کمین مرگ در محورهای مواصلاتی غرب خراسان
کمین مرگ در محورهای مواصلاتی غرب خراسان

مسئول روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: استانمان به لحاظ آمار بالای تلفات سوانح جاده ای، در ردیف سه استان حادثه‌خیز کشور است و در این بین، بیشترین حجم تصادفات جاده‌ای استان در سبزوار واقع در غرب خراسان، رخ می‌دهد.

به گزارش اختر شرق؛ مسلم فائق نیا، مسئول روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در این باره عنوان کرد: سبزوار با بهره مندی از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، بیشترین طول مسیر بزرگراه‌های استان را دارد. قرار گرفتن این خطه در مسیر شاهراه ارتباطی سوانح، حوادث ترافیکی و میزان مرگ و میر تصادفات جاده‌ای را، افزایش داده است.

وی افزود: همچنین طی واکاوی و کار پژوهشی با رویکرد کاهش حوادث، به ترتیب سه عامل انسانی، جاده‌ای و وسیله نقلیه، نقش موثری در بروز حوادث ترافیکی در محورهای غرب خراسان، داشته است.

مسئول روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان اینکه در جزییات این عوامل، مشخص شد در حدود ۵۴ درصد تصادفات جاده‌ای عامل انسانی، حدود ۳۴ درصد تصادفات جاده‌ای عامل راه و جاده و در ۱۲ درصد تصادفات جاده‌ای عامل وسیله نقلیه دخیل هستند، عنوان کرد: این نتایج بیانگر آن است که بطور کلی منبع انسانی و خطاهای ناشی از آن و سپس منابع جاده و محیط بیشترین نقش را در بروز حوادث جاده‌ای دارند.

فائق نیا گفت: هر چند عامل وسیله نقلیه کمترین نقش را دارد، اما فردی که مهارت کافی در رانندگی جاده‌ای را ندارد، چنانچه پیشرفته‌ترین خودرو را نیز براند، مطمئناً دچار حادثه می‌شود.

مسئول روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اعلام کرد: خطای انسانی در همه داده‌های کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد، ولی‌عدم وجود سیستم‌های کمک کننده و کیفیت خودرویی بالا برای رانندگی ایمن، یکی از دلایل اصلی تلفات بالای جاده‌ای کشور و به ویژه در سبزوار است.

فائق نیا با اشاره به اینکه خطای تشخیص، حواس پرتی در رانندگی، خطای تصمیم گیری، سرعت و سبقت گرفتن‌های زیاد، ترس و اضطراب، عمده فاکتورهای خطاهای انسانی است، اظهار کرد: متاسفانه تنها در ۲۴ ساعت گذشته و طی ۱۰ فقره تصادف و واژگونی خودرو در محورهای مواصلاتی غرب خراسان، دو فوتی و ۴۰ مصدوم حاصل تردد در جاده‌های پیرامون سبزوار طی ۲۴ ساعت گذشته است که بوسیله پرسنل اورژانس ۱۱۵، به بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، منتقل شده اند.

مسئول روابط عمومی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: همچنین کاهش آمار بالای مصدومان و تلفات، نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر در پیگیری مشکلات مسیرهای مواصلاتی و لزوم توجه ویژه به رانندگی ایمن همشهریان و رفع عیوب و نواقص فنی خودروهای مستهلک زیادی است که دراین محورها، تردد می‌کنند.

لازم به ذکر است؛ اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در چشم‌انداز طرح توسعه خود، با داشتن مجوز ساخت چندین پایگاه اورژانس، دست یاری خیرین سلامت را جهت همیاری و همکاری در تسریع روند افتتاح و ساخت پایگاههای اورژانس، در نواحی مختلف منطقه غرب خراسان را می‌فشارد.

خبرنگار: مهدیه عابدی

image_printچاپ مطلب

Visits: 19