کشت خارشتر در سطح ۷۰ هکتار از اراضی شهرستان داورزن
کشت خارشتر در سطح ۷۰ هکتار از اراضی شهرستان داورزن

کارشناس ترویج و آموزش‌های جهاد کشاورزی از کشت خارشتر در سطح ۷۰ هکتار از اراضی شهرستان داورزن خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ مهری محمدی خواه کارشناس ترویج و آموزش‌های جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح کشت خارشتر در شهرستان داورزن سطح ۷۰ هکتار از مزارع به زیر کشت این گیاه دارویی و نیز علوفه‌ای رفته است.

محمدی خواه عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان داورزن به‌عنوان یک شهر کویری و گرم و خشک از دیرباز درکشت گیاهان دارویی که اغلب قریب به‌اتفاق دارای طبع کم آب طلبی و خشکی‌پسند و گرمادوست می‌باشند، پر سابقه بوده و همه کشاورزان بر تولید باکیفیت محصولات گیاهان دارویی بسیار توانمند عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهرستان داورزن بیش از دو هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت بیش از ۱۷ رقم گیاهان دارویی رفته است که بازار خوب خود را در بین بازاریان و متقاضیان شهرستان‌ها و استان‌های مجاور و در برخی محصولات به کشورهای آسیایی اطراف نیز بازکرده است. ازآنجایی‌که طب سنتی بیش‌ازپیش درحال‌توسعه است مطمئناً در آینده‌ای نزدیک بازار بسیار بهتری را برای تولیدات باکیفیت این محصولات و متعاقب آن درآمدزایی بیشتری برای تولیدکنندگان این گیاهان ارزشمند خواهیم داشت.

مسئول ترویج شهرستان داورزن تصریح کرد: وجود یک زنجیره کامل در تولید محصولات کشاورزی از کاشت محصول گرفته تا بسته‌بندی و فرآوری و به دست مصرف‌کننده رساندن، خود می‌تواند عاملی قدرتمند در ایجاد اشتغال و جذب سرمایه و درآمدزایی و فراهم آوردن شرایط مهاجرت معکوس در شهرستان‌هایی کوچک مانند داورزن را سبب شود که در دستور کار اولویت‌های برنامه‌های ترویجی داورزن قرار دارد و امید است در آتیه‌ای بسیار نزدیک شاهد ایجاد موج‌های شادی‌آفرین و امیدبخش در سطح شهرستان باشیم.

محمدی خواه از خواص گیاه دارویی خارشتر علاوه بر استفاده علوفه‌ای از این گیاه برآمده از دل کویر برای خوراک شتر نیز این‌چنین سخن گفت:

 1. میوه‌های آن قرمزرنگ و تسبیحی شکل هستند. میوه آن را ترنجبین (تَراَنگَبین) می‌نامند که به معنی عسل‌تر است.

 2. به‌عنوان مُدرّ و مُسهِل از آن بهره می‌برند.

 3. همچنین، جوشانده آن مُعرِّق است

 4. مالیدن روغن برگ‌های آن برای روماتیسم مفید است.

 5. گُل‌های آن نیز برای التیام بواسیر مؤثر است.

 6. بر طبق تحقیقات جدید مشخص‌شده است که مواد موجود در ریشه خارشتر می‌تواند در تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر واقع شود و لذا گزینه مناسبی برای درمان و مهار بیماری ایدز به شمار می‌رود.

 7. عرق خارشتر برای دفع سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری، ضداسپاسم کلیه و ضد قولنج‌ها و عفونت‌های کلیوی مفید است.

 8. سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

 9. خاصیت تصفیه‌کنندگی خون را دارد.

 10. برای درمان ضعف اعصاب و درمان بیماری صرع مؤثر واقع می‌شود.

 11. جهت درمان برونشیت مزمن، سیاه‌سرفه و عفونت ریه مفید است.

 12. یکی از عرق‌های مفید برای لاغر شدن، عرق خارشتر است که برای دفع سنگ کلیه و تقویت سیستم دفاعی بدن نیز بسیار مؤثر است.

 13. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و آب‌میوه‌های غیرطبیعی حاوی بی‌‌کربنات بسیار مضر است که خارشتر این ترکیب را خنثی و از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 66