یک پیرغلام حسینی مشهدی: چراغ محفل حسینی تا ابد روشن است
یک پیرغلام حسینی مشهدی: چراغ محفل حسینی تا ابد روشن است

مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) مشهدی معتقد است شرط اولیه اثرگذاری مداحی برای سیدالشهدا علیه السلام این است که مداح خود خاضع و باتقوا باشد.

به گزارش اختر شرق؛ در روزگاری که به واسطه شیوع ویروس منحوس کرونا حضور عزاداران و زائران و مجاوران در بارگاه منور رضوی کمرنگ‌تر شده اما محافل عزاداری بارگاه منور رضوی پابرجاست و با ظرفیتی محدودتر و با بهره‌گیری از رسانه ملی و فضای مجازی تلاش می‌شود تا طیف وسیع‌تری از مخاطبان را از این برنامه‌ها مستفیض کند.

در این میان اما مداحان و پیرغلامان حسینی همچنان یک پای ثابت مجالس عزاداری هستند و نقش پررنگی در انتقال شور و شعور حسینی در این شرایط دارند و البته که نقش آنان پررنگ‌تر نیز شده است.

قطعا پیرغلامان و ذاکران قدیمی اهل‌بیت علیه السلام تجربه‌های ارزشمندی برای انتقال به مداحان نسل جوان دارند؛ تجربه‌هایی که هر کدام می‌تواند مسیر را برای عرض ارادت مخلصانه و بندگی صحیح فراهم و مسیر سلوک را هموار کند.

حاج اکبر بازوبند، یکی از این پیرغلامان قدیمی حسینی است که سالیان سال با نفس گرم خود مجالس و محافل سیدالشهدا علیه السلام را برای دلدادگانش رونق بخشیده و نقش بارزی در ترویج سیره حسینی داشته است.

وی گفت: رکن اول برای مداحی سیدالشهدا علیه السلام این است که مداح اخلاص داشته باشد و باتقوا باشد؛ اینها دو بال مهم برای مداح هستند که اگر در هر کدام بگذارد آن یکی نیز جلو نمی‌رود.

بازوبند بیان می‌کند: نکته دوم این است که اشعاری که مداح برای شور دادن به محافل حسینی به ویژه در ایام شهادت سیدالشهدا علیه السلام انتخاب می‌کند، باید با شأن و منزلت آن حضرت همطراز باشد؛ اگر غیر از این باشد و اشعار خرافی و به دور از شأن حضرت خوانده شود، قطعا محفل نیز محفل گرمی نخواهد بود.

وی تصریح می‌کند: امروز برخی مداحان جوان از هر شعری برای مداحی استفاده می‌کنند تا مخاطب قطره اشکی بریزد و با مداحی همراه شود که این از اساس غلط و اشتباه است؛ مداح باید برای اشعار خود وزن قائل باشد و بداند برای چه شخصیت والامقامی قرار است مداحی کند.

این ذاکر اهل بیت (ع) با بیان اینکه قدیم گاهی یک مداح یک مصراع یا یک بیت می‌خواند و کل مجلس با همان یک بیت شعر اشک می‌ریخت و مطلب را درک می‌کرد؛ بنابراین خیلی مهم است اشعاری که مداح انتخاب می‌کند دارای مغز باشد، عنوان می‌کند: یک زمان شما قرار است برای مدح و ثنای حسینی در بارگاه منور رضوی مداحی کنید؛ اینجاست که رسالت مداح سنگین‌تر است و در واقع وظیفه‌اش مضاعف می‌شود زیرا در بارگاه نور باید برای سلاله اهل بیت علیه السلام مداحی شود و قطعا مداح باید جوانب بیشتری را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: نوکری بااخلاص، مهمترین صفتی است که مداح حسینی باید به آن متصف باشد؛ قدیم رسم بود که مداحان حتما قبل از مداحی وضو می‌گرفتند و البته این شرط واجب نیست بلکه از روی ادب کار مبادرت به آن می‌کردند؛ مداح جوان امروز نیز باید این الگوی پیرغلامان را مدنظر قرار دهد.

این پیرغلام حسینی معتقد است مداحی در حرم منور رضوی برای اهل بیت علیه السلام مثال زدنی و غیرقابل توصیف است و تصریح کرد: جبروت بارگاه حضرت رضا علیه السلام خواه ناخواه مداح را به اخلاص و خضوع وامی‌دارد و قطعا مداح زمانی که بااخلاص و خضوع با مسئله خطیر خود یعنی مداحی اهل بیت علیه السلام روبرو شود، بر مخاطب نیز اثر بیشتری دارد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 75