گزارشی کوتاه از نحوه شهادت مرزبان ایران‌دوست در جنگ جهانی دوم در مرز باجگیران
گزارشی کوتاه از نحوه شهادت مرزبان ایران‌دوست در جنگ جهانی دوم در مرز باجگیران

نخستین همایش تاریخی فرهنگی یادمان مرزبان «عباسعلی ایران‌دوست» در جنگ جهانی دوم در محل سالن همایش‌های گمرک باجگیران با حضور جمع کثیری از مسئولین و مردم قوچان و باجگیران برگزار شد.

نخستین همایش تاریخی فرهنگی یادمان مرزبان «عباسعلی ایران‌دوست» در جنگ جهانی دوم در محل سالن همایش‌های گمرک باجگیران با حضور جمع کثیری از مسئولین و مردم قوچان و باجگیران برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ استاد یوسف متولی حقیقی عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد و از مورخین استان خراسان بزرگ در نخستین همایش تاریخی فرهنگی یادمان مرزبان در جنگ جهانی دوم «عباسعلی ایران‌دوست» در محل سالن همایش‌های گمرک باجگیران خاطرنشان کرد: حکومت صفویه بر مبنای آیین تشیع بود و خارج از این مرزها اهل سنت بودند و طبیعتاً تعصبات طرفین  باعث درگیری‌ها می‌شود و این درگیری‌ها خسارت‌های زیادی در خراسان به‌خصوص قوچان و مشهد وارد می‌کرد.

این مورخ خراسانی بابیان اینکه پادشاهان صفوی به همین منظور گروهی از کردها را از غرب ایران به این مناطق به‌ویژه در دره آخال کوچاندند، خاطرنشان کرد: رسالت مرزداری بر عهده کرمانج‌های ساکن خراسان بود؛ آن زمان تشکیلات مرزبانی وجود نداشت و کرمانج‌ها این رسالت را داشتند و جا ن‌فشانی‌های زیادی انجام دادند که متاسفانه در تاریخ ناگفته و نانوشته است.

وی ادامه داد: سردار عیوض خان ازجمله افرادی بود که در مقابل روسیه تزاری ۱۱ سال مقاومت و جانش را تسلیم کرد اما حاضر به تسلیم در برابر دشمن نشد؛ همچنین ده‌ها شخصیت دیگر در این زمینه وجود دارد که در تاریخ از آنها نامی برده نشده است.

متولی بابیان این مطلب که با انقلاب مشروطیت ژاندارمری شکل گرفت، تصریح کرد: ژاندارمری یک نیروی انقلابی بود که در برابر یک نیروی ضدانقلابی قزاق وابسته به روسیه تشکیل شد و جوانان مشروطه‌خواه انقلابی در نیروی ژاندارمری عضویت یافتند و مرزبانی بعدها بر عهده آنها گذاشته شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین اصلاحات رضاخان را اصلاحات نظامی دانست و اذعان کرد: بعضی‌ها می‌گویند عده‌ای مرز را در آن زمان ترک کردند اما این درست نیست بلکه سردرگمی تصمیم گیران در تهران بود که نمی‌دانستند باید چه‌کار کنند.

این مورخ خراسانی تصریح کرد: رضاشاه را انگلیسی‌ها آورده بودند و از او در این جنگ خواستند با آلمان و هیتلر رابطه برقرار کند و بعد دوباره گفتند رابطه را قطع کن؛ به خاطر همین تردیدها  مسئولین کشور دستور مقاومت جدی نداده بودند.

متولی اظهار کرد: اگر عباسعلی ایران‌دوست مقاومت کرد به تشخیص خودش بوده که یک نیروی مرزبان است و رسالت دارد که از کشورش دفاع کند و اگر مسئولین کشورش تردید دارند او برای دفاع از وطنش تردیدی ندارد و تا آخرین قطره خونش در برابر دشمن ایستادگی کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد  بابیان اینکه در سوم شهریور در خراسان نیروی‌های روسی  از سه محور حمله کردند اما مرز باجگیران از همه‌جا مهم‌تر است زیرا نزدیک‌ترین راه را به مشهد دارد، گفت: نیروهای داخلی بعد از چند روز تصمیم گرفتند که در دو جبهه بجنگند ولی به‌قدری دیر جنبیدند که وقتی خواستند از دشمن در گردنه امام قلی مقابله کنند متوجه شدند که قوچان اشغال‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ نیروهای روس چند بار به ایران کردند اما در جنگ جهانی دوم خیلی خطرناک‌تر بود چون می‌خواستند ایدئولوژی کمونیسم را بر جامعه ایران حاکم کنند و البته مردم هم ایستادگی کردند.

متولی با اشاره به اینکه  نیروهای روس طبق قرارداد ۱۹۲۱ وارد ایران شدند، تصریح کرد: طبق این قرارداد چنانچه در روسیه جنگی پیش آمد آنها می‌توانند برای دفاع از کشورشان وارد ایران شوند و بالعکس.

این مورخ خراسانی در پایان بابیان اینکه بعد از چهار سال و نیم، آن‌هم تحت‌فشار نیروهای انگلیسی و آمریکایی، روسی‌ها از ایران خارج شدند، گفت: از روس‌ها یادگار نامیمون حزب توده در ایران باقی ماند که تا سال‌ها ایران را عذاب دادند اما مقاومت و ایستادگی مردم ایران، توطئه آن حزب را هم نقش بر آب کرد و ایران همچنان مقتدرانه پابرجای ایستاده و خواهد بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 40