۱۹۷ هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه محصولات علوفه‌ای استان خراسان رضوی
۱۹۷ هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه محصولات علوفه‌ای استان خراسان رضوی

با توجه به اینکه خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید گوشت کشورمی باشد نیاز به تولید محصولات علوفه‌ای در الگوی کشت ضروری است.

به گزارش اختر شرق؛ علیرضا نیک پور مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این مطلب اظهار کرد: سطح زیر کشت سالانه محصولات علوفه‌ای استان حدود ۱۹۷ هزار هکتار هست که از این سطح یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تن علوفه تولید می‌شود.

نیک پور بابیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای را جو، یونجه و ذرت علوفه‌ای تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: میزان تولید علوفه استان را با احتساب علوفه استحصالی از مراتع و سایر منابع تأمین علوفه پنج میلیون و ۲۸۲ هزار تن می‌باشد.

وی تصریح کرد: تبدیل دیمزارهای کم بازده و اراضی آیش به کشت محصولات علوفه‌ای جدید یکی برنامه و سیاست‌های تولید محصولات علوفه‌ای در استان است که هدف از اجرای این طرح تولید علوفه موردنیاز استان و جلوگیری از فرسایش خاک و آب و سوق دادن کشاورزی دیم استان به‌سوی کشاورزی پایدار هست.

وی ادامه داد: در این راستا در سال زراعی ۹۹-۹۸ میزان شش هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بذر ماشک و خلر در استان تأمین و توزیع گردید تا ضمن تولید علوفه در تناوب با محصولات دیگر به‌صورت حفاظتی کشت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: ترویج کشت مخلوط لگوم با غله در مزارع کشاورزان و دامداران در فصل کشت پاییزه (نخود علوفه‌ای با تریتیکاله و جو) و کشت بهاره (آفتابگردان با ذرت علوفه‌ای) از دیگر برنامه برای تولید علوفه در استان می‌باشد.

نیک پور در پایان خاطرنشان کرد: همچنین کاهش سطح زیر کشت یونجه و جایگزین با محصولات کم آب طلب و استفاده از سایر محصولات علوفه‌ای‌ نظیر خارشتر در مناطق مستعد، از سیاست‌های مورد پیگیری تولید علوفه در خراسان رضوی است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 65