کشت چغندرقند پاییزه، محصولی استراتژیک، اقتصادی و تأمین‌کننده علوفه موردنیاز دام
کشت چغندرقند پاییزه، محصولی استراتژیک، اقتصادی و تأمین‌کننده علوفه موردنیاز دام

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین بابیان اینکه شهرستان جوین دارای ظرفیت مناسبی برای کشت محصولات به‌صورت پاییزه است افزود: بدون شک آب به‌عنوان منشأ اصلی حیات و زیربنای رشد توسعه بخصوص در بخش کشاورزی که به‌رغم ارزش و اهمیتش باید به بهترین شکل موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش اختر شرق؛ مدیر جهاد کشاورزی جوین از چغندرقند پاییزه به‌عنوان محصولی راهبردی، اقتصادی و بهبود کننده وضعیت فیزیکی و شیمیایی خاک و همچنین راهی برای تأمین علوفه نام برد.

علی‌اکبر قارزی با اشاره به اینکه رشد روزافزون جمعیت، استفاده‌ی صحیح از منابع آب موجود را طلب می‌کند افزود: توجه به اینکه بدون آب نه‌تنها کشاورزی بلکه زندگی بشریت به خطر می‌افتد لیکن استفاده بهینه از منابع آب و استفاده از تجهیزات نوین و رعایت تناوب زراعی مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از به هدر رفتن آن محسوب می‌شود.

مریم حمیدی راد، مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اینکه کشاورزی و بخش‌های مربوط به این حوزه، اولین رده اشتغال، اقتصاد و تولید را در شهرستان جوین شامل می‌شود و محور توسعه شهرستان در بخش کشاورزی بناشده است افزود: کشت چغندر پاییزه با توجه به کاهش بیش از ۸۰ درصدی مصرف آب و راندمان بالا در تولید نیز به‌عنوان شاخص‌ترین کشاورزی پایدار عنوان می‌شود.

حمیدی راد با اشاره به اینکه اواسط مهرماه چغندر پاییزه کشت می‌شود و در اواسط تیرماه آماده برداشت است افزود: یخ‌زدگی و بولتینگ به‌عنوان دو چالش مهم کشت پاییزه چغندر است که اگر بخواهیم از سرما فرار کنیم باید کشت را زود انجام دهیم که هنگام فرارسیدن سرما گیاه رشد کرده و مقابل سرما مقاوم شده باشد، اما در صورت اجرای این کار بولتینگ اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه ۱۰ الی ۲۵ مهرماه را تاریخ مناسب کشت عنوان کرد و گفت: چنانچه در این بازه چغندرقند کشت شود، می‌تواند به مرحله چهارتا ۶ برگی برسد که در مقابل سرما مقاوم است، ضمن اینکه در این بازه نسبت به بولتینگ نیز مقاوم می‌شود، اما در صورت رعایت نکردن این بازه زمانی و دیرتر انجام شدن آن مشکل سرماهای زیر صفر درجه و یخ‌زدگی راداریم.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 69