کشت نشایی پنبه ۴۰ درصد مصرف آب صرفه جویی دارد
کشت نشایی پنبه ۴۰ درصد مصرف آب صرفه جویی دارد

معاون امور زراعت طرح پنبه کشور از کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب، کاهش ۸۰ درصدی مصرف بذر، برداشت زودرس و بالارفتن راندمان تولید را از مهم‌ترین مزایای کشت نشایی پنبه عنوان کرد و افزود: برداشت محصول پنبه به صورت کشت نشایی بعد از مدت ۹۰ روز بوده و این طرح براساس نتایج دو سال کار تحقیقاتی کارشناسان مرکز تحقیقات اجرایی شده است.

به گزارش اختر شرق؛ ابراهیم هزار جریبی  در بازدید از مزارع نشایی پنبه رشتخوار تصریح کرد: راندمان تولید کشت نشایی پنبه سه هزار و ۶۰۰ کیلوگرم وش بوده که تفاوت زیادی با کشت عادی پنبه که میزان برداشت در هر هکتار یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم وش است، دارد.

هزارجریبی گفت: کوتاه شدن زمان کاشت، داشت و برداشت، نقش موثر کشت پنبه در رعایت تناوب زراعی و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزایای اجرای طرح کشت نشایی پنبه است.

وی با بیان این که کشت نشایی پنبه ویژه فصل تابستان است، یادآور شد: کاهش ۲۰ تا ۳۰ روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی درمصرف آب، کاهش مصرف بذر (از ۴۰ به ۶٫۷ کیلوگرم) تراکم یکنواخت نشاء در مزرعه و حذف یک مرحله کنترل آفت از مزایای کشت نشایی گیاهان زراعی است.

مدیر جهاد کشاورزی  رشتخوار نیز  گفت: کشت نشایی پنبه به صورت آزمایشی در مزارع رشتخوار اجرا و بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در این شهرستان به کشت پنبه تخصیصی پیدا کرده است.

محمود اعظمی گفت: کشت پنبه به روش نشایی هم اکنون در سطح یک هکتار از اراضی این شهرستان به صورت آزمایشی دنبال شده که روی آوری به این روش کشت و دستیابی به موفقیت درآن می‌تواند، در کاهش مصارف آب کشاورزی منطقه کمک شایانی به ما داشته باشد.

وی تصریح کرد: در کشت نشایی بذرها در محیط دیگری جز زمین پرورش یافته و تبدیل به نشا می شوند و سپس به زمین مورد نظر منتقل می‌شود، ولی در روش رایج کشت پنبه در کشور، بذرهای محصول مستقیما به زمین پاشیده می‌شود.

لازم به ذکر است؛ رشتخوار ۴۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی دارد که  ۳۵۰هزار تن محصول تولید و وارد بازار های مصرف می کند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 12