کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد
کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: اجرای طرح ملی سازگاری با کم‌آبی در استان از سال ۱۳۹۸ تاکنون منجر به پیشرفت ۶۹.۵ درصدی در حوزه کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی، بر اساس افق این طرح تا سال ۱۴۰۵ شده است.

به گزارش اختر شرق؛ سید کمال‌الدین میر جعفریان در نشست ویدیو کنفرانسی که با حضور مسئولان وزارت نیرو برگزار شد، در ارائه عملکرد استان در حوزه طرح ملی سازگاری با کم‌آبی، اظهار کرد: کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی استان از ابتدای اجرای طرح مزبور تاکنون ۶۱۸.۷۳ میلیون مترمکعب بوده که ۱۲۹ میلیون مترمکعب آن مربوط به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در نیمه نخست امسال بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هدف کلی طرح سازگاری با کم‌آبی در حوزه کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی در خراسان رضوی در افق سال ۱۴۰۵ باید به عدد ۸۸۹.۲ میلیون مترمکعب برسد.

میرجعفریان اظهار کرد: آب قابل‌برنامه‌ریزی موجود در خراسان رضوی درمجموع ۱۰۷۹.۶ میلیون مترمکعب است که از این میزان سهم بخش کشاورزی ۹۲۰ میلیون مترمکعب، سهم بخش شرب و بهداشت ۱۳۷ میلیون مترمکعب، سهم بخش صنعت و خدمات ۲۲.۶ میلیون مترمکعب تعیین‌شده است.

وی بیان کرد: طبق برنامه اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در افق سال ۱۴۰۵ خراسان رضوی، باید برای ۳۷ محدوده مطالعاتی کاهش اضافه برداشت از چاه‌ها درمجموع به ۸۸۹.۴۴ میلیون مترمکعب برسد.

معاون استاندار خراسان رضوی به تشریح عملکرد چهار دستگاه سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، شرکت آب و فاضلاب مشهد در حوزه اجرای برنامه سازگاری با کم‌آبی در نیمه نخست امسال پرداخت و گفت: عملکرد شرکت آب منطقه‌ای استان در نیمه نخست امسال شامل تجهیز چاه‌ها به ابزار اندازه‌گیری هوشمند (نصب شمارشگر) شامل ۱۴۳ حلقه چاه، برقی کردن ۱۱ چاه کشاورزی، به‌روزرسانی ۶۲۵ مورد شمارشگر نصب‌شده بوده است.

میرجعفریان بیان کرد: درمجموع عملکرد شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در شش‌ماهه نخست امسال هزار و ۴۹۴ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود یا از برداشت اضافه آن جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: در این بازه شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان ۷.۵ کیلومتر اصلاح شبکه، ۲ هزار و ۷۰۶ فقره حذف انشعاب غیرمجاز، هفت هزار و ۹۳۶ تعویض شمارشگر فرسوده را در راستای برنامه سازگاری با کم‌آبی انجام داده است و شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز ۲۲.۴۸ کیلومتر اصلاح شبکه، چهار هزار و ۸۳۳ فقره حذف انشعاب غیرمجاز و پنج هزار و ۵۸۵ عدد تعویض شمارشگر فرسوده در این کلان‌شهر را عملی کرده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز امسال دو هزار و ۳۷۹ مورد دستگاه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و هفت هزار و ۶۸۰ مورد آموزش و ترویج کشاورزی انجام داده که این دو برنامه نقش بسیار مهمی در افزایش بهره‌وری آب به‌صورت غیرمستقیم داشته و اقدامات این سازمان که مستقیماً منجر به صرفه‌جویی استفاده از آب‌شده شامل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سه هزار و ۹۸۶ هکتار با صرفه‌جویی ۲.۷۹ میلیون مترمکعب، انتقال آب با لوله و کانال در ۷۵۷.۲ کیلومتر با صرفه‌جویی به میزان ۵.۳ میلیون مترمکعب آب بوده است.

میرجعفریان در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت آب و منابع طبیعی نیازمند رعایت اصل تفویض اختیارات از سطح ملی به استان‌ها (حوضه‌ها) و سپس به شهرستان‌ها (محدوده‌های مطالعاتی) است، در این راستا ایجاد کارگروه‌های شهرستانی سازگاری با کم‌آبی با ترکیبی مردمی و دولتی در خراسان رضوی آغازشده است و در امتداد ارزیابی‌های انجام‌یافته، با بررسی منطقی (علی – معلولی) برنامه‌های دستگاه‌ها، اصلاح برنامه‌ها برای تضمین دستیابی به اهداف در دست اقدام است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 104