گردهمایی دهیاران بخش مرکزی و واحد حفظ نباتات شهرستان نیشابور
گردهمایی دهیاران بخش مرکزی و واحد حفظ نباتات شهرستان نیشابور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور از برگزاری گردهمایی دهیاران بخش مرکزی با کارشناسان واحد حفظ نباتات مدیریت و بخش، باهدف اطلاع‌رسانی و مبارزه به‌موقع با آفت سن گندم در محل نمازخانه بخشداری این شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ رؤیا عسکری مسئول واحد حفظ نباتات معاونت سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور در جمع دهیاران بخش مرکزی این شهرستان با اشاره به افزایش قیمت گندم در سال جاری توسط دولت، گفت: اهمیت گندم به‌عنوان غذای اصلی مردم بر کسی پوشیده نیست و با توجه به وضعیت نامناسب بارندگی اگر با این آفت هم مبارزه نشود، باعث کاهش تولید این محصول و افزایش سن زدگی و برگشت گندم خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان نیشابور از شهرستان‌های مهم در تولید گندم در استان است، فقط باید به کشاورزان اطلاع‌رسانی شود و بهترین فضا دهیاری‌ها، شوراها و… است تا به هدف سازمانی که تأمین و امنیت غذایی است برسیم.

عسکری با اشاره به نحوه خسارت آفت سن گندم، عنوان کرد: این آفت در سه سن مادر، مرحله پوره و سن‌های بالغ نسل بهاره است که تغذیه سن مادر از جوانه‌های مرکزی سبب زردی و پژمردگی گندم می‌شود که بیشترین ریزش این آفت در زمان پنجه‌زنی و اوایل ساقه دهی گندم است.

وی ادامه داد: هزینه سم‌پاشی برای هر هکتار کمتر از پنج میلیون ریال است که در صورت مبارزه به‌موقع می‌تواند از خسارت ۱۵۰ میلیونی گندم کاران در هکتار جلوگیری به عمل آورد و گفت: به لطف استفاده از تکنولوژی‌های جدید، استفاده از سموم میکرو کپسول جدید که سم خود را به‌تدریج آزاد و هیچ‌گونه تنشی در گیاه را باعث نمی‌شود، نقش بسیار مهمی در کنترل این آفت در مرحله مادری می‌تواند داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولید گندم به‌عنوان محصول استراتژیک اهمیت دارد، جهت مبارزه به‌موقع و اصولی با سن غلات، همکاری و استفاده از ظرفیت‌های شهرستان من‌جمله دهیاری‌ها، شوراها بخشداری‌ها، ائمه جمعه و…را می‌طلبد.

عسکری با اعلام این خبر که امسال چهار هزار و ۸۰۰ هکتار گندم آبی در بخش مرکزی و با توجه به شرایط اقلیمی خاصی که به لحاظ خشک‌سالی هست، از کلیه دهیاران خواست که تمهیدات لازم را جهت شناسایی و اطلاع‌رسانی به‌موقع به گندم کاران داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور تأکید کرد: علاوه بر استفاده از توان بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، شوراها در این خصوص باید با استفاده از پتانسیل فضاهای مجازی، نسبت به اطلاع‌رسانی و ارائه نسخه در بخش اقدام شود.

عسکری، هدف از برگزاری این گردهمایی را آگاه‌سازی دهیاران و جامعه محلی جهت ایجاد ارتباط با بهره‌برداران در راستای مبارزه اصولی و فنی در بخش کشاورزی عنوان کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 93