کاشت و پرورش درخت پولساز پالونیا در شهرستان رشتخوار
کاشت و پرورش درخت پولساز پالونیا در شهرستان رشتخوار

مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار گفت: چوب پالونیا در عین سبک بودنش به شکل راست تار، روشن صاف و نرم می باشد و در هوای آزاد به راحتی خشک می شود. به دلیل دارا بودن خاصیت ضد آتش گرفتن تهیه ذغال با سوزاندن در کوره ذغالی بسیار با دوام تولید می کند. از سبک ترین چوب ها در بین گونه های پالونیا می توان به گونه های fargesii, P.elongata اشاره کرد.

محمود اعظمی در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: مقاومت چوب پالونیا در مقابل پوسیدگی بسیار بالاست و دارای خاصیت رزونانسی می باشد به طوری که مبلمانی که با این چوب ساخته شده اند در مناطق مرطوب نیز دوام بالایی دارند.

در ادامه پورحسن رئیس مرکز جهاد کشاورزی آستانه به خبرنگار اختر شرق گفت: باتوجه به فراهم بودن شرایط آبیاری مناسب وبستر خاک مرغوب درمزرعه آستان قدس رضوی به «هراتی»مدیرعامل این مجموعه پیشنهاد شد تا ضمن مطالعه طرح کاشت درخت پالونیا نسبت به فراه سازی زمین مناسب برای کاشت این درخت اقدامات لازم را انجام دهد.

وی گفت: چوب این درخت بسیار نرم و سبک می باشد و از کیفیت مناسبی برای تولیدات چوبی و خمیر کاغذ برخوردار است. به کار بردن این درختان در نهال کاری زمین های کشاورزی، زراعت چوب، جنگلهای سوخته و مخروبه در زمان بسیار کمی باعث افزایش حجم چوب تولیدی می شود و از طرفی کمبود چوب مصرفی صنایع را نیز برطرف می کند.

سالانه در خاک های فقیر حجم چوبدهی پالونیا در یک هکتار بین ۲۰ متر مکعب و در خاک های بسیار غنی تا ۵۵ متر مکعب می باشد.

پورحسن عنوان کرد: پس از این که کاشت درخت پالونیا به اتمام رسید بایستی عملیات آبیاری بلافاصله انجام شود و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و زمان شروع فعالیت نهال آبیاری های بعدی تنظیم شود. برای آبیاری روش های متفاوتی وجود دارند که طبق شرایط کشور از نظر محدودیت آب قابل دسترس به صرفه ترین و مناسب ترین روش از لحاظ صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها و همچنین راحتی آبیاری، روش آبیاری قطره ای می باشدو برای این که رشد و بقای بعدی این نهال ها در شرایط مناسب بهبود یابد عملیات محافظتی از جمله (وجین علف هرز، سله شکنی، مرمت حصار و قیم و واکاری نهال های خشکیده) و در صورت نیاز بعد از کاشت نهال آبیاری امری ضروری است.

لازم به ذکراست؛ از جمله مصارف درخت پالونیا می توان به جعبه سازی، مداد سازی، مبلمان، کاغذ سازی، پارکت، خلال دندان و چوب بستنی و آبسلانگ پزشکان، قایق و کشتی، وسایل ورزشی همچون تخته اسکی و شنا، کبریت سازی، کابینت دراور، نئوپان و فیبر، ظروف چوبی، پروتز دست و پا برای معلولان، کیف و قاب چوبی فلاسک و کلمن، عایق های حرارتی و الکتریکی، ذغال و باروت، دامداری ها و مرغداری ها، وسایل تزیینی مثل قاب عکس، خراطی، ساخت قرقره و ماسوره و … اشاره کرد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 97