کشت تناوبی گلرنگ بهاره در ۲۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان جوین
کشت تناوبی گلرنگ بهاره در ۲۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان جوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین از کشت تناوبی ۲۰ هکتار گلرنگ بهاره در اراضی دیم این شهرستان به عنوان یکی از طرح‌های توسعه کشاورزی خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ علی اکبر قارزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین با بیان اینکه ۲۰ هکتار از اراضی دیم این شهرستان به کشت تناوبی گلرنگ بهاره اختصاص یافته است، گفت: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می‌شود وضمن اینکه گل‌های این گیاه در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و علوفه این گیاه نیز دارای خاصیت غذایی بالا بوده و برای دام استفاده می‌شود.

قارزی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار گلرنگ در دیمزارهای شهرستان کشت می‌شود، تشریح کرد: کاشت، داشت و برداشت این محصول با ماشین آلات مرسوم مورد استفاده در گندم انجام می‌شود و نیاز به لوازم و تجهیزات خاصی ندارد.

فاطمه صابری نسب، مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کاشت این گیاه، حاصلخیز شدن خاک زراعی پس از برداشت آن برای محصول بعدی است، عنوان کرد: خرید تضمینی محصول توسط دولت، چند منظوره بودن گیاه گلرنگ، هزینه تولید پایین، نیاز آبی بسیار کم و مقاومت نسبت به تنش‌های محیطی به خصوص گرما و خشکی از دیگر مزیت‌های کشت این محصول می‌باشد.

صابری نسب با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی علاوه بر درآمدزایی نیز باعث ایجاد اشتغال در روستاها می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به میانگین برداشت حدود ۲۰۰ کیلو در هر هکتار نیز در مجموع حدود چهار تن گل از دیمزار گلرنگ در شهرستان تولید شود.

خبرنگار: سید حجت الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 49