۱۵۰۰ کودک خراسانی از زندگی در سکوت دائمی نجات یافتند
۱۵۰۰ کودک خراسانی از زندگی در سکوت دائمی نجات یافتند

کارشناس مسئول برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی خراسان رضوی گفت: در شش ماه نخست امسال، ۴۳ هزار نوزاد و کودک زیر یک سال در استان توسط غربالگران بهزیستی مورد معاینه شنوایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش اختر شرق؛ معصومه خاکزادی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا امسال در پوشش غربالگری کاهش داشته‌ایم به طوری که از ۵۳ هزار تولد فقط ۴۳ هزار تحت پوشش غربالگری قرار گرفته‌اند، گفت: البته کاهش موالید هم یکی دیگر از عوامل کم شدن پوشش برنامه‌ی غربالگری بوده است.

کارشناس مسئول برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی استان خاطرنشان کرد: پارسال تعداد تولدها در شش ماه نخست سال ۶۰ هزار بوده و ما توانسته بودیم نزدیک به ۵۹ هزار نوزاد را از نظر شنوایی غربال کنیم که شش هزار و ۸۰۰ کودک در مناطق روستایی غربال شده‌اند و بقیه مربوط به مناطق شهری استان است.

خاکزادی در خصوص نتایج این برنامه در شش ماه نخست سال گذشته بیان کرد: امسال در مدت شش ماه اول سال ۷۴ کودک را با مشکلات شنوایی شناسایی کردیم که ۶۳ نفر از آن‌ها تحت مداخلات درمانی و توانبخشی قرار گرفتند.

کارشناس مسئول برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی استان با یادآوری اینکه کاهش پیگیری مداخلات در مشکلات شنوایی معاینه شدگان نتیجه‌ی‌عدم رغبت والدین به خاطر محدودیت‌های کرونایی بوده، عنوان کرد: این نتایج بدان معنی است که ما توفیق داشته‌ایم به ۷۴ خانواده بگوییم که کودکان‌شان در معرض کم‌شنوایی یا ناشنوایی قرار دارند و اگر موضوع را جدی نگیرند و پیگیری نکنند، ممکن است فرزندشان دچار معلولیت شنوایی بشود و برای همیشه از نعمت شنیدن محروم گردد.

خاکزادی گفت: در طول سال گذشته در نتیجه معاینه‌ی ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ معاینه به ۳۸۵ مورد دارای مشکلات شنوایی برخوردیم که ۳۹ تای آن‌ها دچار کم‌شنوایی عمیق و شدید بودند و برای مداخلات درمانی به پزشک یا مراکز شنوایی‌شناسی ارجاع شدند.

کارشناس مسئول برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی استان با اشاره به اینکه تعدادی از این کودکان هم در نوبت کاشت حلزون قرار گرفتند، مطرح کرد: در سال ۹۷ تعداد کودکانی که دارای کم شنوایی عمیق و شدید بودند ۸۲ مورد بود که در سال ۹۸ این تعداد کاهش داشت که مقداری از این کاهش به خاطر کم شدن موالید و مقداری هم به جهت بالا رفتن آگاهی اجتماعی و کم شدن ازدواج‌های فامیلی بوده است.

وی افزود: همچنین افزایش مشاوره‌های ژنتیک و حساس‌سازی خانواده‌ها نسبت به این موضوع و پیگیری آن‌ها نیز در کاهش موارد اختلال شنوایی، مؤثر بوده است.

خاکزادی با بیان اینکه در شش ماه اول سال جاری ۶۰ میلیون تومان اقلام بهداشتی در پایگاه‌های مجری برنامه‌ی غربالگری شنوایی توزیع شده است، عنوان کرد: این اقلام شامل ماسک، دستکش، مایع ضد عفونی سطوح و دست، کاور تخت، شیلد وگان کننده بوده است.

به گفته‌ی کارشناس مسئول برنامه‌ی غربالگری ناشنوایی کودکان، تمام پایگاه‌های غربالگری شنوایی از اسفندماه سال پیش تا اردیبهشت امسال به خاطر وضعیت کرونایی، در حالت تعطیل کامل بودند و از اردیبهشت تا امروز هم هفت پایگاه شامل چهار پایگاه در شهرستان‌ها و سه پایگاه در مشهد تعطیل هستند.

خاکزادی با بیان اینکه این تعطیلی که غالبا در مراکز بهداشت صورت گرفته به دلیل تصمیمات ستاد مقابله با کرونا بوده است، عنوان کرد: برش استانی برای امسال ۸۱ هزار نفر تعیین شده که ما تقریبا در شش ماه ۴۳ هزار کودک را مورد غربال قرار داده‌ایم و امیدواریم در مدت باقیمانده‌ی سال، به پوشش مورد نظر دست پیدا کنیم.

خاکزادی در زمینه‌ی نتایج دراز مدت برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان گفت: در ۱۵ سال گذشته با اجرای این برنامه، از ناشنوایی قریب به ۱۵۰۰ کودک، پیشگیری کردیم و آن‌ها را از زندگی دائمی در دنیای سکوت نجات دادیم.

کارشناس مسئول برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان از والدین و خانواده‌هایی که کودک‌شان در نتیچه‌ی غربالگری، مشکوک به اختلالات شنوایی تشخیص داده می‌شود توصیه کرد حتما پیگیر مشکلات کودک‌شان باشند چون با گذشت زمان و بالا رفتن سن کودک، رسیدگی به این مشکل، سخت‌تر و نتیجه‌ی آن کمتر می‌شود.

خاکزادی با بیان اینکه ما در حد اعتبارات و مقدورات سازمانی به خانواده‌هایی که مشکل مالی در تأمین هزینه‌های درمان و مداخله داشته باشند کمک می‌کنیم و اگر پایگاه غربالگری ما تشخیص دهد که خانواده وضعیت مالی مناسبی ندارد بخشی از هزینه‌های آزمایش‌ها و درمان را بهزیستی تقبل می‌کند، گفت: برای مثال در مورد کاشت حلزون، بهزیستی چهار میلیون تومان کمک بلاعوض از طریق معاونت توانبخشی به خانواده می‌دهد و همچنین تا سقف دو میلیون تومان از سوی برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان به این خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

کارشناس مسئول برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی استان با بیان اینکه مقدار زیادی از هزینه‌ها را نیز خیرین و هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی کشور، بر عهده می‌گیرند که کودک بتواند کاشت حلزون را به انجام برساند، خاطرنشان کرد: البته کاشت حلزون، بخش اول رفع مشکل است و پس از این جراحی، کارهای توانبخشی و تقویت شنیداری انجام می‌شود که ممکن است تا چند ماه یا حتی یک سال یا بیشتر هم طول بکشد که قدرت شنوایی نوزاد، باز گردد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 58