کشف محموله قاچاق ۶ بهله پرنده بالابان در شهرستان تایباد
کشف محموله قاچاق ۶ بهله پرنده بالابان در شهرستان تایباد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از دستگیری عامل قاچاق ۶ بهله بالابان در شهرستان تایباد خبر داد.

به گزارش اخترشرق؛ تورج همتی عنوان کرد: این متخلف که هویت ایرانی دارد و یکی از قاچاقچیان پرندگان شکاری به کشورهای حوزه خلیج فارس بود و در شهرهای مرزی شرق استان برای قاچاق پرندگان با ارزش شکاری اقدام می‌کرد، با هوشیاری وهمکاری پلیس ۱۷ شهریورهنگ مرزی و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تایباد دستگیر شد.

همتی افزود: متهم از یکی از روستاهای مرزی کشور افغانستان این پرندگان با ارزش شکاری را تحویل گرفته و با قصد قاچاق این گونه وارد شهرستان تایباد شده بود، متخلف پرندگان را به طرز ماهرانه‌ای در داخل یک خودروی مسافربری ون تاکسی، جاسازی و قنداق پیچ نموده و قصد داشت از مسافران بین شهری به عنوان پوشش استفاده و ۶ بهله بالابان را به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق نماید که با هوشیاری مامورین پاسگاه مرزی و اقدام بموقع مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تایباد دستگیر شد.

این مقام مسئول ادامه داد: به جهت حساسیت موضوع و اینکه متهم در قالب یک باند سازمان یافته به فعالیت می‌پرداخت، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تایباد با همکاری یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تربت جام، پرونده را در دستور کار فوری قرار دادند و پس از بررسی و کار اطلاعاتی، نیروهای عملیاتی برای دستگیری متخلف دیگر این باند شکار و قاچاق وارد عمل شدند، که متاسفانه متهم در محل قرار حاضر نشد، ولی همچنان تحقیقات بیشتر در این خصوص ادامه دارد.

تورج همتی افزود: گرایش قاچاقچیان به شکار این پرندگان به خاطر سود کلانی است که با فروختن آن به دلالان و سپس به شیوخ ثروتمند کشورهای همسایه خلیج فارس به جیب می‌زنند که این موضوع تهدیدی بسیار جدی برای انقراض و نابودی این گونه پرندگان کمیاب و با ارزش و در نهایت خروج ازچرخه طبیعت است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، ضمن تشکر از همکاری دستگاه قضایی و نیروهای مرزبانی تایباد، با اشاره به اینکه این متخلف با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد عنوان داشت: هرساله با شروع فصل مهاجرت پرندگان شکاری گروهی از متخلفان برای صید پرندگان شکاری نظیر بالابان و شاهین و قاچاق آن به کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام می‌کنند. از این رو عملیات گشت زنی و رصد و پایش شبانه روزی مناطق شهرستان توسط مامورین یگان حفاظت محیط زیست جهت شناسایی قاچاقچیان پرندگان شکاری آغاز شده و از مردم درخواست داریم تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا ادارات تابعه گزارش کنند.

قانونگذار برای شکار، حمل و نگهداری پرندگان شکاری از قبیل بالابان و بحری تا سه سال حبس و جزای نقدی از ۶۰ میلیون ریال تا ۱۲۰ میلیون ریال در نظر گرفته است و همچنین به لحاظ حقوقی نیز متخلف باید دو میلیارد ریال به ازای هر پرنده به حساب خزانه دولت واریز کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 70