کاهش ۲۵ درصدی پسته‌ی تولیدی شهرستان مه ولات نسبت به سال گذشته
کاهش ۲۵ درصدی پسته‌ی تولیدی شهرستان مه ولات نسبت به سال گذشته

به گزارش اختر شرق؛ تولید پسته در شهرستان مه ولات نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات گفت: بروز عوامل اقلیمی همچون عدم تأمین نیاز سرمایی، افزایش دما و بادهای شدید در فروردین‌ماه هم‌زمان بازمان گرده‌افشانی و اختلال در امر تشکیل میوه، بارندگی‌ها در اردیبهشت‌ماه و از دست رفتن مقداری از محصول به دلیل رطوبت بالا، تداوم گرماهای فرانرمال در تابستان، بروز طوفان‌های شدید همراه با گردوخاک در اواسط تابستان که باعث ریزش مقداری از محصول در سطح باغات شهرستان گردید و همچنین افزایش دور آبیاری باغات به دلیل خاموشی چاه‌های کشاورزی ناشی از کمبود برق، باعث بروز خسارت در محصول پسته شده است. به‌طوری‌که برآورد می‌شود از محل خسارات وارده، محصول پسته شهرستان دچار ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته شده است.

هادی ساربان افزود: البته ذکر این نکته ضروری است که به دلیل انجام عملیات بهینه باغی ازجمله مدیریت تغذیه صحیح و کنترل به‌موقع آفات، میزان تولید نسبت به سالیان گذشته افزایش داشته است.

لازم به ذکر است شهرستان مه ولات با دارا بودن ۱۹۳۰۰ هکتار باغات پسته، قطب پسته‌کاری استان خراسان رضوی و مقام اول کشت و تولید پسته در استان را دارا است. میانگین برداشت پسته‌ی خشک از هر هکتار باغ پسته در سال جاری حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.

۵۳ درصد سطح زیر کشت پسته‌ی استان و ۷ درصد پسته تولیدی کشور سهم شهرستان مه ولات در تولید این محصول مهم و اقتصادی است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2