۲۵۲ شهر و روستا در خراسان رضوی سال آینده با تنش آب شرب مواجه می‌شوند
۲۵۲ شهر و روستا در خراسان رضوی سال آینده با تنش آب شرب مواجه می‌شوند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری به میزان ۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل پیش بینی می‌شود تابستان آینده ۲۲ شهر و ۲۳۰ روستا استان با تنش آب شرب مواجه خواهند شد.

به گزارش اختر شرق؛ سید ابراهیم علوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی درنشست خبری متولیان صنعت آب استان که به مناسبت روز ملی آب برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری به میزان ۶۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل پیش بینی می‌شود تابستان آینده ۲۲ شهر و ۲۳۰ روستا استان با تنش آب شرب مواجه خواهند شد.

علوی با اشاره به خدمت‌رسانی این شرکت به ۷۶ شهر و دو هزار و ۲۶۰روستا با سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، اعلام کرد: برای مقابله با این چالش و گذر موفقیت‌آمیز از تابستان ۱۴۰۰ اقدام به تهیه چندین پروژه تامین آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان این پروژه‌ها را شامل حفر ۷۰ حلقه چاه با اجرای ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال وساخت ۲۷هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب ذکر کرد و گفت: اجرای این تعداد پروژه نیازمند سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که بخشی از آن از منابع داخلی و مابقی از محل اعتبارات ماده ۵۶ تامین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی که با هدف رفع مشکلات آب شرب روستاها از ابتدای سال جاری در خراسان رضوی عملیاتی شد، خاطر نشان کرد: در این مدت شرایط تامین اب هزار روستا بهبود یافت و از وضعیت بهتری برخوردار شدند و ۹میلیون متر مکعب آب شرب شهری هم در اختیار روستائیان قرار گرفت.

علوی، تامین آب را امری پایدار و از وظایف اصلی آبفا دانست و اظهار کرد: وظیفه شهروندان و روستائیان هم مدیریت مصرف آب می‌باشد.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آب در روستاها به ازای هر نفر ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر و در شهرها ۱۸۰ تا ۱۹۰ لیتر در شبانه روز است که برای تمام مصارف از جمله شرب، شستو، بهداشت و آبیاری فضای سبز لحاظ شده است و چنانچه درهمین حد مصرف شود مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هشدار داد: در صورت مصرف آب شرب برای آبیاری صیفی‌جات و باغچه با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی همچنین یکی از چالش‌های بخش آب استان را فرسودگی شبکه‌های توزیع اعلام کرد و گفت: از ۳۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در استان ۱۵ هزار کیلومتر بالای ۳۰ سال قدمت داشته و نیاز به اصلاح دارد و این در حالی است که سالانه تنها چهار درصد این شبکه بازسازی می‌شود.

علوی در پایان خاطرنشان کرد: این میزان شبکه فرسوده باعث هدر رفت و بروز پدیده آب بدون درآمد به میزان ۳۱ درصد می‌شود که نیمی از آن از دسترس خارج شده و هدر می‌رود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 86