۲۰ درصد از کسری آب کشور متعلق به خراسان رضوی است
۲۰ درصد از کسری آب کشور متعلق به خراسان رضوی است

معاون آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه ۲۰ درصد از کسری آب کشور از آن خراسان رضوی است، گفت: هم اکنون در ۱۷ استان برنج کاشته می‌شود که این آمار فاجعه بار است زیرا در خوزستان چهار برابر سال گذشته برنج کاشته شده است.

به گزارش اختر شرق؛ محمد تقی زاده خامسی در نشست بررسی وضعیت تامین آب شرب مشهد که در شرکت آب و فاضلاب مشهد که باحضور نمایندگان مجلس و مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سالانه ۵.۵ میلیارد متر مکعب از مخازن آبی کشور کاهش می‌یابد و امروز بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور نداریم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب باید در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی انجام شود، عنوان کرد: ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

معاون آبفای وزیر نیرو ادامه داد: دو برابر شدن برنج کاری در سال اخیر فاجعه است، دولت در سال گذشته مصوب کرد به جز گیلان و مازندران، استان دیگری برنج کشت نکند، این در حالی است که در سال جاری برنج کاری آن هم در شهرهایی که آب ندارد دو برابر شده است.

تقی زاده خامسی ۲۰ درصد از کسری آب کشور متعلق به خراسان رضوی دانست و گفت: هم اکنون در ۱۷ استان برنج کاشته می‌شود که این آمار فاجعه بار است زیرا در خوزستان چهار برابر سال گذشته برنج کاشته شده است.

وی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی ۱۱ میلیارد مترمکعب آب کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار کرد: مدیریت مصرف، استفاده از پسآب و بازچرخانی از آب را در مسئله ضروری آب امری بسیار ضروری است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به مدیریت آب در بخش روستایی عنوان کرد: در این بخش راهکاری جز انتقال آب نداریم، در حال حاضر ۱۰ هزار روستا در کشور و ۱۲۰ روستا در استان خراسان رضوی با مشکل آب مواجه هستند که آب‌رسانی به ۲۰۰ روستا در استان خراسان رضوی با تانکر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آبرسانی به ۷۴ روستا با مشکل روبه رو است، ابراز کرد: اعتبار انجام این آبرسانی بخشی اعتبار ملی تامین می‌شود بخشی نماینده‌های مجلس از سهم خود بخشی به صورت ملی از استان از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه شهر مشهد به نسبت کشور از نظر پوشش فاضلاب در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: در این جلسه مقرر شد مطالعاتی در خصوص فاضلاب حاشیه شهر مشهد در یک طرح سه ماهه صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در پایان تصریح کرد: حل مشکل بخش فاضلاب باید به بخش خصوصی واگذار شود تا به بهترین شکل مشکل آن حل شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3