کتاب «فناوری هسته ای، چرخ زندگی» منتشر شد
کتاب «فناوری هسته ای، چرخ زندگی» منتشر شد

«فناوری هسته ای، چرخ زندگی» اثر جدید پژوهشی حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی و جمعی از نخبگان اندیشکده راهبردی سعداء است.

به گزارش اختر شرق؛ کتاب «فناوری هسته ای، چرخ زندگی» همزمان با ایام شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان، شهید مصطفی احمدی روشن و شهید مسعود علیمحمدی و نیز همزمان با چهلمین روز شهادت شهید محسن فخری زاده، در ۹۳ صفحه منتشر شد.

این کتاب که توسط انتشارات زائر رضوی به چاپ رسیده، به کارکردهای هسته‌ای و تاثیرهای مثبت آن در سفره مردم مانند: برق هسته ای، آب شیرین کن هسته ای، پزشکی هسته‌ای و… می‌پردازد.

نویسنده کتاب:

حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی

مسئول گروه علمی انقلاب اسلامی اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

پژوهشگر، استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه علمیه

نویسنده کتاب‌های صعود چهل ساله، گام تمدن ساز، نقدی علمی بر سند۲۰۳۰، راه‌های نفوذ دشمن، زشتی‌ها و زیبایی‌های کربلا، منظومه جهاد، کرونا چالش نظام سلامت و…

در ادامه مقدمه این کتاب وخاطره‌ای از نویسنده آن را می‌خوانید:

صنایع مادر، اصطلاحاً به صنایعی اطلاق می‌شود که حجم زیادی از فناوری‌ها و پروسه‌های صنایع دیگر را در برمی‌گیرد و از این نظر، ارتباط بسیار گسترده‌ای با سایر بخش‌های صنعت دارد. زمانی که صنایع مادر در یک کشور توسعه می‌یابند، سبب می‌شوند سایر صنایع مرتبط نیز همگام با آن‌ها به سطحی بالاتر ارتقا پیدا کنند. صنایعی نظیر تولید فلزات، مواد شیمی و پتروشیمی و الکترونیک همگی از صنایع مادر به‌حساب می‌آیند که در حقیقت برای هر کشوری یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند.

علی‌اکبر اعتماد، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در رژیم پهلوی، معتقد است: «انرژی هسته‌ای به دلیل آن‌که توانایی در اختیار گرفتن سهمی از ترکیب منابع انرژی ایران را دارا می‌باشد، حتماً یکی از صنایع مادر در کشور ایران محسوب می‌گردد». وی هم‌چنین معتقد است: «در کنار فواید خاصی که برای صنعت هسته‌ای مترتب است، صنعت انرژی اتمی می‌تواند به‌عنوان محوری برای دیگر پیشرفت‌های علمی و فنّاورانه قابل دست‌یابی به‌حساب بیاید که درنتیجه، می‌تواند سبب خلق ارزش و تولید ثروت ملی گردد. صنعت هسته‌ای تقریباً مجموعه‌ای از همه صنایع بزرگ دیگر است».

اما متأسفانه بخش اعظمی از مردم ما، انرژی هسته‌ای را صرفاً محدود به بمب می‌دانند و دلیل اصلی مخالفت آن‌ها در بسیاری از مواقع، این است که چرا حکومت، این‌قدر بر هسته‌ای پافشاری دارد؟

روزی در تاکسی بودم که راننده چند شبهه سیاسی مطرح کرد. یکی از آن‌ها این بود که چرا نظام برای تقابل و از روی دشمنی با آمریکا، این‌قدر بر انرژی هسته‌ای تأکید دارد؟ اگر واقعاً بمب اتم نمی‌خواهد دیگر انرژی هسته‌ای به چه دردش می‌خورد؟

در پاسخ گفتم: مگر هسته‌ای فقط برای بمب استفاده می‌شود؟ هسته‌ای کارکردهایی دارد که سر سفره مردم قرار می‌گیرد. آنگاه ادامه دادم: می‌دانی برق هسته‌ای چیست؟ یا می‌دانی که طبق گفته کارشناسان انرژی دنیا، اگر برق هسته‌ای نباشد تا چند سال دیگر بسیاری از بخش‌های کشورها در تاریکی خواهند بود؟

آب‌شیرین‌کن هسته‌ای چطور؟ اگر نباشد به‌مرور آب‌های شیرین تمام می‌شود و دیگر آبی در کشور برای خوردن وجود ندارد.

آیا پزشکی هسته‌ای به درد نمی‌خورد؟ که بیماری‌های بسیاری را قبل از بحرانی شدن بیماری تشخیص داده و درمان می‌کند.

چندین نمونه دیگر هم گفتم که در تمام موارد جز تعجبِ راننده چیزی در پی نداشت….

به‌راستی چرا بسیاری از مردم کارکردهای بی‌شمار هسته‌ای را نمی‌دانند؟

اگر مردم از این نعمت بزرگ غفلت کنند دشمنان همان‌گونه که روزی نفت‌مان را به اسم «ماده نجس بدبو» از ما گرفتند، امروز نیز هسته‌ای ما را خواهند گرفت. اگر آن روز غرب‌گرایانِ به‌اصطلاح روشن‌فکر، شعار «نفت می‌خواهیم برای چه؟» سر دادند، امروز نیز همان تقی زاده‌های غرب‌گرا شعار «هسته‌ای می‌خواهیم برای چه؟» سر می‌دهند.

با توجه به اهمیت فوق‌العاده فناوری هسته‌ای برای پیشرفت کشور، دشمن تمام سعی خود را درعدم دست‌یابی جمهوری اسلامی ایران به کار بسته است و برای رسیدن به هدف خود به هر نقشه‌ای چنگ می‌زند. گاهی با تحریف و جایگزین کردن کلمه بمب هسته‌ای به‌جای انرژی هسته‌ای، گاهی با تحریم به بهانه بمب هسته‌ای و گاهی نیز با ترور و به شهادت رساندن اندیشمندان حوزه علم و فن‌آوری.

ترور و به شهادت رساندن اندیشمندان حوزه هسته‌ای یکی از پست‌ترین کارهایی است که به آن متوسل می‌شوند تا مانع حرکت جمهوری اسلامی گردند. بعد از شهادت دانشمندان نیز سعی می‌کنند با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود، چهره‌ای ضد بشری از آنان بسازند و هیچ‌گونه سخنی از خدمات ارزنده‌ای که این عزیزان داشته‌اند به میان نمی‌آورند. نمونه این کار به شهادت رساندن دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای دکتر محسن فخری زاده است.

شهید دکتر محسن فخری زاده، کسی است که یوسی کوبرفسر، مدیرکل پیشین وزارت امور راهبردی اسرائیل از او به‌عنوان «قاسم سلیمانی برنامه هسته‌ای ایران» یاد می‌کند و آمریکایی‌ها او را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند. روزنامه انگلیسی گاردین، شهید فخری زاده را به‌عنوان «پدر علم هسته‌ای ایران» معرفی می‌کند، کسی که یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفر قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قیدشده بود و در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، نام وی جزو افراد تحریم شده قرار گرفته شد.

دکتر فخری زاده اقدامات بسیار مهمی را درزمینه‌ی پیشرفت علم هسته‌ای در ایران انجام داد، او در اوایل دهه ۷۰ توانست نقشه راه صنعت هسته‌ای را پایه‌گذاری کرده و به‌عنوان یک متخصص درجه‌یک کشور درزمینههای مختلف هسته‌ای و به‌طور ویژه در اندازه‌گیری تابش‌های هسته‌ای فعالیت کند.

یکی از مهم‌ترین اقدامات او، فناوری آشکارسازی تابش‌های هسته‌ای و نوترون‌های کیهانی برای کشف اقدامات پنهانی رژیم غاصب صهیونیستی است.

از آخرین اقدامات و تلاش‌های او می‌توان به استفاده از انرژی هسته‌ای در مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد.

سازمان انرژی اتمی با استفاده از دانش هسته‌ای به درمان بیماران کرونایی و با ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی به پیشگیری از ابتلا به آن کمک کرد. آنان همچنین، با روش پرتودهی گاما یا پرتودهی الکترون شروع به ضدعفونی کردنِ تجهیزات پزشکی مانند ماسک، گان و… کردند.

ازآنجاکه کرونا ریه افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و تنفس آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، محققان هسته‌ای دستگاهی را تولید کرده که ترکیبی از هوا و اکسیژن قابل‌کنترل را با یک جریان به ریه بیماران کرونایی پمپ می‌کند و باعث می‌شود که بافت آسیب‌دیده ریه بیمار را ترمیم کند.

یکی از خاص‌ترین و پیچیده‌ترین دستگاه‌های هسته‌ای در مبارزه با ویروس کرونا، «سانتریفیوژ زونال پیوسته» است. دستگاهی که به‌جز ایران در جهان تنها سه تولیدکننده دارد و وظیفه اصلی‌اش تولید واکسن‌های ضدویروسی است، که می‌توان برای تولید واکسن هر نوع بیماری ویروسی از این دستگاه استفاده کرد. کارشناسان می‌گویند مزیت‌های بارز مثل کیفیت و ظرفیت بالای تولید دارو توسط این دستگاه شانس آن را برای تولید داروهای موثر مثل داروی درمان کرونا بالابرده است، ساخت این سانتریفیوژ -که جزء موارد تحریمی است و سازنده‌های خارجی حاضر به فروش آن به ایران نیستند-از جمله اقدامات شهید دکتر فخری زاده بود.

از آخرین اقدامات و تلاش‌های دکتر فخری زاده می‌توان به موفقیت گروه تحقیقاتی وی در ساخت کیت‌های تشخیصی کرونا و واکسن کرونا اشاره کرد.

حال دشمن باهدف جلوگیری از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای دست به ترور این دانشمند زده و -همان‌طور که گذشت- درصدد القاء این مطلب است که انرژی هسته‌ای نه‌تنها فایده‌ای برای مردم ندارد بلکه بسیار پرزیان است. آنچه وظیفه مردم به‌ویژه نسل جوان است، بالابردن سطح آگاهی از کارکردهای فناوری هسته‌ای به‌عنوان یک «چرخ محرکِ زندگی» است

کتاب پیشرو به دو مبحث مهم پرداخته است:

۱. تاریخچه هسته‌ای در ایران؛ پیش از انقلاب تاکنون

۲. فواید انرژی هسته‌ای و کاربردهای آن در صنایع مختلف

امید است که این نوشتار موردعنایت ولی‌نعمتمان حضرت امام رضا علیه‌السلام و صاحبمان حجت بن الحسن عجل الله فرجه قرار گرفته باشد.

۹/۹/۱۳۹۹

۲روز بعد از شهادت پدر علم هسته‌ای ایران

دانشمند شهید محسن فخری زاده

image_printچاپ مطلب

Visits: 165