کمبود سطل زباله در معابر عمومی قوچان
کمبود سطل زباله در معابر عمومی قوچان

باوجود تمام فرهنگ‌سازی‌هایی که می‌شود تا شعار «شهر ما خانه ما» سرلوحه بخشی از رفتار شهروندان شود اما به دلیل اینکه سطل آشغالی در سطح خیابان‌ها نیست، اگر هم شهروندان بخواهند به این شعار جامع عمل بپوشند، مستأصل می‌مانند و به همین دلیل افراد یا مجبورند بی‌درنگ زباله را در درون جوی آب رها کنند و یا آشغال را در کیف خود بریزند تا آن را در نزدیک‌ترین سطل زباله بیندازند.

به گزارش اختر شرق؛ باوجود تمام فرهنگ‌سازی‌هایی که می‌شود تا شعار «شهر ما خانه ما» سرلوحه بخشی از رفتار شهروندان شود اما به دلیل اینکه سطل آشغالی در سطح خیابان‌ها نیست، اگر هم شهروندان بخواهند به این شعار جامع عمل بپوشند، مستأصل می‌مانند و به همین دلیل افراد یا مجبورند بی‌درنگ زباله را در درون جوی آب رها کنند و یا آشغال را در کیف خود بریزند تا آن را در نزدیک‌ترین سطل زباله بیندازند.

هر زباله‌ای که روی زمین می‌افتد قامت مردی را در هیبت پدر، برادر و یا همسر خم می‌کند تا زباله‌ای بر زمین نماند و زیبایی بازهم به زمین و محیط زندگی ما باقی بماند؛ علاوه بر این هر چه زباله بیشتری در سطح معابر ریخته شود، زمان و هزینه مأموران شهرداری نیز برای تمیز کردن شهر افزایش می‌یابد اما با صرفه‌جویی در این هزینه‌ها، می‌توان در بخش دیگری به توسعه رسید.

همچنین به دلیل کمبود و در برخی مناطق نبود سطل آشغال‌های بزرگ برای زباله‌های خانگی سبب شده تا شهروندان زباله‌های خود را در گوشه و کنار خیابان‌ها رها کنند و باوجوداینکه کارگران شهرداری شبانه‌روز تمام سطح زمین را تمیز می‌کنند اما نبودن سطل آشغال در محلات باعث بوی تعفن و تراکم حشرات و جانوران موذی مانند موش، گربه و سگ‌های ولگرد در شهر می‌شود که آلودگی‌ها و بیماری‌های زیادی را نیز به‌تبع آن به دنبال دارد.

جالب اینجاست که در محوطه شهرداری قوچان سطل آشغال مکانیزه‌ای به‌صورت کاملاً نمادین و بلااستفاده وجود دارد که اگر همان را هم دریکی از محلات قوچان بگذارند کمکی هرچند جزئی به پاکیزگی شهر می‌کند.

شهروندان توقع دارند اگر مسئولان شهروندان را تشویق به انجام کار فرهنگی می‌کنند حداقل زمینه انجام آن را نیز به نحو احسن فراهم کنند.

لازم به یادآوری است؛ کاهش تولید زباله در شهر و حفظ پاکیزگی محیط از سوی شهروندان و از طرفی توجه مسئولان به فراهم کردن زمینه مشارکت شهروندان در این مقوله مهم می‌تواند شهرها را به محلی پاک و مناسب برای زندگی تبدیل کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 36