کشت ارقام تأخیری غلات در کشت پاییزه، راهی برای سازگاری با اقلیم آب و هوایی کاشمر
کشت ارقام تأخیری غلات در کشت پاییزه، راهی برای سازگاری با اقلیم آب و هوایی کاشمر

اولین جلسه کمیته فنی کشت پاییزه با محوریت شناخت ارقام سازگار با اقلیم آب و هوایی درمحل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در اولین جلسه کمیته فنی کشت پاییزه سال ۱۴۰۱ گفت: جلسات کشت پاییزه بصورت کشوری و استانی برگزار می‌شود و شهرستان کاشمر نیز بصورت منظم این جلسات را برگزار خواهد کرد تا مشکلات و مسائل احتمالی مشخص شده و آسیب‌شناسی لازم صورت گیرد تا در جهت حل آن پیگیری لازم بعمل آید.
محمد شجعی افزود: محصولات اساسی بخش کشاورزی خصوصا غلات ارتباط مستقیمی با سفره مردم دارد بنابراین مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی می‌بایست نسبت به تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت انواع غلات خصوصا گندم اقدام کنند و این امر را سرلوحه امور قرار دهند.
وی با اشاره به این نکته که باید به کشاورزان آموزش داده شود تا راندمان عملکرد محصولات را افزایش دهند ادامه داد: یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی کاشمر در سال جاری توزیع بذور اصلاح شده همراه با پک‌های آموزشی نحوه آماده‌سازی و مراحل کاشت بین کشاورزان می‌باشد.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بر تغییر الگوی کشت تأکید کرد و مهمترین راه‌های برون رفت از خشکسالی و سازگاری با اقلیم را توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر، توسعه کشت گلخانه‌ای، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین خصوصا آبیاری زیر سطحی و ایجاد سایه بان روی مزارع و باغات برشمرد.
رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر نیز در ادامه بر حرکت به سمت سازگاری با اقلیم آب و هوایی تأکید کرد و گفت: یکی از موارد مهمی که می‌توانیم در راستای سازگاری با اقلیم به سمت آن حرکت کنیم کشت ارقام تأخیری غلات است.
مجید طاهریان کشت ارقام اصلاح شده و مهندسی شده گندم همچون (چمران ۲ و کریم) را توصیه کرد و بستر مناسب، انتخاب رقم مناسب و تاریخ کاشت مناسب را با عث تضمین بازدهی ۶۰ درصدی عملکرد محصولات عنوان کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 14