اختر شرق؛ محمد جعفری در این باره عنوان کرد: در محیط گلخانه کاشت و برداشت در تمام طول سال امکان‌پذیر بوده و در فصولی از سال که محصولات در فضای آزاد غیر قابل کشت است، این امکان را فضای گلخانه به وجود می‌آورد که گیاهان در غیر فصل خود و در شرایط کنترل شده پرورش یافته و محصولات گلخانه با کیفیت بهترو راندمان بالاتر نسبت به کشت در زمین باز تولید و به بازار عرضه گردد.

مسئول باغبانی مشهد، تولید محصول درخاکهایی نامناسب با استفاده از روش کشت هیدروپونیک، عرضه محصول خارج از فصل، افزایش عملکرد در واحد سطح، بهبود کیفیت محصول، افزایش راندمان آبیاری، امکان کنترل عوامل محیطی، آفات و بیماری‌های گیاهی، ازمزایا واهداف کشت گلخانه‌ای برشمرد و تصریح کرد: سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در سال ۱۳۹۹ در این شهرستان در حدود ۱۴۵ هکتار می‌باشد که از این میزان بیشتر از بیست هکتارآن در سال جاری احداث گردیده است.

جعفری با بیان اینکه انواع صیفی‌جات مانند خیار، انواع فلفل، گوجه فرنگی، بادمجان، توت فرنگی و انواع گلهای شاخه بریده و انواع گلهای آپارتمانی و فصلی و نشایی عمده محصولاتی هستند که در واحدهای گلخانه‌ای این شهرستان تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر تعداد گلخانه‌های فعال شهرستان ۴۰۵ واحد می‌باشد که حدود ۶۷ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی، حدود ۷۴ هکتار گل و گیاهان زینتی و ۳/۴ هکتار به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

مسئول باغبانی مشهد اظهار کرد: در هر هکتار گلخانه امکان اشتغال ده نفر به صورت مستقیم، و ۳۰ نفر غیر مستقیم وجود دارد. به همین دلیل احداث گلخانه‌ها می‌توانند در اشتغال‌زایی و درآمدزایی نقش بسزایی داشته باشد. در حال حاضر در شهرستان توسعه گلخانه‌ها توانسته زمینه اشتغال برای حدود ۵۸۰۰ نفر را مهیا نماید.

جعفری رفع بیکاری، رونق اقتصادی، افزایش بهره‌وری مصرف آب کشاورزی و بهره‌وری خاک را از جمله آثار توسعه گلخانه در شهرستان ذکر کرد

image_printچاپ مطلب

Visits: 238