کتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهر قوچان: اکثر مراجعان به دنبال کتاب‌های آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و به روزرسانی منابع هستند
کتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهر قوچان: اکثر مراجعان به دنبال کتاب‌های آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و به روزرسانی منابع هستند

کتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهر قوچان گفت: یافته‌های این پژوهش نشان داد که اکثر مراجعان به دنبال کتاب‌های آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و به روزرسانی منابع هستند.

زهرا نسائی کارشناس کتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهر قوچان در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با اشاره به اینکه بنده به مدت ۱۰ سال در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مشغول به کار بودم و از سال ۱۳۸۹ تا کنون در مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهرقوچان مشغول هستم، عنوان کرد: دو مقاله، (نیازسنجی اطلاعاتی و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه‌های عمومی قوچان از خدمات کتابخانه‌ای) که در نشریه شمسه، دوره ۱۰، شماره ۳۸ و ۳۹، بهار و تابستان ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است و دیگری (نیازسنجی اطلاعاتی و میزان رضایتمندی کاربران کتابخانه‌های عمومی قوچان از خدمات کتابخانه‌ای) که در نشریه شمسه، دوره ۱۰، شماره ۳۸ و ۳۹، بهار و تابستان ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است، درباره‌ی کتابخانه‌های عمومی قوچان نوشته‌ام.

نسائی با بیان اینکه جامعه آماری این مقاله شامل تمام اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر قوچان (۱۲۹۹۳ نفر) و کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها (۱۸ نفر) می‌باشند، گفت: یافته‌های این پژوهش نشان داد که اکثر مراجعان به دنبال کتاب‌های آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و به روزرسانی منابع هستند.

وی تصریح کرد: همچنین نتایج نشان داد که در میان نوع منابع اطلاعاتی کتاب‌ها از دید مراجعان (با نمره ۵/۴)، از نظر کتابداران (با نمره ۸/۴)، از نظر اولویت‌بندی موضوعی کلیات از دید مراجعان (با نمره ۸/۲) و از دید کتابداران (با نمره ۸/۴) به عنوان اولویت اول در گزینش منابع انتخاب شده‌اند.

کارشناس کتابدار مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) شهر قوچان با بیان این مطلب که در بین کتابخانه‌های مورد بررسی کتابخانه امامت باجگیران و کتابخانه امام رضا (ع) بیشترین رضایت کاربران (۶۶/۳ و ۴۹/۳) را به خود اختصاص دادند، مطرح کرد: همچنین یافته‌ها نشان داد که بین دیدگاه مراجعان و کتابداران از نظر اولویت نوع منابع اطلاعاتی تفاوت معناداری وجود ندارد. میزان رضایت کتابداران کتابخانه‌های عمومی قوچان از شیوه انتخاب کتاب در حال حاضر ۹۴/۱ است که این میزان نشان می‌دهد کتابداران این کتابخانه‌ها از شیوه کنونی انتخاب کتاب رضایت ندارند. بیشترین میزان رضایت مربوط به کتابداران بنت الهدی با نمره ۳ است.

نسائی با اشاره به اینکه دومین مقاله (خدمات جنبی و فعالیت‌های فوق برنامه کتابخانه‌های عمومی قوچان) می‌باشد که در نشریه شمسه دوره ۱۲، شماره ۴۶.۴۷، بهار و تابستان ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است، گفت: این پژوهش به بررسی خدمات جنبی و فعالیت‌های فوق برنامه کتابخانه‌های عمومی قوچان پرداخته است.

لازم به ذکر است؛ یافته‌های پژوهش نشان داد در قوچان مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) و کتابخانه امام خمینی (ره) نسبت به بقیه مراکز بیشترین ارائه خدمات جنبی و فوق برنامه را در سطح شهر داشته است. از جمله خدمات جنبی و فوق برنامه ارائه شده در قوچان می‌توان به برنامه نمایشگاه کتاب، بازدید از کتابخانه، برنامه قصه خوانی و داستان خوانی، زنگ کتاب، نقد و بررسی کتاب، طرح اهدای کتاب، مسابقه نقاشی، برگزاری کارگاه برای بازیابی مقاله، آموزش قرآن، نقاشی و کاردستی اشاره کرد.

از جمله خدمات جنبی و فعالیت‌های فوق برنامه که مختص مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) می‌باشد می‌توان برگزاری کارگاه بازیابی مقالات، اهدای کتاب به مدارس و ارگان‌ها، طرح ساماندهی کتابخانه‌ها و جشن سبط اکبر را بیان نمود. همچنین برنامه‌های مختص کتابخانه امام خمینی (ره)، برنامه بهار مهربانی، عصر شعر و دلنوشته به شهداء، طرح آموزش غیر مستقیم کتابخوانی می‌باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 39